Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått problemet med varmeapparatet på min ML 270 CDI (2002). Når jeg stopper bilen og tar ut nøkkelen fortsetter vifta på varmeapparatet å gå (starter og stopper uregelmessig), noe som igjen resultere i flatt batteri når bilen har stått over natten.

Har brukt noen 1000 lapper på diagnostisering / feilsøking hos MB verksted uten at de greier å finne ut hva som er feil.

Nå ønsker de ut i fra kvalifisert gjettning å begynne å bytte deler de tror det kan være feil med.

Ser for meg at dette kan bli en meget dyr affære... håper derfor at noen her kan ha vært borti noe tilsvarende.

Dette forsøket er mitt siste halmstrå før jeg mest sannsynlig blir ruinert av Mercedes verkstedet... alle tips mottas derfor med takk.. :-)

Posted

I de fleste av tilfellene så er det en del som sitter på vifta under ved hanskerommet.

Det er en del som blir kalt vifte motstand fra gammelt av.

Nå er det litt mer avansert enn en motstand, men navnet henger igjen.

Det er pluss og minus ledning til den og en ledning som kommer fra klima/bryter/styreenheten/panelet.

Når klimapanel sender mer og mer strøm på ledningen går vifta fortere og fortere (kan være frekvensstyrt el).

Poenget er at en mekaniker bruker et min på å måle dette etter å ha demontert noen deksler. Så hvis du har brukt masse penger på feilsøking så blir jeg litt i tvil hva de har gjort.

På den tiden må de ha kunnet målt ut styringspanelet og viftemotstanden.

MEN og det er MEN, det forutsetter at feilen var tilstede når den var på verksted.

Hvis ikke du får den frem og ikke vil gamble på det mest naturlige som motstanden så kobler du bare på et voltmeter på ledningen så har du full kontroll på om viften starter uten at det kommer strøm der.

Posted

Hei

Takk for tipset.

Feilen var tidligere periodisk... noe som nok har gjort feilsøkingen utfordrende.

Problemet er at feilen ikke genererer noe feilkode som kan avleses med diagnose verktøy.

Virker derfor som at mekanikerene ikke helt vet hvor de skal begynne...

De ønsker i første omgang å bytte "all activity modulen" (8000-10000 kr) uten at de kan garantere at det er her feilen ligger. Denne modulen skal visst nok være en svakhet på denne modellen.

Nå som problemet er blitt mer eller mindre konstant er det forhåpentligvis større sannsynlighet for å finne feilen.