lassemann Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Hei! Som overskriften hentyder skal jeg våge meg på denne operasjonen selv. Har anskaffet nye trykkrør, brukt nivåventil og brukte, men nesten nye gasskuler. Bilen har ASD. For å unngå blemmene på en slik jobb, hvordan gjør jeg jobben trinn for trinn. Jeg er en erfaren hobbymekaniker som klarer mye, men denne jobben har jeg ikke gjort før. Har tilgang på verkstedhall med det jeg trenger av utstyr. Takknemmelig for tilbakemeldinger. Mvh Lassemann Quote
FrodeS Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Relativt grei jobb å gjøre, det bare tar sin tid. Ta ut drivakslingene, så får du vesentlig mer plass å jobbe på. Rørene er festet med en stor torx under kulene. Gjør disse ordentlig ren med en tynn skrutrekker, så du får ut alt av gugg der. Finn et digert bit, og bank det skikkelig inn med en hammer, så har du best mulig sjans til å få det løs. Før jeg byttet kuler på min, så rygget jeg bilen opp på bukkene en gang hver 2. dag og sprayet alt med CRC et par ukers tid. Quote
lassemann Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Supert! Men må jeg avspenne bakjula, og utlufting og slikt.. Hvordan gjøres det? Mvh lassemann Quote
Tor Anton Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 bruker du muttertrekker å ikke skralle er det enda større sjans for at du får de opp. Du får kjøpt 8mm kobberrør på 5m rull hvis du trenger rør, da slipper du metall å de er lettere å forme Quote
FrodeS Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Avspenne bakhjula? Lufting gjør du ved p starte motoren, og styre ventilen opp og ned en del ganger etter at alt er satt sammen igjen. Quote
FredrikE300D Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Demonter bagasjerom innvendig slik at du kommer til gasskulene(sitter forran fremste luke i gulvet). Gasskulene er festet med 3 muttere(løsnes med 8mm pipe). Det går et tynt rør(bremserør størrelse, samt bremserørnipler) fra hver kule og bort til ventilen. Kjøper du kobbernikkelrør og 4 nipler, så er det like greit å få byttet disse to rørene. Da jeg byttet på min bil måtte jeg bytte de feite som går ut til trykkrørene, samt slangene som går ut videre + trykkrør. De feite rørene er festet til kulene med 8mm umbrako(på min var det hvertfall umbrako og ikke Torx(!)). 1/2" umbrakopipe, en god forlenger og latmann så tar man dem greit(det er en nødvendighet å renske spor og slå umbrakopipa helt inn i skruen)! I Worst case, så må du bytte de feite røra også. Før du begynner så kan du løsne på luftenippelen som sitter på ventilen for å lette litt på trykket. Samle opp olje så godt en kan. Her har jeg løsnet den ene umbrakoen på fører siden, og du ser jo at det renner greit med olje passasjerside, du ser at alt er løsnet, du skimter såvidt ventilen nederst til venstre. Så når man er ferdig, så topper man tanken under panseret, starter opp og etterfyller. Kjør en tur Jeg gjorde veldig mye mer enn å bare bytte kulene, i tillegg bytta jeg både drivstoffrør og bremserør uten å skjøte noe som helst samtidig, så jeg forbinder hele jobben med en del trasig arbeid. Skal man kun bytte kulene er det ikke vanskelig om man får løsnet alt. Quote
Tor Anton Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Jeg gjorde veldig mye mer enn å bare bytte kulene, i tillegg bytta jeg både drivstoffrør og bremserør uten å skjøte noe som helst samtidig, så jeg forbinder hele jobben med en del trasig arbeid. Skal man kun bytte kulene er det ikke vanskelig om man får løsnet alt. Kjøpte du rør hos BOS? Kom de ferdig bøyd? Pris? Quote
lassemann Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Strålende beskrivelse og tusen takk! Jeg har nye trykkrør til kulene så de gamle kutter jeg av tenker jeg. De er så rustne at jeg er redd de ryker snart. Det jeg mangler er feste til stab staget. Mitt er rustet bort.. Mvh lassemann Quote
