Lense Lars Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 Hei entusiaster! Jeg har endelig fått meg en stjerne på panseret og liker det veldig godt. Bilen, E 200 K har passert 200' K og i følge verkstedshistorikken er forstillingsdeler skiftet ved behov. Nå hørt jeg litt klunking over fartsdumper og det kjennes ut som om det er litt slakk i hjullagrene fremme. Jeg tenkte å skifte "alt" av fortillingsdeler og hjullager (hub?). Da har jeg to spørsmål: 1 Hvilke deler trenger jeg? 2 Hvor er det greit å kjøpe dette? 3 Trenger jeg spesialverktøy til dette? Kanskje jobben kan resultere i en liten DIY? Jeg blir glad for svar. Quote
Josruu Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 Hvorfor skal du skifte alt? Er det ikke bedre å skifte ting ettersom de ryker/blir slitt istedenfor å bytte deler som kansje går i flere år til? Quote
Lense Lars Posted July 13, 2014 Author Posted July 13, 2014 Godt spørsmål Josruu. Jeg tenker som så at hvis jeg kjøper alle de delene som "normalt" slites i en engang, og tar en forstillingskontroll så slipper jeg å tenke mer på dette så lenge jeg har bilen. Det er verd noen kroner det. Det er deilig å vite at dette er på stell. Quote
Guest 1042 Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Om du ikke har tilgang på gode avtaler på deler vil jeg anbefale å finne å sjekke opp priser på nett. Var mye å spare da jeg bytta "alt" på min facelift. I utgangspunktet er det bare nedre bærekule som trenger spesialverktøy. Dvs presse. Resten kan byttes vha vanlig håndverktøy i en greit utstyrt verktøykoffert. 21 mm og 22 mm fastnøkler, samt diverse skruer med stjerneformet sekskantform ("omvendt" torx) er vel eneste som kanskje må vurderes å skaffe om man ikke har. Quote
Lense Lars Posted July 15, 2014 Author Posted July 15, 2014 Takk for godt svar Eivind S! Da tror jeg at jeg gjør dette selv. Ser at det er mye å velge mellom på nett inkl på Finn.no. Noen tilbyr sett som ser rimelig komplette ut. Siden det ikke haster veldig, er nettet ok for meg. Hvis noen kan tipse meg om nettbutikker som leverer ok kvalitet til ok pris, hadde det vært strålende ! Quote
Guest 1042 Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Nedre bærekule MÅ du ha presse til. Like greit å sette bort akkurat den jobben samtidig som de tar forstillingskontroll. Jeg handlet fra disse gutta i USA. Lemförder. OEM deler med andre ord. http://www.ebay.com/usr/partscontainer?_trksid=p2047675.l2559 Viktig å passe på en ting: Det er en endring på øvre bærearmen på 211. Tidligere modeller er det komplett del med kule, mens på nyere modeller så er denne kula løs. Undersøk hva du har før du begynner å bestille deler. Quote
Guest 1042 Posted July 15, 2014 Posted July 15, 2014 Når det gjelder hjullager, så leveres de både som komplett del med nav og alt. Bare å ta av gammel del, sett på ny. Eller du kan skaffe lagersett der du må gjøre det på gamlemåten med å banke ut lagerskåler og banke inn nye. Quote
Recommended Posts