RuneT Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Liten oppdatering her: KM er nå 132000. Kassa er verre enn før. Den napper nå mer og mer og oftere og oftere, og det merkes ikke bare i 60kmt lenger. Kan være turer der det ikke merkes, men som regel er nappingen tilstede. Dette er gjort: Bytta konverter Bytta ventildisk med printplate Flushing, olje og filterbytte 2 ganger Software er oppdatert. Adapsjon er slettet flere ganger. Alt hos BOS. Men den napper fremdeles. Samtidig skjer det rare ting som for eksempel: Lyden på command kan kutte og komme igjen med 2-3 sekunds mellomrom i perioder. Kan holde på sånn i 2-3 minutter men også 15 minutter. Når dette skjer, blir det snøskjerm på ryggekamera. Den mister altså for bindelse til kamera, og den fryser bildet om den står på navi. Dørlåsene har et par ganger får hikke under kjøring i lav fart. Låser seg kjapt opp/igjen flere ganger (har ikke automatlåsefunksjon på dørene under fart aktivert). Så da er spørsmålet: Kan dette trøbbelet med kassa og det andre ha med can-bus eller sam å gjøre? Altså at disse feilene henger sammen? Quote
KennethJ Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Navi-biten kan minne om problemene jeg hadde med navi på bilen min, da var det defekt GPS-antenne som var årsaken.. Det fucker opp lyd og mer ja.. Quote
Sven Håkon Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Kan disse problemene skyldes lav spenning? Jeg vet ikke noe om det, og kjenner ikke igjen noen av symptomene - men har opplevd rare ting med min egen bil også i det siste, og vet at mye rart kan skje dersom batteriet blir for dårlig (noe jeg vet at mitt er).. Quote
RuneT Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Navi-biten kan minne om problemene jeg hadde med navi på bilen min, da var det defekt GPS-antenne som var årsaken.. Det fucker opp lyd og mer ja.. Husker du nevnte dette tidligere, og jeg kobla da vekk alle modulene i bakluka, men ingen endring i oppførsel (gps-antenna sitter inne i bakluka, og jeg fant 2 som lignet og koblet fra begge) Quote
RuneT Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Kan disse problemene skyldes lav spenning? Jeg vet ikke noe om det, og kjenner ikke igjen noen av symptomene - men har opplevd rare ting med min egen bil også i det siste, og vet at mye rart kan skje dersom batteriet blir for dårlig (noe jeg vet at mitt er).. Det rare er at den plages mindre med både napping i kassa og commandlyden om vinteren. Det virker som varmen gjør det verre. Men bør kanskje sjekke både lading og batteri ja. Det koster lite i forhold til å bytte mer som likevel virker. Jeg mistenker canbus eller sam nå... Quote
EirikL Posted July 20, 2016 Posted July 20, 2016 Liten oppdatering her: KM er nå 132000. Kassa er verre enn før. Den napper nå mer og mer og oftere og oftere, og det merkes ikke bare i 60kmt lenger. Kan være turer der det ikke merkes, men som regel er nappingen tilstede. Dette er gjort: Bytta konverter Bytta ventildisk med printplate Flushing, olje og filterbytte 2 ganger Software er oppdatert. Adapsjon er slettet flere ganger. Alt hos BOS. Men den napper fremdeles. Samtidig skjer det rare ting som for eksempel: Lyden på command kan kutte og komme igjen med 2-3 sekunds mellomrom i perioder. Kan holde på sånn i 2-3 minutter men også 15 minutter. Når dette skjer, blir det snøskjerm på ryggekamera. Den mister altså for bindelse til kamera, og den fryser bildet om den står på navi. Dørlåsene har et par ganger får hikke under kjøring i lav fart. Låser seg kjapt opp/igjen flere ganger (har ikke automatlåsefunksjon på dørene under fart aktivert). Så da er spørsmålet: Kan dette trøbbelet med kassa og det andre ha med can-bus eller sam å gjøre? Altså at disse feilene henger sammen? Men du har fortsatt ikke skiftet solenioden? Quote