FredrikE300D Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Jeg gjorde veldig mye mer enn å bare bytte kulene, i tillegg bytta jeg både drivstoffrør og bremserør uten å skjøte noe som helst samtidig, så jeg forbinder hele jobben med en del trasig arbeid. Skal man kun bytte kulene er det ikke vanskelig om man får løsnet alt. Kjøpte du rør hos BOS? Kom de ferdig bøyd? Pris? Tenker du på bremse og drivstoffrør? Biltema, bøyer og flenser selv! Når det gjelder rørene fra kulene og ut, så kjøper man de der man får kjøpt MB deler. Disse er ferdig bøyd. Quote
FrodeS Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 På min '92 TDT var det definitivt torx som holdt de feite røra til kulene. Quote
FredrikE300D Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Da er det vel et skille der, byttet boltene til nye ved montering også, umbrako også på de nye. Kobberskiver er viktig å kjøpe nye her forresten! Quote
lassemann Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Demonter bagasjerom innvendig slik at du kommer til gasskulene(sitter forran fremste luke i gulvet). Gasskulene er festet med 3 muttere(løsnes med 8mm pipe). Det går et tynt rør(bremserør størrelse, samt bremserørnipler) fra hver kule og bort til ventilen. Kjøper du kobbernikkelrør og 4 nipler, så er det like greit å få byttet disse to rørene. Da jeg byttet på min bil måtte jeg bytte de feite som går ut til trykkrørene, samt slangene som går ut videre + trykkrør. De feite rørene er festet til kulene med 8mm umbrako(på min var det hvertfall umbrako og ikke Torx(!)). 1/2" umbrakopipe, en god forlenger og latmann så tar man dem greit(det er en nødvendighet å renske spor og slå umbrakopipa helt inn i skruen)! I Worst case, så må du bytte de feite røra også. Før du begynner så kan du løsne på luftenippelen som sitter på ventilen for å lette litt på trykket. Samle opp olje så godt en kan. Her har jeg løsnet den ene umbrakoen på fører siden, og du ser jo at det renner greit med olje passasjerside, du ser at alt er løsnet, du skimter såvidt ventilen nederst til venstre. Så når man er ferdig, så topper man tanken under panseret, starter opp og etterfyller. Kjør en tur Jeg gjorde veldig mye mer enn å bare bytte kulene, i tillegg bytta jeg både drivstoffrør og bremserør uten å skjøte noe som helst samtidig, så jeg forbinder hele jobben med en del trasig arbeid. Skal man kun bytte kulene er det ikke vanskelig om man får løsnet alt. Hei! Vekker litt liv i denne tråden her igjen. Du sier du har laget nye rør med Biltemaverktøy og med kopperrør og nipler derfra. På nivåventilen går det inn og ut 4 rør i tillegg til en lufteskrue. To av røra har vanlig bremserørstørrelse (3/16'')- de som går til gasskulene, mens de to andre er kraftigere (4,75mm??)- trykkrør fra servoen foran i motorrommet og returen. Jeg tror det er slik iaf. Kan du eller andre bekrefte om dette er riktig dimensjoner? Er meget takknemlig for svar da jeg skal ut å handle rør og verktøy nå. mvh lassemann Quote
FredrikE300D Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 De som går ut til hver av kulene er bremserørdim, hva eksakt tommestørrelse er her vet jeg ikke :s. Når det gjelder kretsen fra servoen så slipper man å røre disse overhodet om man ikke skal bytte de rørene helt frem til motoren. Rørene fra ventilen og til kulene er igrunn to korte stumper, brukte kobbernikkelrør og bøyde disse etter de gamle rørene som jeg klipte av. Da får jeg på en ringnøkkel på nippelen og det blir enklere å få løsnet! Quote
