Asbjørn Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Hei Har en S124, MEN den går ikke skikkelig, og den dauer/går i nødmodus/defekt luftmassemåler syndrom. Har lest litt om datasprut og lurer på om det er noen som har erfaring av å montere dette i en helt alminnelig bruksbil? Er ute etter noe som er veldig pålitelig/simpelt/enkelt. Har hørt at ledningsnett kan være en svakhet på motoren min, men har kjent og tafsa litt på ledninger og de virker helt fine sammen med isolasjonen. Og jeg lurer på om prisen av datasprut + montering kanskje er litt konkurransedyktig mot evt. skifte av ledningsnett i bilen? Har ikke sjans til å montere noe slikt selv, men det finnes vel helt sikkert noen som kan ta det på kveldstid? Kjørte forresten 124-bilen på en skikkelig natt-tur ista, er flere måneder siden sist, og den føles bedre å kjøre enn selv min far sin W212 med komfortfjærer som har gått 60k... Ligger utrolig fint i svingene selv i høyere fart og sluker fartsdumper. Sånt trigger lengselen... 124 mot 211 og 212 kan nesten ikke sammenlignes da de er så forskjellige og gir en helt annen kjøreopplevelse, men 124-bilen - wow! Det er virkelig noe spesielt med de bilene Jeg spør kanskje litt dumt nå,, men jeg setter også stor pris på linker der jeg kan lese meg opp Quote
Tor Anton Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Har selv montert en god del sprut,men jeg har ikke brukt de billigeste som megasquirt osv. Har gått i electromotive og DTA + rep på autronic. På din bil kan du bruke DTA S40. Mener det koster ca 5500,- hvis jeg ikke husker helt feil. Så må du ha lufttempføler, vanntempføler(kan bruke din,men ny til 450,- er ikke dumt), map-sensor og en TPS-føler, evt annet gass-spjeld.Litt usikker på akkurat din modell om du må ha annen triggerføler/hjul,men kan evt ta fra en nyere m111. Lambdasonden din kan du bruke opp igjen, det samme med coilene, eller kjøpe ei coilpakke til 1250,- eller ta fra en nyere m111. Du kan klippe av kontakta som går inn på hjernen din å sette på ny kontakt til datasprutet der, dette har jeg gjort å det funket topp. Eller så må du lage nytt nett. Dysene dine er høyohm å de funker på DTA.Jeg husker ikke prisen som ble på en opelmotor for litt siden,men mener at det kom på ca 8000,- i deler ink. en S40 hjerne. Så får du en mapping i benk (justering) på 5-7000. På denne er det nok nærmest 5000 hvis alt er i orden. Det er mange som sikkert mener du kan bruke ett sprut til 1500 og at du ikke trenger å mappe den i benk,men jeg mener dette er tryggest. Jeg har flere biler selv med datasprut i tillegg til de jeg har koblett opp til kompiser og kunder å ingen av disse hadde tomgangsregulator, men på en bil som brukes i det daglige er dette savnet. Enkelt å bare starte å så går den på tomgang selv med kald motor på vinteren. Fant en fin løsning på dette uten å montere tomgangsmotor, kun ved å bruke bilens egne deler. Du klarer fint å koble opp dette selv om du er litt fingernem å kan å lese. Jeg har koblet opp sprut for alt fra 3000 og oppover, det kommer helt ann på hva en ønsker,hva en har av deler å hva en kan bruke opp igjen av det som er på bilen. Det er helt klart enklest å ta en diagnosesjekk å bytte lmm. Ser at det er noen som annonserer de rimelig på finn.no. Min bror kjøpte en 220TE som det satt en "kina lmm" fra ebay i å den funker helt topp. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 E220 bensin har jo det dere kaller datasprut originalt, få orden på det originale Bosch anlegget Quote
Tor Anton Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 de har el.sprut ja så det er relativt enkelt å sette på datasprut(programerbar insp.styringsenhet). men de har lmm å noen andre komponenter med svakheter(f.eks. gass-spjeld og tenningsmodul) som en kan fjerne/bytte ut. Quote
OlaNormann Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Nå må vi ikke få folk til å tro at data sprut er mye bedre løsning. I alle fall ikke på et Mercedes forum hvor de fleste kjører automat. Quote
