stig. Posted July 18, 2014 Posted July 18, 2014 ser på min w124 300tdt (å alle andre w124 forsåvidt) så er tempføleren merket med strek+40 så en strek så 80+strek så en strek så strek+120 så spørsmålet er , hvor mange grader er streken mellom 80 og 120, logisk vil den være 100c, men den ser ikke ut som er midt imellom heller. å jeg synes det er rart om bilen min og en annen kjenning som har hel lik, har da tett oppunder 100c i driftstemp, så lurer er den streken mellom 80 og 120 kansje 90c ? evnt 95c ? (bilde er hentet fra nettet, men ca der ligger tempen min hvis jeg har varmeapparat på det kaldeste ) Quote
Jørgen F.J Posted July 18, 2014 Posted July 18, 2014 Vil tro det er 90c Kjører selv med termostat på 88c, om tempen ligger på streken ca. Quote
FrodeS Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Strekene mellom 80 og 120 er (logisk nok) 100C. 300 TDT skal ha 82C termostat, så den skal normalt ligge like over 80C, men ved belastning, veldig varmt vær osv, kan den gå opp til 102C. Da skal viskosevifta være helt koblet inn, og varmere blir den normalt ikke når alt funker som det skal. På tomgang, i hvert fall når det er varmt og hvis AC jobber, vil den normalt ligge rundt 100C, men skal ramle ned mot 80C igjen ved vanlig kjøring. Ved 105C, eller ved 14 bar (mener jeg det er) skal den elektriske kjølevifta slå inn. Den slå inn 100% ved 105C, og 80% ved 14 (tror jeg) bar i AC. Fortsatt litt fra husken, så slår den ut igjen ved 12 bar. Quote
stig. Posted July 29, 2014 Author Posted July 29, 2014 takker så mye for svar, elvifte funker ikke da ac er deffekt, men har prøvd og tvangskjøre den, å den hjelper typ ingen ting når den ligger på 100c å cruiser motorvei (ja jeg har koblet så den blåser riktig vei ) termostat og vannpumpe er ny, men lurer på om om jeg skal skru ut termostaten og spyle igjennom systemet litt skikkelig godt, se om det kansje er mye avleieringer i radiator og kjølekanaler osv men det skal nevnes at min ligger på ca 85 ved liten belastning og kaldt vær på motorvei, men med en gang vi snakker litt motbakke så "spretter" den opp til 100c så går den nedover etterverdt, hvis jeg drar campingvogn i den varmen som er nå så måtte jeg skru på varmeapparatet et par ganger da den ble 110c ( i oppoverbakke med vogn og 30+ ute da) men synes nå at den burde klare og holde seg normal dritstemp fordet. Quote
Jørgen F.J Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Prøvd å kjørt uten temostat? Har vært borti en gang tidligere at ny termostat ikke funket som den skulle. Quote
stig. Posted July 29, 2014 Author Posted July 29, 2014 nei jeg har jo faktisk ikke det da, når du først nevner det. den er ny så har ikke tenkt al verden på det, oppførselen på den var helt lik med den som satt der da ( 88c, nå har jeg 82c) bytte radiator skal ikke være nødvendig da den er maks en 3-4 år gammel, men kan vel kansje være greit med en heftig flushing av systemet, frostvæska ser ikke super fresh ut, men såklart det er ikke ofte man finner dønn strøken frostvæske på en 25år gammal bil som har gått omtrent jorda rundt heller da,hehe Quote
Jørgen F.J Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Kan nevne at hvis du blander forskjellige typer kjøleveske kan drt bli en reaksjon som gjør at det bare blir grøt. Quote
stig. Posted July 29, 2014 Author Posted July 29, 2014 yepp, men frostvæska mi har ikke koagulert, bare det at den er litt "møkkete" så kan tyde på at det er litt "gammal morro" i kjølekanaler osv (tipper jeg da) Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Arbeidstemprstur på turbodiesel w124 er 95'C står det i hynesboka og i innstruksjonsboka. Så den tempen du viser der er for meg normalt.. da jeg hadde en turbodiesel shøl i 4 år. Mvh Geir. Quote
FredrikE300D Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Jeg kjørte selv mye i Tyskland i sommer i varierende varmt vær. På normal kjøring rundt 130km/t ligger den på rett under 100, jeg antar ca. 92 grader. Den varierer litt opp og ned avhengig av oppoverbakker og nedoverbakker. Varmen oppsto først når man begynte å klemme på litt. Da lå den konstant på 100 grader. Slik lå jeg fra Kroatia og hele veien hjem og det gikk helt fint. På vei ned holdt jeg 130-140 alt ettersom. Nord for Flensburg i Tyskland klemte jeg på opp til toppfart for å teste(190 km/t) og det førte til greit høy temp Jeg gav meg ikke før GPSn viste 190 km/t og da var man faretruende nært 120 grader, og slik skal det nok ikke være selvom man satt med klampen i bånn i drøyt 4-5 minutter. Erfaring i Norge er at den ligger på rundt 85-88 grader og øker noen ganger opp til 100 om man kjører opp en bratt og lengre bakke. Jeg har målt temperaturen med en temperaturprobe tilkoblet mitt Fluke 179 multimeter, og det viser 92 grader ved 100 grader på nåla, da med proben teipet til thermostathuset over lengre tid med motor igang. Ettersom jeg tror jeg enten har dårlig luftgjennomstrømning i radiatoren eller at kjølesystemet er grisete, så skal jeg ta en runde på det etterhvert. Det første jeg skal sjekke er om det ligger noe dritt mellom kondensatoren til AC og selve radiatoren. Deretter skal jeg forsøke å steame kjøleanlegget på en eller annen måte. Jeg ville uansett ikke uroet veldig meg dersom temperaturen ligger på 100 grader tidvis. Jeg skal selv se på saken, men jeg føler ikke det har så veldig hast. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 Testa min på toppfart jeg å da de er oppgjidd t 209 km/t kom på min 220 på nåla, å tempen var litt under 100 grader. Dvs normal temp. Mvh Geir. Quote
FrodeS Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 300 tdt er oppgitt til 195 km/t toppfart. Termostaten skal være 82c. Instruksjonsboka sier også at inntil 1 liter oljeforbruk pr. 1000 km er normalt (...) Jeg var i ferd med å bytte radiator på min, men etter å ha sett hvor mye gugg jeg fikk it av den "gamle" ved å spyle skikkelig ut av den, satt jeg den tilbake, og den fungerer fint. Jeg hadde min i ca 170 over et visst strekke for noen år sida (ikke her i Norge), og den lå fortsatt bare like over 80. Quote
FredrikE300D Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 Jeg får vurdere å ta den ut og vaske igjennom den Tror det vil hjelpe mye Litt synd jeg ikke gjorde det før jeg reiste. Det var uansett ikke noe problem dersom man ikke pressa på. Man kjente selv hvor bilen trivdes best og da gikk det helt finfint. Allikevel er det ikke stabilt 82~85 grader, men det går jo.. Time will show! Quote
Recommended Posts