tormod88 Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Har en w210 220cdi med 233000km på telleren. Jeg tenkte jeg skulle få flushet girkassen siden den er lit treg å gire av å til. Har ring mercedes i bodø å de sa at det har vært byttet olje på girkassen på 60000km på min bil, å ikke noe etter det på noe merce verksted. Jeg har bestillt time for flushing. Men så leste jeg på nett at det ikke er anbefalt å flushe giskassen hvis alle intervallene ikke er fulgt, siden det kan bli kluss med kassen da. Er det noen som vet om det stemmer eller ikke, vil jo ikke riske noe gir havari. Håper noen kan svare på dette, ble litt skeptisk nå. Takker for svar Quote
Beckern Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Link til det du leste? Det høres ærlig talt omtrent like logisk ut som at man ikke skal skifte olje fordi intervallene ikke er fulgt tidligere. Quote
FredrikE300D Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Bare å bytte, det har ikke kassen vondt av på noen måte 722.6 kassen bør bytte noen fler deler sammen med olje og converterspyling, pakning på bunnpanne, filter og plugg/kontakt til elektronikken. Quote
tormod88 Posted July 17, 2014 Author Posted July 17, 2014 Leste blant annet disse to http://mbworld.org/forums/c32-amg-c55-amg-w203/452772-do-not-change-transmission-fluid-higher-mileage-transmission.html http://mbworld.org/forums/w211-amg/448950-transmission-flush-dealer-now-car-wont-move-2.html Lurer på om jeg bare skal få dem til å bytte olje isteden for flush. Noen som vet om det er garanti på flush? Quote
tommern57 Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Før vi mener så mye, hadde det vært en fordel å vite hvilken årsmodell du har Quote
tommern57 Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Hvis du har en prefacelift produsert før sept 99, så har du tappeplugg på converter, så da trenger du ikke å flushe. Flushing er noe de begynte med etter at de droppa tappepluggen for å spare en femmer i produksjon. Kjør bilen ordentlig varm og tapp på kassa og converter Quote
tormod88 Posted July 17, 2014 Author Posted July 17, 2014 Har pre face ja. Så det har ingen hensikt å flushe da? Quote
tommern57 Posted July 17, 2014 Posted July 17, 2014 Egentlig ikke. Hvis du tømmer kassa, konverter og evt kjøler, ser jeg ingen grunn til det. Quote
tormod88 Posted July 17, 2014 Author Posted July 17, 2014 Okei. Ringer i morgen å forandrer timen. Takk for svar. Quote
Beckern Posted July 18, 2014 Posted July 18, 2014 Vel, altså, når det gjelder mercedes har man to typer flushing. Man har det mercedes eiere kaller flushing som bare er å få hjelp av pumpa til å tømme converter for gammel olje også har man flushing med olje tilsatt kjemikalier som pumpes gjennom girkasse og via filtre i flere runder. Sistnevnte er det få eller ingen som gjør. Førstnevnte er bla den jeg benytter og mange mange andre med slitne gamle Taxier. Min nærmer seg 400k, disse livredde amerikanerne snakker om biler med 60-80k miles og kaller det high milage! De er jo helt på tur. Dessuten får de mer enn nok av motbør, de som påstår at kassene ikke tåler oljebytte. Quote
tormod88 Posted July 18, 2014 Author Posted July 18, 2014 Har nå ihvertfall sagt at de skal bare bytte olje å filter. Han sa at de tømmer converter også. Er det noen som vet hva oljebytte bruker å koste? En kompis av meg flusha sin w210 facelift i forrige uke å det ble nesten 5000. Quote
Tor B Posted July 18, 2014 Posted July 18, 2014 Hørtes dyrt ut. Skal ha service på automat kassa på min w211 på mandag. Da skifter de olje, filter, og flusher (converter regner jeg med. Flushing var i alle fall med i prisen, og siden jeg ikke er så erfaren tenkte jeg ikke på å spøre hva de flusher At de bytter pakning tar jeg som en selvfølge, men skal selvfølgelig sjekke det når jeg leverer bilen. Pris 2250 + mva = 2812,5 kroner. Quote
OlaNormann Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Vel, altså, når det gjelder mercedes har man to typer flushing. Man har det mercedes eiere kaller flushing som bare er å få hjelp av pumpa til å tømme converter for gammel olje også har man flushing med olje tilsatt kjemikalier som pumpes gjennom girkasse og via filtre i flere runder. Sistnevnte er det få eller ingen som gjør. Førstnevnte er bla den jeg benytter og mange mange andre med slitne gamle Taxier. Min nærmer seg 400k, disse livredde amerikanerne snakker om biler med 60-80k miles og kaller det high milage! De er jo helt på tur. Dessuten får de mer enn nok av motbør, de som påstår at kassene ikke tåler oljebytte. Du tar veldig feil der. Ring levrandører av flushe maskiner og spør hvor mange enheter de selger av de kjemikaliene i året. Men la meg si det slik. Dere som jobber på BOS hvordan gjør dere det? Alle verksted i min by har maskin med kjemikalier, men ikke BOS. Quote
