Kjartan Kleiven Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Trenger hjelp! Er på tur med campingvogna og motoren (på bilen!) går i nødmodus i lange oppoverbakker. På tur fra Ålesund til Gjøvik i går skjedde det mange ganger. Har fått diagnose hos BOS på Gjøvik idag som konkluderer med at det er en motor på turboen som de kaller ladetrykkinnstiller som det er feil på. Mercedes leverer kun komplett turbo! Det blir forferdelig dyrt å skifte turbo, mitt spørsmål er derfor om det er noen som vet om det er mulig å få fatt i denne ene delen separat fra andre leverandører? Eventuelt få tak i en brukt turbo, -demontere ladetrykkinnstilleren og montere den inn i min bil. (BOS kunne være behjelpelig med det) Jeg og min kone sitter nå på Sveastranda camping og vet ikke helt hva vi skal gjøre, det er andre dag av ferieturen og vi lider ingen nød, men vi hadde tenkt oss videre ......., så gode råd taes imot med takk! Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 De kan fåes kjøpt løs. Ring til turbo leverandører og hør. Men sjeldenhet du får tak i. De finnes på ebay. Kun et eks: http://m.ebay.com/itm/131191975765?nav=SEARCH Problemet er at du må vite hva du gjør når du monterer de. De måler motstand (ampere trekk) i staget. Justeres de feil får du samme problem. Quote
Kjartan Kleiven Posted July 8, 2014 Author Posted July 8, 2014 Takk for svaret. Det var nyttig informasjon. Uansett så får jeg ikke gjort noe med det nå. Får se hva jeg gjør senere. Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Som nevnt så måler den at staget går lett når den beveger seg. Er turbo nedsotet og staget går litt tregt så vil man få feilkode på actuator selv om feilen er mekanisk i turbo. Man kan vippe av staget og kontrollere at det glir greit fra ende til ende. Går det hakkete er eneste nød løsning hardkjøring for å få brent vekk sot/koks. Quote
Kjartan Kleiven Posted July 8, 2014 Author Posted July 8, 2014 Jeg har for lite kunnskap til å forstå detaljer om dette, men er det slik å forstå at feil med ladetrykkinnstilleren som BOS hevder å ha påvist som årsak til mine problem , likegodt kan komme fra feil i selve turboen?? Hos BOS sier de nå forøvrig at det kan være vanskelig å innstille ladetrykkinnstilleren om den monteres separat. De bruker å bytte hele turboen. Det ser ut for at jeg må prøve å leve med problemet ferieturen gjennom og så finne ut hvordan jeg skal løse det senere. Snakket akkurat med en som hadde løst det ved å bytte til Ford,- vet ikke om det blir min løsning men jeg må ha bil som trekker vogna i bakkene også, det er i hvert fall sikkert. Takk for bidraget. Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Det er ikke vanskelig, men du må som sagt vite hva du gjør. En blind man kan faktisk gjøre det for det går an å lytte seg frem under justering av den. 😊 Quote
Recommended Posts