Marevan Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Jeg heter ikke Eivind, men det kan hende at du quotet feil post Quote
Beckern Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Beklager Marevan. det ble masse rot med den posten og jeg surra det til. Mange takk for linken. Quote
RuneT Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Kassa mi er som oftest snill nå. Bare unntaksvis at den napper. Men kunne tenke meg å legge ut en lydfil for å beskrive lyden som kommer etter at jeg går av gassen. Kan aldri tenke meg at det skal være sånn. Hvordan legger jeg ut en lydfil? Fila har et format som heter .m4a Quote
Marevan Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Det er vel epleformat, men de fleste avspillere klarer vel det tror jeg. Quote
olejw Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Hei Har en GL 2007 som er gått 150.000, som jeg har hatt fra den hadde gått 25.000. Murringen din kan være turboen som snurrer på litt. Jeg hører ikke lyden på tomgang, men den kommer om jeg gir ørlitegrann gass når den står stille. Turboen min har ikke gått langt (!), så jeg mistenker ikke den for å ha ulyd - snarere normal lyd. 'Nappingen' har jeg også hatt. Jeg merket den rundt 40-50 km/t, og mistenkte converter. Det kjentes ikke ut som lockup hos meg. For meg gikk dette over - og jeg har ikke kjent det på kanskje 6 måneder. Ingen feilkoder funnet, BOS kjente ingenting. Den kunne også nappe litt ved veldig sakte bakkestart i slake bakker. Men - forsvant altså for meg - og 'normale' bil(mis)brukere vet jeg ikke om hadde kjent det heller. oj Quote
ClasT Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Min napping har også forsvunnet. Så ikke forsket noe mer på dette. Litt merkelig at det bare forsvant plutselig.. Quote
Roar Johansen Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Skift olje, filter og spyl systemet med spesialmaskin er min erfaring. Quote
RuneT Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Hei Har en GL 2007 som er gått 150.000, som jeg har hatt fra den hadde gått 25.000. Murringen din kan være turboen som snurrer på litt. Jeg hører ikke lyden på tomgang, men den kommer om jeg gir ørlitegrann gass når den står stille. Turboen min har ikke gått langt (!), så jeg mistenker ikke den for å ha ulyd - snarere normal lyd. 'Nappingen' har jeg også hatt. Jeg merket den rundt 40-50 km/t, og mistenkte converter. Det kjentes ikke ut som lockup hos meg. For meg gikk dette over - og jeg har ikke kjent det på kanskje 6 måneder. Ingen feilkoder funnet, BOS kjente ingenting. Den kunne også nappe litt ved veldig sakte bakkestart i slake bakker. Men - forsvant altså for meg - og 'normale' bil(mis)brukere vet jeg ikke om hadde kjent det heller. oj Både lyden og nappingen du beskriver, er akkurat som på min. Jeg skal også innrømme at nappingen er blitt nesten borte. Lurer på om jeg bare skal være tålmodig. Lyden etter at jeg slipper gassen, kan også være turbo ja. Tanken har slått meg og når du sier det også, så slår den meg enda hardere Har du en adresse jeg kan sende deg lydfilen på? Quote
RuneT Posted September 5, 2015 Author Posted September 5, 2015 Bilen settes på verksted for å bytte converter neste uke. Regner med nappinga forsvinner da. Verkstedet sa at det kan bare være sånn, men jeg hater at ting ikke virker som det skal... Olejw: Murrelyd ble mye bedre etter Tysklandstur og timesvis rundt 150-180 på autobahn. Tipper det er/var sot i innsuget. Quote
Vaajaren Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Sniker meg inn i tråden her, siden det virker å være mange bra innspill her. Jeg har -litt- samme syndrom på SLen. Ved rundt 60 km/t, så er farten jevn men av og til så tar jeg bilen i å jage 100-200 opp og ned uten at det skjer noe med farten. Og om jeg slipper gassen blir den av og til hengende på turtall, og noen ganger "faller" den helt på tomgang, om dette er forklart på en ok måte. Konverter? Jeg nevnte det på BOS men jeg har ikke fått kjørt bilen så mye enda at jeg har gjort meg opp en mening. Dessuten er det bare sporadisk også. Bilen har jo ikke rundet 52 000 km enda, men kassa i denne bilen har muligens et litt hardt liv... Quote