Marevan Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Å kalle det svakheter på m111 220 er vel å mildt sagt overdramatisere? Der ryker vel den første tingen når de fleste andre biler er skrotet.. Det skal vel mye til å måtte bytte komponenter to ganger der om man gjør ting riktig. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 EFI (electronic furel injection) kan jo og programeres, såkalt mapping Quote
Tor Anton Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Nå må vi ikke få folk til å tro at data sprut er mye bedre løsning. I alle fall ikke på et Mercedes forum hvor de fleste kjører automat. Forklar. Så en bil med automat skal ikke gå rent og godt, bare de med man.kasse???? At lmm,tenningsmodul og gass-spjeld ryker på disse er ingen hemmelighet, bare å søke på div. forum det. Dere må huske på at dette også går litt på interesse. Hvis eier ønsker å kartlegge datasprut på sin bil så behøver ikke das orginal polizei å angripe tråden i full harnisk. Hvordan programerer du org.sprutet på m111 motor??? Quote
Marevan Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Jeg er helt for å eksperimentere. Jeg bare legger til et par kritiske tanker for å ikke glorifisere egenmekk. Jeg vet godt at det er problemer med de komponentene, men man må se det i perspektiv på hvor langt disse bilene er går uten trøbbel med litt oppfølging. Det er kanskje ikke spesielt utsatte deler, men et naturlig resultat av at bilen og motoren lever lenge. Jeg er veldig interessert i å vite om man får en bedre motor med sprut på den bilen. Så det er kjempegøy om det blir en tråd man kan følge med på. Quote
OlaNormann Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Nå må vi ikke få folk til å tro at data sprut er mye bedre løsning. I alle fall ikke på et Mercedes forum hvor de fleste kjører automat. Forklar. Så en bil med automat skal ikke gå rent og godt, bare de med man.kasse???? At lmm,tenningsmodul og gass-spjeld ryker på disse er ingen hemmelighet, bare å søke på div. forum det. Dere må huske på at dette også går litt på interesse. Hvis eier ønsker å kartlegge datasprut på sin bil så behøver ikke das orginal polizei å angripe tråden i full harnisk. Hvordan programerer du org.sprutet på m111 motor??? Jeg fortjener kjeft for ikke ha skrevet mer. Datasprut er bra. Det er det ingen tvil om. Det jeg skulle skrevet var "alle" Mercedes. Det jeg sikter til er at det er ikke bare å putte på et data sprut på alle Mercedes biler med automat Du kjenner tydligvis til Datasprut. Har du fått et bra resultat på en girkasse som ikke har vakum styring? Tenker da på mechatronic mm Hvor mye koster Datasprut på f.eks denne bilen og hvor mye bedre og billigere vil den gå? Er det ikke penger ut av vinduet hvis man er ute etter krefter? Personlig så tror jeg det blir en stor skuffelse uten å forandre på motor mekanisk. Jeg håper jeg tar feil og at det er kommet noe nytt innen Datasprut til nyere biler for da skal jeg også ha. Quote
Tor Anton Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 en motor som er 100% er det ikke så mye å hente på,men litt vil det bli. Da blien kommer fra fabrikk er den "generelt" satt opp for å dra det veldig langt. De er programert til å takkle elle typer miljøer, bensinkvaliteter+++++. Med datasprut så kan du optimalisere så alt stemmer med det aktuelle eksosanlegget, miljø bensin osv osv. Et datasprut har alt ettersom type og modell mange forskjellige funksjoner, å pare dette med an aut.kasse er ikke noe problem. Heller ikke noe problem å koble til AC, ASR,ASD,ESP, hastighetsmålere+++++++++++++ Priser kommer ann på hva slags sprut, hva en gjør selv, hva slags funksjoner ++++++++++++, her er det mange faktorer. Pleier å si fra 15000,- jeg,men som sagt er det mange faktorer som bestemmer pris. Effektøkningen er vanskelig å si noe om,men alt fra 10hk og