T-boy Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Hei! Vekker litt liv i denne tråden her igjen. Du sier du har laget nye rør med Biltemaverktøy og med kopperrør og nipler derfra. På nivåventilen går det inn og ut 4 rør i tillegg til en lufteskrue. To av røra har vanlig bremserørstørrelse (3/16'')- de som går til gasskulene, mens de to andre er kraftigere (4,75mm??)- trykkrør fra servoen foran i motorrommet og returen. Jeg tror det er slik iaf. Kan du eller andre bekrefte om dette er riktig dimensjoner? Er meget takknemlig for svar da jeg skal ut å handle rør og verktøy nå. mvh lassemann 3/16 tomme er 4,76mm, det som er litt tykkere er 6mm. Jeg kjøpte det på Biltema. De hadde ikke passende nippler da, men det har BOS. Det tynne røret fra ventil og opp til gasskula har på passasjersiden en ståltråd inni seg. Jeg antar dette er for å begrense flow'en i forhold til førersiden. Jeg ødela mitt og dro på Autostern med delenummer og fikk besked om at det var erstattet av et annet med 123 nummer (!). Måtte jo ha det så de bestillte det. Når jeg henta det så var det endel lenger og uten den ståltråden. Så det er like greit å lage selv om nødvendig. Jeg satt igjen med følelsen av at dette var et bremserør de ville bli kvitt på en enkel måte... Quote
lassemann Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Hei! Vekker litt liv i denne tråden her igjen. Du sier du har laget nye rør med Biltemaverktøy og med kopperrør og nipler derfra. På nivåventilen går det inn og ut 4 rør i tillegg til en lufteskrue. To av røra har vanlig bremserørstørrelse (3/16'')- de som går til gasskulene, mens de to andre er kraftigere (4,75mm??)- trykkrør fra servoen foran i motorrommet og returen. Jeg tror det er slik iaf. Kan du eller andre bekrefte om dette er riktig dimensjoner? Er meget takknemlig for svar da jeg skal ut å handle rør og verktøy nå. mvh lassemann 3/16 tomme er 4,76mm, det som er litt tykkere er 6mm. Jeg kjøpte det på Biltema. De hadde ikke passende nippler da, men det har BOS. Det tynne røret fra ventil og opp til gasskula har på passasjersiden en ståltråd inni seg. Jeg antar dette er for å begrense flow'en i forhold til førersiden. Jeg ødela mitt og dro på Autostern med delenummer og fikk besked om at det var erstattet av et annet med 123 nummer (!). Måtte jo ha det så de bestillte det. Når jeg henta det så var det endel lenger og uten den ståltråden. Så det er like greit å lage selv om nødvendig. Jeg satt igjen med følelsen av at dette var et bremserør de ville bli kvitt på en enkel måte... Takker for gode svar! Da begynner nettet å snurpe seg sammen. Det tykke røret, som for øvrig har begynt å lekke olje pga rust, er 1/4" tykt, dvs 6,35 mm. Ser ut til at jeg må bytte dette. Om det er returen eller forsyning er jeg usikker på. Hvor kjøper jeg et slikt 1/4" rør i løs lengde? Mekonomen, Torshov, BOS? mvh lassemann Quote
FredrikE300D Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 3/16 tomme er 4,76mm, det som er litt tykkere er 6mm. Jeg kjøpte det på Biltema. De hadde ikke passende nippler da, men det har BOS. Det tynne røret fra ventil og opp til gasskula har på passasjersiden en ståltråd inni seg. Jeg antar dette er for å begrense flow'en i forhold til førersiden. Jeg ødela mitt og dro på Autostern med delenummer og fikk besked om at det var erstattet av et annet med 123 nummer (!). Måtte jo ha det så de bestillte det. Når jeg henta det så var det endel lenger og uten den ståltråden. Så det er like greit å lage selv om nødvendig. Jeg satt igjen med følelsen av at dette var et bremserør de ville bli kvitt på en enkel måte... Jeg bestilte også dette grunnet dette ståltrådgreiene inni, fikk bare altfor lange ikke-bøyde stålrør uten ståltråd som jeg måtte kappe og flense på nytt allikevel. Når alt kom til alt så lagde jeg tilslutt nye kobbernikkelrør og flenset opp. Quote
Recommended Posts