Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har endelig fått start på bilen etter motor bytte, men nå vil den ikke verken fram eller tilbake. Når vi setter den i gir vil ikke motoren opp i mer en 1000 omd. I nøytral og park er alt som det skal og får ordentlig turtall når det gis gass. Vet det rant ut olje når motor og automat ble separert. Har fylt på 3 liter noe jeg "tror" skulle holdt. Hva kan være galt? ville den oppført seg slik med for lite olje?

Posted

Hvordan kan olja renne ut når du separerer motor og automat? Eneste mulighet er at du har dratt konverter ut av kassa. Det er ikke bra. Konverter skal alltid sitte på kassa. Dette fordi når man setter konverter i kassa, må man treffe skikkelig i oljepumpa fremme på kassa. Går det ikke skikkelig i inngrep, vil aldri automaten virke. Og er det satt feil, hender det at vingene for drift på pumpa ryker, og da er det game over for den pumpa.

Sorry, jeg vet det er ikke dette du ønsker å høre  :?

Tipper hele converteren står i spenn, så 1000 omdr. er omtrent stallspeed. Her ville jeg tatt ut kassa igjen og gjort det hele stille, rolig og ordentlig. Husk når man tar ut kassa, så skal converter ut med kassa. Dvs at du må dreie motor og ta ut boltene som holder konverter til "svinghjul" (flexplate)

Posted

hadde skrudd den av på flexplata men dessverre skled konverteren ut av kassa ved et uhell når jeg  skulle separere dem. syntes at det gikk så fint i sammen igjen når jeg satt det i sammen at jeg ikke kunne tenkt på at noestod i spenn..

Får prøve og ta det i fra hverandre og sette det sammen igjen da :( vis olje pumpa har tatt kvelden er den vanskelig og bytte?

Er det noe vits og prøve og sette det sammen uten og bytte den?

er det noe annet som kan skape dette problemet? bare slikfor sikkerhet skyld?

Posted

Tja, det er jo min mening over da, men jeg har ikke patent på vettet.  :lol: Kanskje en telefon til Bergs og høre med dem før du begynner? En second opinion er ofte greit.

Posted

Vis jeg skrur av olje slangen til automaten og det er trykk der da er vel olje pumpa i orden og alt er montert riktig? Har ikke prøvd enda men bare en tanke som slo meg

Posted

Sånn som jeg ser det, hvis du ikke allerede har ødelagt noe, så er sjansen der for å ødelegge med mer prøving. I mitt hue er det bare å plukke ned å håpe det beste, men som jeg sier, få gjerne input fra fler.

Posted

Plokker ut. Tar av konverter  setter den på kassa. Snurrer den rundt så den treffer i sporet sitt monterer kassa tilbake på motoren. Skrur fast konverter på fleksplate igjen riktig fremgangsmåte?

Var slik jeg gjorde det sist når jeg skulle ha det sammen værtfall..

Takk for tilbake meldingene tommern57

Posted

Ja tror det eller den satt vel kanskje inn til fleksplata. Så brukte en skrutrekker får og få flyttet på den det lille får og sentrere hullet. Gikk relativt lett men var jo litt motstand.

Posted

etter en hyggelig samtale med en på Bergs Automatservice så er det medbringerene på olje pumpa som ryker. Plukket ut kassa får og reise dit med den men til min store forundring er medbringera hele. Men når jeg skrudde løs konverteren og skulle dytte på den får at den skulle følge med kassa ut kunne jeg flytte den 1 cm ca inn over mot kassa. Kan det være forskjellige fleksplater som gjør så konverteren ikke kommer langt nok inn eller skal det være noe mer her som jeg har oversett?