Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.  Sikkert mange som har spurt om dette før.  Men altså,  den koker på tomgang,  det er magnetisk ventil såvidt jeg forstår. Men er ikke kjent med disse bilene,  så vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Motoren har vært nært 120 grader, og det er bare såvidt vifta er med rundt uansett temperatur.

Setter stor pris på all hjelp!

Takk på forhånd.

- Thomas

Posted

Dette er nok en av to.

Bryteren som føler på vannet

Magneten som drar vifte rundt.

Forran på motoren din er det noen følere. De er litt forskjellige fra modell til modell,men 99% sikkert på at det er en med en kontakt(to-polet) å med orange plast nede på føleren. I noen tilfeller(f.eks biler med AC) så er føleren litt større enn en femmer å har en to-polet kontakt + en en-polet kontakt på seg.

Setter du en ledning fra det ene til det andre stikket i kontakta skal du høre ett klikk å vifta skal starte.

Gjør den ikke det så er bryteren mest sannsynlig i orden å det er magneten som drar vifta som ikke er i orden.

Du har sjekket sikringa???

På w201 er det samme som til turtelleren.

Posted

Elektronisk vifte?

Eller går den over reim?

Hvis reim kan det være den slurefunksjonclutchen eller va jeg skal kalle det, som årsak. Den skal vel strammes mer å mer jo varmere det blir så vifta holderfarten på turtallet.

Hadde akkurat samme problem på min 300ce c124, kokte på tomgang. Men det var denne clutchen som var dårlig.

Posted

Elektronisk vifte?

Eller går den over reim?

Hvis reim kan det være den slurefunksjonclutchen eller va jeg skal kalle det, som årsak. Den skal vel strammes mer å mer jo varmere det blir så vifta holderfarten på turtallet.

Hadde akkurat samme problem på min 300ce c124, kokte på tomgang. Men det var denne clutchen som var dårlig.

Er ikke viskosekobling på 230´en, men en magnet-kobling :)