RuneT Posted July 21, 2016 Author Posted July 21, 2016 Liten oppdatering her: KM er nå 132000. Kassa er verre enn før. Den napper nå mer og mer og oftere og oftere, og det merkes ikke bare i 60kmt lenger. Kan være turer der det ikke merkes, men som regel er nappingen tilstede. Dette er gjort: Bytta konverter Bytta ventildisk med printplate Flushing, olje og filterbytte 2 ganger Software er oppdatert. Adapsjon er slettet flere ganger. Alt hos BOS. Men den napper fremdeles. Samtidig skjer det rare ting som for eksempel: Lyden på command kan kutte og komme igjen med 2-3 sekunds mellomrom i perioder. Kan holde på sånn i 2-3 minutter men også 15 minutter. Når dette skjer, blir det snøskjerm på ryggekamera. Den mister altså for bindelse til kamera, og den fryser bildet om den står på navi. Dørlåsene har et par ganger får hikke under kjøring i lav fart. Låser seg kjapt opp/igjen flere ganger (har ikke automatlåsefunksjon på dørene under fart aktivert). Så da er spørsmålet: Kan dette trøbbelet med kassa og det andre ha med can-bus eller sam å gjøre? Altså at disse feilene henger sammen? Men du har fortsatt ikke skiftet solenioden? Jo. Komplett printplate/ventildisk med alle solenoider er bytta. Regner med alle står på ventildisken? Quote
Sven Håkon Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 De står ikke montert på printplata, men like ved, for å si det sånn. Byttet nettopp printplate og solenoid på min egen, og ble helt kvitt napping som jeg opplevde tidligere. Min var i tillegg lite lysten på å holde seg i første gir, men girte opp i andre gir nesten umiddelbart - dette ble også bra igjen etter bytte av deler. Quote
RuneT Posted July 22, 2016 Author Posted July 22, 2016 De står ikke montert på printplata, men like ved, for å si det sånn. Byttet nettopp printplate og solenoid på min egen, og ble helt kvitt napping som jeg opplevde tidligere. Min var i tillegg lite lysten på å holde seg i første gir, men girte opp i andre gir nesten umiddelbart - dette ble også bra igjen etter bytte av deler. Hmm... Da må jeg sjekke mer. Forstod det slik at på 722.9-kassa så står alle solenoider på ventilplata. Quote
Sven Håkon Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 De står ikke montert på printplata, men like ved, for å si det sånn. Byttet nettopp printplate og solenoid på min egen, og ble helt kvitt napping som jeg opplevde tidligere. Min var i tillegg lite lysten på å holde seg i første gir, men girte opp i andre gir nesten umiddelbart - dette ble også bra igjen etter bytte av deler. Hmm... Da må jeg sjekke mer. Forstod det slik at på 722.9-kassa så står alle solenoider på ventilplata. Mulig det er annerledes på dem ja, jeg tenkte automatisk 722.6 Quote
carlsson w211 Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 som du ser på denne youtube vidioen: så ser du at prinsippet er det ganske lik på 722.6 og 722.9 så vist du har skiftet ventil disken og el plata med alle solenoider, så har du skifta tcc solenoiden. i filmen så peker han på alle solenoidene og sier hva de heter. (1:10 min og utover) var synd å høre at det ikke har hjulpet, pussig feil. ingen feilkoder? er mulig at en må bare bite i det sure eple og la noen som har utstyr til det, få prøve seg og kanskje kjøre med diagnose utstyr påkoblet for å se hva som egentlig skjer. går jo sef. an at du har vært uheldig å fått en defekt del, det skjer jo iblandt, desverre. er ikke så lenge siden jeg fikk ei ny ventildisk med ei el plate som hadde ødelagt temp. sensor, noe som gjore at kassa vart helt idiot, og den begynte å gire helt idiotisk, men det ga feilkode... riktignok sa feilkoden at det var computern som feilet. men fant fort ut av at det var temp. sensoren som var ødelagt. men er jo ikke så ofte det skjer at nye deler er ødelagt da. nå kjenner jeg ikke så godt til GL, men for meg så høres det ut som du har flere uavhengi feil desverre, er f.eks flere ting som kan skape den feilen med commanden, avhengi av hvilken system du har. jeg har f.eks vært borti 2 biler nå som hadde de samme symtomene som deg, og ble verre når det var varmt. der den ene fikk skuring i lyd i tilleg, og den andre bilen ble tappet for strøm når den sto parkert. der vi sporet feilen til forsterkeren. ingen feilkoder, og en pain in the ass å finne ut av siden dette var periodiske feil som kom å gikk. men det er dermed ikke sagt at det er det som er feil med din bil. håper du finner ut av dette Quote
