Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gjelder en 2007 GL 320cdi gått 100000km.

Merker ved jevnt fart på flat vei i ca 60kmt (mulig også på høyere hastigheter, men da merkes det ikke godt) uten belastning at det napper eller lugger i drivverket.

For meg virker det som at den kobler inn og ut av gir. Kan være så ofte som 1-2 ganger pr sekund og pågår til jeg rører gassen.

Virker som den ikke kan bestemme seg for et gearskift.

Ingen feilkoder på star. Har nullstilt adapsjon og oppdatert software forrige uke hos BOS, men samme problem. De hadde ikke tid å sjekke mer pga ferieavvikling.

Noen ide om hva som kan gjøre dette?

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ja...

Ringte Kenneth på Bergs Automatservice nå i mellomtiden, og han tippet at lockup la seg ut og inn. Må i tilfelle bytte converter.

Posted

Hva er pris for et slikt converter bytte?

Merker du også at turtall går litt frem og tilbake ved 60 km/t?

Har hatt samme på min ML, men gått seg til igjen. En sjelden gang den kommer..

Posted

Hva er pris for et slikt converter bytte?

Merker du også at turtall går litt frem og tilbake ved 60 km/t?

Har hatt samme på min ML, men gått seg til igjen. En sjelden gang den kommer..

Nei.. kan ikke si jeg merker det på turtall. Det bare rykker litt svakt, og det kan av og til høres et klikk eller kanskje det bør kalles klakk...

Som en liten slark i drivverket.

Posted

Så lenge lockupen ligger inne vil turtallet være stabilt uavhengig av gasspådrag så lenge bilens hastighet er stabil.

Når lockup ikke ligger inne vil turtall variere med gasspådrag selv om bilens hastighet er uendret. (altså god gammeldags oppførsel)

Dette er altså måten å oppdage feil med lockup på..

Jeg husker at en bil jeg hadde fikk problemer med lockupen en gang, den lå da låst hele tiden, og var mildt sagt forferdelig å kjøre.

Posted

De klarer ikke å oppgi priser som de skal der, det stemmer..

De vet til og med om at de er pliktige til å oppgi pris inkl. mva..

Så det er i prinsippet bare å si at du skal betale den prisen du har fått oppgitt :P

Posted

En kamerat gikk teknisk fagskole for å blir rørleggermester. På kurset lærte de om å prise en jobb.

Et morsomt råd var å følge med på ansiktet til kunden når du oppgir prisen.

Hvis kunden ikke gir tegn til å reagere, så sier du kjapt: "pluss moms".

Hvis du derimot ser tegn på at kunden snart havner i sjokk, sier du: "prisen er selvfølgelig inkludert mva".

Tror nok mange håndverkere tar denne seriøst.  :D

Posted

Problemet oppstår som regel ved konstant hastighet på 60 km /t. Da kan man se turteller nappe litt selv om farten er konstant. Har tatt diagnose, viste ingen feil.

Kan dette da være converter?

Posted

Det har vært flere poster i det siste med lockup problemer. Det kan være at det er lockup og eller "hovedkortet" som har kontaktproblemer. Jeg hadde heller ikke feilkoder, men bytte av de delene samt kontakten fikset feilen. 1800kr i deler + jobb 3000kr ble resultatet for meg. Men det er jo bare gjetting fra min side.

Posted

Hadde lignende på min E klasse. Byttet dette kortet og lockup-solenoiden i girkassa for nette sum av "mye billigere enn ny converter" og bilen er så god som ny.

Posted

Ble nok utført av andre ja. Kjøpte deler på ebay. Bytte av denne elektronikksatsen er relativt enkelt. Kommer til den straks bunnpanna er av. Ligger noen lenker på forumet her til noen youtubevideoer som tar for seg akkurat dette problemet. Kan se om jeg finner igjen i morgen.

Posted

Ble nok utført av andre ja. Kjøpte deler på ebay. Bytte av denne elektronikksatsen er relativt enkelt. Kommer til den straks bunnpanna er av. Ligger noen lenker på forumet her til noen youtubevideoer som tar for seg akkurat dette problemet.

Samme her. Sjekk videoene til mercedessource (Kent Bergsma) på youtube. Han tar det step by step.

Posted

OK, dette er gode innspill.

Har garanti på bilen, så må få uttale fra selger før jeg gjør noe. Han er tilbake fra ferie 11 august og vil kanskje foretrekke å få bilen opp til seg og fikse det der.

• 3 weeks later...
Posted

Ble nok utført av andre ja. Kjøpte deler på ebay. Bytte av denne elektronikksatsen er relativt enkelt. Kommer til den straks bunnpanna er av. Ligger noen lenker på forumet her til noen youtubevideoer som tar for seg akkurat dette problemet. Kan se om jeg finner igjen i morgen.

Har du link til lockup ventil på ebay?

Har slik jaging på lavt turtall og forsiktig pådrag når motor er kald.

Posted

Har du link til lockup ventil på ebay?

Har slik jaging på lavt turtall og forsiktig pådrag når motor er kald.

Cobra transmission.

http://cobratransmission.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_988_990_1031_1040&products_id=904019

Kom på 2-3 virkedager.

• 2 months later...
Posted

Selger til meg må betale dette, men han vet ikke hva mer som bør gjøres.

Bilen har vært hos Bos Ålesund, men de sier de ikke merket noe, så måtte ta symptomene basert på min beskrivelse. Tror ikke de lyver, for på vei til Ålesund var den så snill den aldri har vært før. Ikke et napp å kjenne.

Ingen feilkoder, de slettet adapsjon, og kjørte et opplæringsprogram.

Da var den grei i 14 dager (meget sjelden man kunne kjenne nappene).

Satte den på nytt hos BOS på Nordfjordeid for 10 dager siden der det ble tatt d-service og jeg ba dem også flushe kassa.

Er tappeplugg på converter. Oljen var ganske skitten. Km er ca 105000.

Var fin i oppførsel helt til i går. Da nappet den hele tiden rundt 60kmt i Drive hvis man holdt stabil gass.

Hører også en murrende lød på lav fart hvis jeg gir gass og slipper igjen. Den murrende/malende lyden kommer når jeg slipper gassen. Har hørt den den en stund, men tenkte lenge at det var normalt, men det kan det jo ikke være...

Er denne elektronikksatsen/hovedkortet det samme som ventilplata? Regner med det ikke er det?

Er vel bare en tur til Bergs Automatservice eller Simen på Stjerneservice som er trygt hvis jeg ikke skal fikle selv...