Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, kjøpte meg SL i januar og har siden da lekt med tanken på å turbokonvertere sl'n min.

Men så kom jeg over denne videoen:

En w201 med m103 motor og kompressor, da ble jeg bestemt på kompressor.

Så bestilte en eaton m45 kompressor fra en c180/c200 kompressor bil. +diverse rør og overganger og slanger. Nå er al på plass og jeg har 0,5 bar på tomgang før gasspjell, og på 1200 rpm 0,8 og på 1500 rpm 1,4. MEN etter gasspjellet/ på manifolden er det beste jeg oppnår 0 bar, ellers bare vacuum, dessuten dør bilen hvis jeg akselrerer og så slipper gassen helt, men tror kanskje det er overtrykket som presser ned spjellplata på bensinmengdefordeleren, så motoren drukner??? lurt med dumpventil?

håper noen kan hjelpe, hadde vært gøy å fått det til å virke  :lol:

Posted

1. er ikke den kompressoren litt liten??

Kom vel på 1.8 og 2liter den.

230K har eaton m62 å den ser jeg de bruker på v6 ++

Hva slags spjeld bruker du på kompressoren??

Jeg har m62 i min 190 å der har jeg jenvt trykk, ved belastning da.Ellers går den på "vacuum", har du ikke noe til å avlaste kompressoren så ryker den.

Posted

1. er ikke den kompressoren litt liten??

Kom vel på 1.8 og 2liter den.

230K har eaton m62 å den ser jeg de bruker på v6 ++

Hva slags spjeld bruker du på kompressoren??

Jeg har m62 i min 190 å der har jeg jenvt trykk, ved belastning da.Ellers går den på "vacuum", har du ikke noe til å avlaste kompressoren så ryker den.

takk for svar  :D

Frykta at den skulle være for liten, men ser ikke sånn ut på videoen. (men kan jo ikke stole blindt på den siden det kun er filmet speedometer og ikke noe av oppsettet)

hvor mye trykk kjører du på?

har i kveld sjekket bensinmengdefordeleren for lekkasje, og der var gummien under løsnet så har reparert det og montert en gammel dumpventil, men fjæra er alt for slapp så har prøvd å chimse ut til ingen nytte, åpner før jeg får trykk til slutt hadde jeg chimsa den helt til den ikke kunne åpne (må nok spandere på meg en ny)

når dumpventilen var tett, fungerte bilen supert, men fikk ikke noe trykk i følge måleren men etter 100 meter spratt slangen under bensinmengdefordeleren av...

hvor er det best å måle trykket? på gasspjellet, innsugsmanufolden eller noen annen plass??

grunnen til at bilen døde etter gasspådrag så gass slipp, var den enkle grunn at lekkasjen under mengdefordeleren slapp trykket gjennom og derfor pøste på med bensin til den drukna...

neste blir vel å prøve å få slangen til å sitte fast, så bytte dumpventil og prøve på nytt..

virker jo som bilen går bedre, da må det jo bli litt trykk, men hvorfor får jeg ikke det på måleren?

flere innspill? alt tas imot med stor takk  :D

Posted

min m62 er drevet å lader 0.61

På kompressorene ellers er det et internt by-pass spjeld.

på m45 og m62 som MB bruker så sitter dette utenfor kompressoren.

Dette virker slik: Da du gir på å så slipper opp så virker det som en dump, å da du f.eks kjører vanlig på veien/står på tomgang så er spjeldet oppe å du kjører trykker tilbake til kompressoren slik at den går lett. Jeg har blitt fortalt at da stjeler kompressoren kun 1hk. Det er ikke noe rart at du har presset av belgen for kompressoren din lader og lader til noe gir etter. Du har hatt flaks at det bare er den gummien. Jeg hadde ikke plass til det orginale spjeldet på min så jeg brukte en dumpventil til by-pass(bruker den på kompressorsiden å ikke på innsuget som med en turbo) å det funket topp,men dumpen takklet det ikke. Det blir så varmt å den jobber hele tiden så den drev å skar seg av og til (ca 5-6 ganger op 5000km), så jeg byget om til en wastegate. Den er laget for å sitte på eksos så de tåler varme å det å jobbe mere. Siste gangen jeg brukte dumpen så åpnet ikke stemplet slik at kompressoren overladet slik din gjør, det endte med en def. kompressor.

Jeg måler trykket i innsuget, får da trykk/vacuum. Da jeg kjører vanlig så har jeg undertrykk, da jeg gir gass har jeg overtrykk, den virker akkurat slik som en turbo.

Posted

min m62 er drevet å lader 0.61

På kompressorene ellers er det et internt by-pass spjeld.

på m45 og m62 som MB bruker så sitter dette utenfor kompressoren.