montesi Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Hadde et helvetes styr med min G270cdi med 722.6. Sjekket omtrent hver eneste kabel i can-bus, etter å ha testet omtrent alt mulig annet. Plutselig spratt det opp en turtalls-sensorfeil.. Jeg byttet også ventilplate og solonoider bla.a. Ta en titt på sensorer, er mitt tips. Om de har kontaktfeil, eller om de er dårlige/ødelagt. Quote
RuneT Posted January 20, 2017 Author Posted January 20, 2017 Da tror jeg faktisk vi har funnet løsningen på nappinga som har pågått i snart 3 år uten at noen har funnet svaret på problemet. Jeg ga opp for mange måneder siden og tenkte at jeg får bare kjøre til ting blir verre. Sist helg gikk bilen i nødmodus flere ganger etter ganske hyppig napping, og den fikk gul motorlampe. Altså hadde den trolig lagt igjen feilkoder som kunne si oss noe og jeg fikk time sist mandag. Feilkodene var EGR-ventilen og tirsdag morgen ble ny EGR montert og jeg tok den på jobbtur 1200km. Kom hjem torsdag uten et feilslag. Ingen napping. Syns selv det er for godt til å være sant, men jeg begynner faktisk å tro på det. Den har jo vært bra i perioder før, men nå var det liksom helt borte. Kan for eksempel MAP-sensor blir forvirret av ustabil EGR og medføre sånne bivirkninger? Jeg krysser i alle fall fingrene og håper på at saken er løst. Quote
tommern57 Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Bare et filosofisk spørsmål: Er det noen som har hatt en positiv opplevelse med egr, noen gang? Quote
ClasT Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Høres bra ut . Da krysser vi fingrene for at det var feilen. Vet hvor frustrerende det er med slike små feil man ikke finner ut av. Quote
Tor Anton Posted January 21, 2017 Posted January 21, 2017 Egr påvirker luften i innsuget, å det er lufta(trykk/vakuum) i innsuget map-sensoren måler. Så det er ikke helt usannsynlig det nei Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
RuneT Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Historien fortsetter Kom feilmelding om at diffsperre er deaktivert. Det viste seg at en elektromotor som står på bakdiffen var helt ødelagt både elektronisk og mekanisk innvendig pga av fukt. Tror denne styrer sperra. Vi tenker at denne godt kan ha laget denne nappinga som vi har trodd skyldes kassa. Denne el-motoren ble byttet i dag. Samtidig fikk den ny oljetetning mot oljekjøler, nye innsugmanifolder pga defekte/skjeve luftspjeld og styrestag til disse, og ny turbo. Ser frem til langtur i i morgen der vi får se om den etter 3 år med kødding nå har tenkt å oppføre seg. Quote
ClasT Posted May 13, 2017 Posted May 13, 2017 Stå på Rune👍følger med..veldig nysgjerrig siden jeg hadde samme på min ML, som ingen fant ut av. Quote
RuneT Posted July 1, 2017 Author Posted July 1, 2017 Bilen har sikkert kosta meg 200000,- i påkost på 3 år. (90 000 av dem etter at NAF sa bilen var god sist februar). Og den er vel nå verdt et par knapper og glansbilder siden den er symbolet på dieselforbud og det byfolket nå hater. Men det kan jo være en bonde med rød dieseltank på tunet som kan se nytten i en sånn bil fremdeles... Vel.. Nappingen i kasse eller drivverk er borte etter at jeg bytta venstre drivknute foran. Hvorfor og hvilken sammenheng det har vet jeg ikke, men nå har jeg kjørt 3000 km på 2 uker og nappinga har jeg ikke kjent. I følge uoffisielle kilder hos BOS (les: Erfaring fra mekanikere, men ikke nok til å skrive i manualer) så er problemet størst på biler med offroadpakke pga økte toleranser i alt som skal bevege seg under der. Jeg vet ikke, men jeg tror kanskje bilen endelig er bra. Så da er det vel på tide å selge Jeg trenger ikke så stor bil lenger. Ungene vil ikke være med senilene på tur lenger, og da holder det vel med en snertnere bil. Vi får se. Den passerte 154000km denne uka, så den burde knapt være innkjørt i følge entusiaster Quote
Recommended Posts