Guest 1042 Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Om du får utført skylling av girkasse/converter på en 211 for 2250,- inklusiv filter, kontaktstykke og ny pakning på bunnpanna, så får du det grisebillig! Eller så brukes ikke riktig olje. Nyere MB automatkasser er svært kresne på olja. Går med ca 15-18 liter med olje. Kontaktstykke koster rundt 250-300. Filter og pakning omtrent samme. På mine biler har olje alene (mobil atf 134) endt opp på ca 2000,-. Og det er med ganske artige rabatter. Arbeidet har ligget på 1000,- til 1500,- . Så rundt 4500,- til 5000,- totalt kan man vel si er "normal" pris på en slik jobb. Quote
Beckern Posted July 20, 2014 Posted July 20, 2014 Hva er det som er feil i min påstand ON? Om du mener jeg tar feil er det helt greit men da vil jeg og sikkert andre også gjerne slippe å gjette på hva det er som er feil. Quote
OlaNormann Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Beklager. Kanskje vi begge skrev litt i gåter Du skrev at: Det er få eller ingen som gjør. Da forstod jeg som at du mente at verksted ikke brukte kjemikalier når de flushet kassene. Dette med flushing er ikke et Mercedes fenomen, men gjelder mange bilmerker. Det jeg svarte på er at man alltid bruker kjemikalier, men at det det er noen få merkeverksted som bruker en gammel metode med å rett og slett tømme og fylle, kjøre igjennom, tømme og fylle og på den måten få oljen renere enn bare å drenere kassa. Det går mye olje på den måten. Maskinene kjører inn renseveske først og man stiller inn hvor lenge man skal kjøre dette i systemet. Om man kjører det i 10 min eller 7 timer el,, bestemmer mekaniker ut i fra behov. Så tømmes oljen som går til oljekjøleren rett inn i maskinen og ut av maskinen pumpes ren olje og ut til oljekjøler. Riktig antall liter har gått igjennom så kjører den noen få liter til igjennom så sier den i fra at den er ferdig. Da kan mekanikeren se oljen i prøveglasset eventuelt ta oljeprøve for å avgjøre om resultatet er bra eller om prosessen må fortsette. Uten kjemikalier løsnes ikke slam og for min del har maskinen løst problemer på flere biler som har vært hos (jeg presiserer) det lokale BOS som bruker tøm og fylle prosedyren uten kjemikalier. Så skal man flushe så ikke kast bort penger på halvgjort metode. Spør om de har kjemikalier og be dem ha det i lenge nok så det får tid til å løsne slam. Har man ikke maskin kan man tømme i kjemikaliene i girkasseoljen og kjøre så lenge produsenten av kjemikaliene anbefaler er grensen og deretter bruke tøm, fyll, tøm, fyll metoden Quote
Beckern Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Beklager. Kanskje vi begge skrev litt i gåter Du skrev at: Det er få eller ingen som gjør. Da forstod jeg som at du mente at verksted ikke brukte kjemikalier når de flushet kassene. Da er vi nok helt enige. Det jeg mente var at flushing for de fleste mercedes eiere betyr tømming av converter, mens flushing for de fleste andre betyr rensing med kjemikalier. "Få eller ingen Mercedes eiere som gjør" skulle det nok stått. Da de fleste gjør det på gamlemåten enten det er hjemme eller hos BOS. Jeg tipper at "feilene" som ofte oppstår i disse plast bakplatene i girkasse vel så ofte er overledning forårsaket av forurensinger som legger seg i kontaktpunkter som at det er selve plate som feiler. Min skal byttes til høsten uansett. Når det er et kjent svakt punkt og den har gått 400k og motor jager litt på kald olje så er det greit å like godt bytte. Quote
Megaoctane Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Så det at Bergs gjør det for 3000kr ink flashing - trolig ikke er riktig metode? http://www.bergsauto.no/girkasseservice/ Quote
OlaNormann Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Det står spyling. De spyler bare på converteren med vann for å gjøre den ren. Spøk til side. Når det står et slik pristilbud så er det imponerende billig. Det står jo nesten mellom linjene at det ikke spiller noen rolle hvor mye olje det går på de forskjellige kassene. Ring dem og få en fastpris med kjemikalier og olje. Så billig ut. Quote
tormod88 Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Da var girolje byttet. Til den nette sum av 5200,- Bilen girer ihvertfall mye bedre nå. Quote
KennethJ Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Så det at Bergs gjør det for 3000kr ink flashing - trolig ikke er riktig metode? http://www.bergsauto.no/girkasseservice/ Joda, de gjør det nok riktig vil jeg tro. (De ender forresten på ca 3400,- siden de ikke følger norske lover og derav oppgir pris uten mva) Men det kan stilles spørsmålstegn ved kompetansen de har på enkelte felt, de mente det var bare tull å bytte olje på transferkassa mi, 3000km senere havarerte den.. Litt undersøkelser viser at oljeskift pr. 60kkm som regel hindrer disse transferkassene i å havarere.. Diffen foran klarte de ikke å skifte olje på (fant ikke ut hvordan..), men diffen bak byttet de i det minste på. Quote
Megaoctane Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Rart. Hadde inntrykk av at Bergs var best in business.... Quote
KennethJ Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Ja, det var det jeg trodde også. Men det viste seg å ikke stemme.. Det kan godt hende transferkassa hadde havarert uansett, men det får jeg jo aldri vite. Å legge igjen nevneverdige summer hos Bergs Automatservice er noe jeg skal forsøke å unngå etter en slik erfaring. Quote
Recommended Posts