Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nettopp kjøpt meg en 01 mod. W210, 220cdi med en motorfeil.

Periodisk kommer den og bilen mister drakraft og så kommer det hvist en feilkode om gløding el noe sånt frem. Den oser noe også..

Nå har ikke jeg greid å få frem denne feilen enda men vet at den er der.

Forrige eier sier at verkstedet mente det var en klaff som stengte og at dette har hvert normalt på disse.

Hva slags klaff er det snakk om?? og hvor sitter den??. En arbeidskolega har hørt snakk om denne klaffen og hørt at men kunne prøve å demontere for rengjøring men var ikke sikker på hvor den sitter..

alle svar mottas med takk!!

Posted

"Klaffen" det snakeks om, kan det være EGR ventilen. Den sender eksos tilbake gjennom innsuget og er en del som kan kokses igjen, da ofte pga andre feil som LMM eller turbo.

Oser, betyr det gass /røyk fra motoren i motorrommet eller at eksosen har en annen farge en klar? Isåfall hvilken farge: Hvit/blå/svart. Hvis den faktisk oser kan det være tegn på bla dyselekkasje. Dvs gasser fra forbrenningen presses forbi dysene.

Posted

som sagt så har jeg ikke fått frem feilen selv men slik jeg forstod det så var det svart røyk som kom ut av eksosanlegget.(for mye diesel)

egr ventil har vel ikke noe klaff? og hvis det er den så er vel turbo defekt?(kokset igjen)

Posted

Kjør til du får feilen så får du svar 😊

Kan jo være klaffene i innsuget som er et stort problem.

Klaffer løsner, stag løsner, lednings feil, motor til klaffer ryker, sikring til motor ryker pga feil i oljeavdamp varmeelement.

Men ikke lett å vite før du får frem feil.

Posted

ja du har helt rett ang å få frem feilen. men det høres ut som at det er klaffene i insuget som er problemet(slik forrige eier forklarte) Hva slags funksjon har den klaffen?

Posted

Har fått prøvet bilen mer nå og når feilen kommer så blir det en annen lyd i "motoren". Problemet har noe med

Luft inn til motoren. Det kommer en" luftfilterbokslyd"  hører den både inne i kupe og ute. Og så mister jeg mye motorkraft. Lyden kommer kun ved pådrag.

Tror ikke det er turbofeil pga lyden samt når jeg stopper og starter igjen funker den fint igjen en stund.

Hva skjer hvis jeg rett og slett fjerner/kobler ut det spjellet som er tidligere nevnt?

Kommer ikke frem noe feilkode i dasjbord (har enda ikke koblet noe diagnose på den)

Posted

selv med lite tilbakemeldinger prøver jeg en gang til.

kjørte bilen hjem i går(40 mil) der jeg fikk prøvd forskjellig.

Det er en "kasselyd" fra eksosanlegg og når jeg gir på blir det mye "luftstøy" fra motor og mye svartrøyk fra eksos.

Men så kommer det en feil etter hvert og da blir det mye mere "kasselyd"

og da går det utrulig dårlig samt får ikke turtall.

Når jeg stopper motor og starter er den i samme modus som først.

når jeg hadde den i 4 trinn dvs mere turtall så holdt den seg i det første moduset hele tiden.

Kom hjem og demonterer og det er slakke i turbolager(ca 1-1,5 mm) Antar det ikke skal være så stor slakke der uten oljetrykk? samt at akslingen gikk trekt når jeg surret manuelt på den.

Det at turbo er defekt passer godt med det første modus med mye sort røyk og mye "luft støy"

Men hva kan det neste "modus" komme fra? Hvis motor går i nødmodus vil det vel lyse en lampe i dasjbord? Og når det ikke lyser noe i dasjbord så er det vel ikke feilkoder hvis jeg kobler til diagnose??

Posted

Nei det skal ikke være merkbart slakk i lagrene på turbo, og i hvertfall ikke treghet.

Jeg kjøpte bytteturbo fra turboservice24 i tyskland til 211´en, en 220 cdi det også. Den kom på rundt 4000,- og funker knall :)

Posted

Hvor finner jeg det spjellet i insuget?? har selvfølgelig funnet innsug egr, men finner liksom ikke hvor det spjellet skal våre.har prøvd å sonder terrenget men blir ikke klok på dette..