Dette virker slik: Da du gir på å så slipper opp så virker det som en dump, å da du f.eks kjører vanlig på veien/står på tomgang så er spjeldet oppe å du kjører trykker tilbake til kompressoren slik at den går lett. Jeg har blitt fortalt at da stjeler kompressoren kun 1hk. Det er ikke noe rart at du har presset av belgen for kompressoren din lader og lader til noe gir etter. Du har hatt flaks at det bare er den gummien. Jeg hadde ikke plass til det orginale spjeldet på min så jeg brukte en dumpventil til by-pass(bruker den på kompressorsiden å ikke på innsuget som med en turbo) å det funket topp,men dumpen takklet det ikke. Det blir så varmt å den jobber hele tiden så den drev å skar seg av og til (ca 5-6 ganger op 5000km), så jeg byget om til en wastegate. Den er laget for å sitte på eksos så de tåler varme å det å jobbe mere. Siste gangen jeg brukte dumpen så åpnet ikke stemplet slik at kompressoren overladet slik din gjør, det endte med en def. kompressor.

Jeg måler trykket i innsuget, får da trykk/vacuum. Da jeg kjører vanlig så har jeg undertrykk, da jeg gir gass har jeg overtrykk, den virker akkurat slik som en turbo.

ja det glemte jeg å skrive, bypassventilen som står utpå kompressoren koblet jeg til 12V for å lukke den(bare for å teste) men gikk ikke lang tid før den gikk i stykker(den skal vel egentlig styres av en styreenhet, og den opererer med 5V??), så den har jeg bare blendet nå.

har sett etter bypassventiler som styres av trykkakumulator, som en intern wastegate på turbo, men finner ingen som passer.

byttet du bare ut bypassventilen med en wastegate, enkelt og greit? eller fjærnet du hele omluft systemet, så du bare hadde selve kompressoren og lagde nytt innsug og utblås på kompressoren?

ala dette: galerie15.jpg

det er nok noe sånn jeg kommer til å lage hvis jeg får det til å virke, vil bare vite sikkert at kompressoren klarer å lade nok, før jeg bruker mye mer penger ellers blir det litt bortkastet.

sånn jeg har det nå har jeg dumpventilen rett før innsuget på motoren, så den blir ikke så utsatt for varme. Men mistenker at fjæra er dårlig siden den har ligget med press i flere år.

Posted

det er en grunn til at det spjeldet er der.

kjøper du eaton m62 fra eaton eller fra de fleste andre merker så er det spjeldet integrert i kompressoren.

Å sette en dump på innsuget gjør ikke samme nytten, for at det skal funke så må den stå åpen da du ikke har drag på motoren.

Mye mulit det er trykket som gjør at den er åpen å ike bare fjæra, for da det nederste spjeldet på motoren din er igjen så mater kompressoren på luft i det uendelige til noe ryker. Jeg har brukt org rør, å den dumpen jeg brukte var seff at typen resirk/plumb-back så lufta sirkulerte. Egentlig ganske enkelt dette hvis en tenker litt på det.

Du får se i prosjekt-tråden min åssen jeg gjorde det. Den siste løsningen min er nok den beste.

Posted

det er en grunn til at det spjeldet er der.

kjøper du eaton m62 fra eaton eller fra de fleste andre merker så er det spjeldet integrert i kompressoren.

Å sette en dump på innsuget gjør ikke samme nytten, for at det skal funke så må den stå åpen da du ikke har drag på motoren.

Mye mulit det er trykket som gjør at den er åpen å ike bare fjæra, for da det nederste spjeldet på motoren din er igjen så mater kompressoren på luft i det uendelige til noe ryker. Jeg har brukt org rør, å den dumpen jeg brukte var seff at typen resirk/plumb-back så lufta sirkulerte. Egentlig ganske enkelt dette hvis en tenker litt på det.

Du får se i prosjekt-tråden min åssen jeg gjorde det. Den siste løsningen min er nok den beste.

Joda det er klart det, men bypassventilen virker ikke lenger, så trenger en annen løsning. Kan jeg ikke bare bytte den ut med en WG som du har gjort?

Men vil en WG være åpen når man ikke har drag på motoren?

Fordi dumpen "styres" av vakuumet når gasspjellet lukkes?

Men når jeg slipper gassen vil jo dumpen også kvitte seg med overtrykket, men ikke alt så "resten" vil presse på og kunne ødelegge noe, er det det du mener?

føler meg litt dum, som må ha alt inn med t-skje  :shock: men greit å få klarhet i alt siden du har prøvd noe lignende.

Ah etter litt leting fant jeg prosjektet ditt  :D trodde du hadde en original 190 som var montert kompressor på, men det var det jo ikke... helt sykt bra gjennomført  :D

Posted

Prinsippet er det samme om kompressoren sitter på en m111 eller en m103/m104 osv.

Du trenger ikke noen dump forran innsuget hvis du monterer en wg som meg.

F.eks på tomgang så lader kompressoren, å da er det trykk på undersiden av stemplet. Vakumet fra innsuget(etter spjeldet) hjelper å dra opp stemplet å da har du by-pass. Da du gir gass så forsvinner vacuumet å stemplet stenger å du får trykk. Slipper  du gassen så åpner stempelet seg å du slipper ut trykket du ikke trenger, akkurat slik en dump ville gjort. Ikke helt sikker,men kan hende at hvis du har en dump i tillegg på innsugsiden så vil nok stempelet i WG lukke seg.

Jeg var veldig fornøyd med dumpen jeg brukte først, bedre enn med wg for nå har jeg litt "ketchup effekt" så jeg må begynne å utforske med div fjører til stemplet.