Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann

Som overskriften sier plages jeg litt med motoren i biln. det er en Mercedes 300ce 1988 mod, (c124).

Tror motoren får for fet blanding, for pluggene var tørrsotete. kan dette ha noe å gjøre med at den er veldig tungstartet til tider?

hvis jeg kveler den (manuel gir), så må jeg dra på startmotoren 5-10 minutter før det høres ut som den begynner og tenne på en og en sylinder.

Blandingsforholdskruen man kan stille på, er ikke det bare på tomgang den har noe å si? motoren juster vel selv i turtall?, eller tar jeg feil her?

Har forsåvidt også ganske mye kakkling, høres nesten ut som en diesel motor, men ikke like galt. burde ventilløfterne vært skiftet?

skal prøve med oljeskift først for sikkerhetsskyld, men e rikke lenger en 5000 siden den ble skiftet sist.

Er veldig dårlig drag i lavt turtall. når bilen står i fri å jeg ruser opp tar det alt for lang ti opp i turtall etter min mening. min s124 300te er mye ¨kvikkere¨.

Beklager rotete og skrivefeil.

Håper noen har tips som kan hjelpe!

Mvh

Jørgen

Posted

Har ikke svar på noe av det du spør om men et tips ikke alle kjenner til. Når du har startproblemer, gir du full gass? Hvis ikke prøv det. Full gass gir forholdsmessig mye mer luft og mindre bensin enn om pedalen står urørt. Ikke så rart når man tenker på at man faktisk åpner luftspjeldet.

Det er den beste måten å tørke rå plugger på.

Posted

Blandings skruen er en "forhold" skrue som regulerer for hele turtallsregisteret.

Derfor skal den reguleres på det turtallet bilen kjøres mest på og avgass kontrolleres på alle turtall etterpå.

88 modeller kom med og uten lambda. Forskjellige innsprøytninger.

Det som må sjekkes er om det elektriske virker.

For det skal hjelpe med å starte bilen og evnen til å speede fort.

Når den er varm er den lettere å starte og tar bedre speed?

Posted

Blandings skruen er en "forhold" skrue som regulerer for hele turtallsregisteret.

Derfor skal den reguleres på det turtallet bilen kjøres mest på og avgass kontrolleres på alle turtall etterpå.

88 modeller kom med og uten lambda. Forskjellige innsprøytninger.

Det som må sjekkes er om det elektriske virker.

For det skal hjelpe med å starte bilen og evnen til å speede fort.

Når den er varm er den lettere å starte og tar bedre speed?

Hei OlaNormann.

Glemte vel kansje å skrive at bilen er skiftet motor i for ett års tid siden, til en 85 mod. denn er uten lamda, orgialt er det lamda på bilen.

Mitt inntrykk er at den er kvikkere på turtall på kald motor enn på varm.

er ikke noe lettere og starte ved varm motor.

Det såkalte OVP relet jeg har hørt snakk om så mye. hva styrer denne?

hvordan merker jeg at den er gåen?

Posted

Ovp releet gir strøm til motorstyringen.

Hvis du speeder opp og turtallet går ned til ca 1000 og regulerer seg derfra saktere ned til ca 750 så er det strøm fra det.

Hvis turtallet faller rett ned til 950-1200 og blir på det turtallet det falt til så er det noe galt med styringen.

Turtalls opptrekket er jo avhengig av tenningsforandring og nok bensintrykk.

Tenner den først, men dør ut?

En tett katalysator (hvis ikke du har fjernet den)  vil gi problemer med start og turtall etter hvor tett den er.

Du kan prøve å trykke på luftspjeldet samtidig som du gasser for å gi mer bensin. Da får du føling med om den får nok ved gasspådrag

Posted

Høres ut som OVP-relet er i orden hos meg, regulerer saktere den fra rundt 1000.

bilen tenner ikke først for så dø ut, når den først begynner og tenne kommer den seg og starter.

har skiftet eksosanlegg flere ganger i det siste, så er nok ikke katalysatoren.

skal prøve dette med luftspjeldet.

Jeg så at tennpluggene var ganske sotete. (tørrsotet)

så ser ut som den får for fet blanding.

har såkalte iridium plugger i nå, men skal prøve å sette i nye så snart jeg får tak i.

tror også jeg tok feil av starting ved varm og kald motor, eller litt forsking ser det ut som den starter lettere når den er kald.

Posted

disse motorene har uendelig mange feilkilder.

Tenningsdeler(selv de som ikke er gamle eller ser bra ut kan ha feil).

Alt av slanger og gummier kan ha sprekker.

Bensinmengdefordeler.

Dyser.

Luftmengdegiver.

Å ikke minst relèer, da bensimpumperelè og ovp.

Er det byttet "motorstyring"+++ da det ble byttet til annen motor??

Posted

Okei, takker for opplysningen.

når jeg kommer til fastlandet med bilen skal jeg å den stilt inn etter CO'en, etterså pluggene er sotete får den sikkert for mye.

stilskruen har vært stilt litt frem og tilbake det siste året, så er jo ikke usansynelig at den er feil!.

når det gjelder dysene, finner jeg delenr på disse i EPC ? evnt, vet du ca pris på dem ?