Fagerdaal Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Min 211 oppførte seg likt da lockup la inn og ut, fikk byttet converter hos Berg`s, og problemet ble borte. Havna på ca. 12000,- for jobben, med deler. Quote
RuneT Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Har nå byttet converter, men er ikke overbevist... Får kjøre litt mer å se. Men hvilken komponent er det som styrer lockupen? Er den mekanisk/hydraulisk eller får den signal fra en styringsboks? Quote
Marevan Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Lockup-solenoiden sitter på det berømte printkortet på 722.6 jaffal. Quote
RuneT Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Lockup-solenoiden sitter på det berømte printkortet på 722.6 jaffal. Interessant... Nå har jeg kasta vekk 22000 på converter, så da kan jeg jo sjekke printkortet også. Elimineringsmetoden er jo velkjent i bilkretser... Quote
Guest 1042 Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Lockup-solenoiden sitter på det berømte printkortet på 722.6 jaffal. Interessant... Nå har jeg kasta vekk 22000 på converter, så da kan jeg jo sjekke printkortet også. Elimineringsmetoden er jo velkjent i bilkretser... Hehe. Ja. Jeg begynte i andre enden, og eliminerte de billigste, mulige årsakene først. Printkort og solenoid. Er bare småpenger sammenlignet med converter. Om utgiftene på bilen skulle ta helt av, så er det godt du bor nær sjøen, så ungene (de som fremdeles bor hjemme) kan reise ut og fange middagene framover. Quote
RuneT Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Lockup-solenoiden sitter på det berømte printkortet på 722.6 jaffal. Interessant... Nå har jeg kasta vekk 22000 på converter, så da kan jeg jo sjekke printkortet også. Elimineringsmetoden er jo velkjent i bilkretser... Hehe. Ja. Jeg begynte i andre enden, og eliminerte de billigste, mulige årsakene først. Printkort og solenoid. Er bare småpenger sammenlignet med converter. Om utgiftene på bilen skulle ta helt av, så er det godt du bor nær sjøen, så ungene (de som fremdeles bor hjemme) kan reise ut og fange middagene framover. Helvete også Eivind... når jeg husker tilbake så har du jo nevnt dette før... Ja nå blir det tomatsuppe på ungene i 2 år. Egg til kvelds om jeg er raus.. Quote
RuneT Posted October 16, 2015 Author Posted October 16, 2015 fy ka trasig! Det skal sies at den blei bedre. Kan være tilfeldig, men nappingen oppstod for eksempel ikke fra Oslo og hjem. Det er 54 mil. Men kjente det et par dager før. Eivind: Jeg antar at feil på printkortet ikke nødvendigvis gir feilmelding? Det er ikke feilmelding på min i følge Star. Quote
Guest 1042 Posted October 16, 2015 Posted October 16, 2015 Var ikke feilmelding på min heller. Ble helt bra etter bytte av printkort og solenoid. Er noe sluring på converter, men ingen napp og rykk. Har du sjekka oljenivå på kassa? Noe for lavt vil også gi napping og fravær av feilkoder. Quote
RuneT Posted October 16, 2015 Author Posted October 16, 2015 Ja, har faktisk bytta olje (hos Bos) 2 ganger siste året, og de har kontrollert imellom. Jeg har ikke peiling, men de sier det er riktig nivå. Quote
Marevan Posted October 17, 2015 Posted October 17, 2015 Var ikke feilkoder på min heller. Antageligvis dårlig kontakt mellom kort og solenoider. Det skal visstnok legge seg spon på kontaktflatene med tiden. Quote
