Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei hei. Rykende fersk eier av 96mod E 200 T og ny på forumet.

Kjøpte i dag en bil og der var kommet flere lys som selger ikke har sett før,bilen har stått ca 1-1.5 mnd og vi måtte til med startkabler for å starte den,startet med en gang uten stress,men så til det store spørsmålet mitt:

Det lyser på EST og hva står det for og hva er det den indikerer for?

ABS lyser oxo men det er vel gjerne en sensor/føler?

Lyser oxo på lavt kjøleveskenivå men ekspasjonstanken var på riktig nivå så hva kan disse tre ting være????

LMM er gåen og ny(brukt) er kjøpt og skal prøves i morgen,men kan det ha noe sammenheng med de tre tingen jeg skrev over?:P

Bilen har forresten kun gått 178.987km

Er det noe som kan hjelpe en første eier av MB så hadde jeg blitt kjempe glad:-)

Posted

Hei! Gratulerer med ny bil og velkommen til klubben.

Det er nok ESP og ikke EST som lyser på din bil. Når både ESP lyser og ABS lyser er en vanlig feil defekt bremselysbryter. Denne sitter under dashbordet oppe der pedalarmen begynner. Ikke store jobben å bytte dersom du er litt handy :)

Men for å være sikker på hva som er feil kan det være lurt og ta en diagnosetest på verkstedet da får du raskt avklart hva det skyldes.

Varsling av kjølevæske har ingwnting med de andre lampene å gjøre. Dette kan skyldes en dårlig føler for varsling eller bare helt tilfeldig at den innimellom dukker. Har opplevd dette en gang på en w202, men det ble borte av seg selv.

Dårlig LMM har heller ingenting med dette å gjøre.

Håper det var til hjelp :D

Posted

Takk så mye for en varm velkommst Khan1 og ja dette var mye til hjelp.

Litt nevenyttig er jeg med bil så den bryteren skal jeg nok få til.vil ha vekk disse lysene før jeg tar den på en eu sjekk så da får vi handle den bryteren og tar den føleren samtidig for å være sikker.

Nok en gang tusen takk for hjelpen

:D

Posted

Som regel hvis en bil har stått en stund, så har den mistet lesningen på vinkelsensoren på rattet pga lav spenning. Lad opp batteriet, start bilen og sving helt til en side, vent litt, sving helt andre veien, vent litt og lampene slukker.

Hvis ikke dette hjelper, kan man gå videre på bremselysbryter.

Posted

Hei igjen. Noen som vet hvilken bolt str og ET det er på felgene mine som er orginale?har noen 18" med 5/112 med ET 38 som jeg lurer på passer og hvilke dekk dim dere annbefaler viss det passer da såklart.

Posted

Går ut fra at vi snakker 210 modell, og da er vel som regel et37 som står i vognkortet, så 38 er midt i blinken.

(med forbehold at du ikke har sagt noe om bredden på felgene.)

235/40-18 er en grei størrelse og omtrent max framme på en 210. Evt kan du gå for 225/45-18 hvis det blir for mye.

Husk originale MB felger bruker rundt konhue på bolten, mens mange ettermarkedsfelger har rett kon.

Også husk at når du putter bolten helt inn i felgen, skal den stikke ut 17 mm fra anleggsflata inni felgen. Sjekk dette før montering, for hvis du bruker for lange bolter, ødelegger du alt inni parkeringsbremsen din!

Posted

Når det gjelder Audifelger, sjekk at senterhullet i felgen er 66.6mm. Tidlige audi hadde mindre og passer ikke.

Også prøv en felg framme før du handler. MB har veldig store nav, så ofte får man ikke på senterkoppen siden navet stikker ut av felgen.

Når det gjelder hvilken type MB du har sier de tre første siffer i chassisnummeret hvilket chassi det er, og det fjerde sier om du har stasjonsvogn eller sedan, femte og sjette siffer sier hva slags motor.

Chassinummer finner du i vognkort, på plata framme i motorrommet og under en teppeflik midt forran passasjerstolen

Posted

Hei igjen. Da har jeg hentet bilen.skiftet LLM og bilen går som en klokke men røyker en del ved gasspådrag,noen tips på det kan være? Og når jeg trakker til og kickdown slår inn så går turtallet opp og lite skjer og det er akkuratt som den fusker for at turtallet ikke skal gå for høyt,at den liksom holder litt igjen viss dere skjønner;-p.noen som har erfaring med det og vet hva som må gjøres?

Og til dere som mener det står ESP her er bildebevis på at det står ETSede3ehu7.jpg

Posted

Start med å les alt du kan her om ABS problemer. ETS er vel kanskje traction control, så da vil den lyse om du har feil på ABS. Tenna og sensor på hvert hjul er et bra sted å begynne

Posted

Skal hente den fra verkstedet på fredag. Men det jeg fikk med meg på tlf fra de var knekte fjerer fremme,bremser forand å bak,bremseslanger fremme,bremserør langsgående,foringer bak,fjerskåler fremme ja og der sa jeg bare til han at denne blir spiker så fikk ikke høre ferdig listen hehe

Guest Hagto
Posted

Kunne kostet på seg en diagnose på verksted, koster rundt 6-700 kroner så får du papir på alle lagrede feilkoder om du ikke har diagnosetester selv. Husk at på motor så får LMM ofte skylda for andre feil. Dette er fordi LMM feilkode er en følgefeil fordi noe annet ikke fungerer som det skal. Er faktisk ganske sjeldent disse ryker, så om du har feilkode både på LMM og lambda evt annen føler så start med sistnevnte

Posted

Regner med at du i dette tilfellet går på forrige eier og krever kjøpet omgjort. Feil som

selger med all sannsynlighet vet om, men ikke opplyser om ved salg, kvalifiserer til

å gjøre om salget.