Har ganske god peiling på mekanisk både vedlikehold og rep. men er helt ny på mb. Har aldri hatt oppe et panser på mb før...

Posted

hvis noen har bilder eller en link hvor dette er beskrevet så er det supert.

Har fått tak i en brukt turbo som funker slik at jeg får se hvordan det blir. har mistanke om 2-3 feiler så det er greit å få bort åpenbare feiler først..

Posted

Min 00 W210 med 220cdi har ikke lampe for motorfeil, men en ser det når en kobler til star.

Også kjenner en det selvfølgelig når bilen går i nødmodus.

Har du tatt en diagnose av bilen med star?

Posted

Da var insuget demontert og det var ikke noe pent syn. 3 av spjellene var ikke på armen.  2 av de sto nesten helt tverr. og en er borte!!!??

Så det er da hull rett inn i insuget med påfølgende falskluft.

Så kommer millionspørsmålet. Akslingen som går gjennom er jo mest sansynlig ramla ned men selve spjellet må jo ha dratt igjennom motoren. Og hva har da skjedd? er det bare plast eller er det metall?

Kan ikke se noe i ventilhuset men det var så lyst ute at jeg fikk ikke nok lys inn dit. Skal prøve i kveld når det er mere skumt ute.

Hvis jeg har berget motoren finnes det reservedeler til det innsuget eller må jeg kjøpe komplett?

Er et noen som har et tjuvtriks for å tette det hullet slik at jeg får montert og prøvekjørt så jeg får indikasjon på om resten av motor er i ordn?

Posted

Har foretatt en nødrep. Bare for å prøve videre. Og den ble bra mye bedre i det første moduset (røyk, luftlyd, etc)

Men fremdeles så kommer den i dey andrw moduset og det kommer raskere nå og litt i mindre skala.

Dey jommet en brommelyd i eksosanlegget og mister ca 50% motirkraft.

Og stopper/starter så er den bra en stund.

Det jeg da tenker er om det er turboen som rett og slett stopper?? Men hcorfor blir set så mye bromming?

Eller finnes det en klaff etc i eksosanlegget Som driver å tuller??

Posted

Hørt om flere som har fjernet disse spjeldene og tettet hull i innsugsmanifoil uten å oppleve problemer i ettertid. Må bare la stillmotoren som sitter på spjeldarmen stå igjen.

Posted

Ja hvis jeg finner ut av det andre problemet så blir jeg å fjerne alle spjellene men må først finne ut av brommingen/effektreduksjonen.

Har egentlig lyst til å koble ut eksosanlegget men må kjøre såpass lenge ved prøving at jeg er redd for å få hele nabolaget på nakken.

Posted

Har nå hatt diagnose på bilen og jeg forstår bare enda mindre...

Det lå flere feilkoder der  men mye av det er nok slikt som har kommet under feilsøkingen min.

Kun en feilkode kommer tilbake og det er feil på glødeplugg1-4..

Og det skal ikke ha noe med dette problemet..

Er helt sikker på at motor går i nødmodus.. Men hvorfor???

Posted

Har foretatt en nødrep. Bare for å prøve videre. Og den ble bra mye bedre i det første moduset (røyk, luftlyd, etc)

Men fremdeles så kommer den i dey andrw moduset og det kommer raskere nå og litt i mindre skala.

Dey jommet en brommelyd i eksosanlegget og mister ca 50% motirkraft.

Og stopper/starter så er den bra en stund.

Det jeg da tenker er om det er turboen som rett og slett stopper?? Men hcorfor blir set så mye bromming?

Eller finnes det en klaff etc i eksosanlegget Som driver å tuller??

Jeg fjernet alle 4 spjeld på 2005 modell, mener at jeg boret opp og gjenegt til 14mm dette får du måle på innsuget.

Bare la motoren der styre spjeldene stå på .

Lykke til

Posted

Har fjernet spjellene (alle 4) men samme problem....

Må vel bare innse at den må inn på mb-verksted.. får koste på den et par tusenlapper i feilsøking.