carlsson w211 Posted October 17, 2015 Posted October 17, 2015 når lock-up solenoiden er dårlig får en ofte denne napingen, og av og til så kan en få "murring" når en slipper gassen i lav fart. solenoiden kan måles, men kan faktisk gi de rette verdiene og likevel feile. en bytter ofte el kortet samtidig, da det koster sålite å gjøre dette når en først har ventil disken av. men faktisk så vil el plata somofte gi feilkode, mens det gjør ikke lock-up solenoiden. men de som vet hva de driver på med, vil kunne se om solenoiden er dårlig eller ikke ved å prøvekjøre bilen når den er kald, med diagnose utstyr påkoblet. da kan en se når solenoiden aktiviseres osv. det pussige er at det står faktisk at en skal gjøre dette når bilen "naper" i wis. men har intryk at de alle fleste verkstedene ikke gjør dette. og det står faktisk i wis, at solenoiden er det første en skal sjekke/skifte evt rengjøre. avhengi av hvilken kasse en har. meen så vil jo en konverter som begynner å feile gi de samme feil symtomene. så det er ikke altid sålett :S Quote
RuneT Posted October 17, 2015 Author Posted October 17, 2015 Dette var ganske opplysende carlsson. Murrelyden har jeg tilstede noe ja. Og jeg antar at solenoid og ventildisk er to namn på samme hest, mens printplata er en del for seg selv eller? Quote
carlsson w211 Posted October 18, 2015 Posted October 18, 2015 nei lock up solenoiden og alle de andre solenoidene står fastskrud i ventildisken, og el plata er også klipset (skrud fast på 722.9) fast i ventildisken så en må ta ned ventildisken for å komme til å skifte solenoden og el plata. nå har ikke jeg fått helt med meg hvilken kasse du har, men går ut ifra du har 7 trins kassa, og da er det dessverre ikke bare for en hver man å skifte el plata. da tcm ligger på el plata, og en må programere denne. det er også avhengi av hvilken type ventildisk som står i, da noen av disse diskene til 722.9 ikke lar seg skifte av el plata på fornuftig vis. og da er det skifte av hele ventil disken, som må til... desverre. på 722.9 kassa, så er det anbefalt å prøve å kjøre ny adapsjon av kassa først, og evt programere inn ny software ved "naping" således også anbefalt å ta en prøvetur å lese av dataen live, for å se hvordan lock up reagerer, og om det er tydelig feil på lock up. evt shift solenoidene. vist dette ikke hjelper, er det anbefalt å ta av ventil disken og rengjøre solenoidene.. med magnet, og se om det er tydelige skader på solenoidene, og sef. skifte de solenoidene det er tydelig skader på. vist dette ikke hjelper, så er det anbefalt skifte av ventildisk og konverter. dvs at det kan fort bli dyrt vist en skal av å på med ventildisken. da det er en del liter med olje som går tapt og arbeidstid. mitt intrykk er at mange verksteder hopper over en del trinn, og anbefaller og skifte konverter evt konverter og ventildisk. hvorfor de gjør det vet jeg ikke, om det er av erfaring, uvitenhet eller for å prøve å spare penger for kunden kan en sef. diskutere, da feilsøking på disse kassene kan fort bli dyrt og tidkrevende. på 722.6 kassa er det derimot svært enkelt å ofte det rimeligste å bare skifte el plata og lock up solenoiden først, før en evt går på konverteren. og trenger strengt tatt ingen ny programering etterpå(selv om det står at en bør kjøre en ny adapsjon av solenoiden), og en vanlig man i gata klarer å gjøre dette. lock up solenoiden er jo kjent for å feile her, og koster ikke mere en ca 40 dollar. så ofte er det billigere en å bruke masse tid på feilsøking på verksted. men også her anbefaller ofte verkstedene å skifte hele ventildisken evt ventildisken og konverter. da de mener det er fort dyrt og tidkrevende å skifte en enkelt komponent som de ikke er sikker på er feil på. Quote
RuneT Posted October 18, 2015 Author Posted October 18, 2015 Min kasse er vel en 722.902 så da er det kanskje ikke enkleste versjon. Slette adapsjon og legge inn ny software er gjort, men om de har kjørt med dataen påkoblet live, vet jeg ikke. Quote
Recommended Posts