oppover. På AMG-modeller o.l. som har greit effektuttak org så er det lite å hente (så sant alt er i orden),men på std. biler så blir det helst litt mere enn å chipe de. Det alle jeg har vært borti sier er at selv om de ikke får så mye mere målbar effekt enn de er oppgitt til(skjelden målt bil før mods så det er jo mulig det er et avvik der) så får de en mye bedre respons. På en løpsbil jeg kun byttet sprut på så fikk vi nesten 20hk mindre enn det den var oppgitt til,men den gikk mye bedre å fikk en helt annen respons, så tallene i seg selv er ikke noe en må stole blindt på. Noen fasit er vanskelig da det er utrolig mange faktorer inne i bilde. Noen har slitt med sin motorstyring å det å koste på dyre deler uten å være garantert suksè har gjort at de har gått for universal programerbar motorstyring. Nye og moderne biler er jeg litt usikker på da de oftest er veldig optimale fra fabrikk da det er en del krav som skal innfris nå som det ikke var tidligere. Bare se på effektuttakene på 1.4,1.6 og 2liters motorene nå i dag, noe helt annet enn motorene før 2000tallet Quote
OlaNormann Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Så bra at det finnes datasprut som takler de nye girkassene bedre enn orginalt. Har flere som har gitt opp. Har du en link til noen i Norge som er gode på det? Quote
Tor Anton Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 ganske sikker at jeg ikke har sagt at kassene funker bedre,men det funker som de skal. vet at på noen MB-kasser har de eget nett som kjøres paralelt med motorstyring. Vet om en som har laget egne styringer på kasser å som er programerbare så du kan få det som du vil. De kan å gires med pads, knapper+++. Søk litt på div. mb-forum så finner du en del om dette. Selv så vurdere jeg en kasse fra w210/w202 i min 190K med en slik styreenhet og pads på rattet. Håper noe av dette også er til hjelp for trådstarter. Mere "OT" bør kansje taes på pm? Quote
OlaNormann Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Var ikke ute etter at du skulle svare at de blir bedre. Men har kø på folk som ikke vil sprette opp styreboksene sine for å trimme dem. Da ryker all garanti og de er heller ikke serlige salgbare for bruktbilforhandlere. Så vi har prøvd å finne et firma som klarer å trimme nyere biler med protection board. Så er veldig interessert i et firma som klarer å putte på datasprut som kan fjernes igjen før salg. Problemet er vi finner bare folk som sier det går men ingen som kan. Quote
Marevan Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Var ikke ute etter at du skulle svare at de blir bedre. Men har kø på folk som ikke vil sprette opp styreboksene sine for å trimme dem. Da ryker all garanti og de er heller ikke serlige salgbare for bruktbilforhandlere. Så vi har prøvd å finne et firma som klarer å trimme nyere biler med protection board. Så er veldig interessert i et firma som klarer å putte på datasprut som kan fjernes igjen før salg. Problemet er vi finner bare folk som sier det går men ingen som kan. Går det ikke å skaffe en orginalhjerne man trixer med i tillegg, og smekke inn den gamle før salg? Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Jo. Det er det mest geniale, men på nyere biler må man ha helt nye styrebokser da en brukt er låst til ch# på donorbilen og vil ikke starte. Har prøvd mange firmaer som "mener" de kan klare å nullstille de "blanke" dem uten hell. Når styrebokser i snitt koster ca 18-25 tusen så blir det ikke alltid like artig. Datasprut som man kan flytte til neste bil på kryss av merker osv er det som hadde vært tingen kanskje. Da hadde det bare vært å flytte over å legge inn programmer som er gode nok. Ikke optimale uten å kjøre i rulle, men det kan man også ta som et alternativ som et steg 2. Quote
Marevan Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Jo. Det er det mest geniale, men på nyere biler må man ha helt nye styrebokser da en brukt er låst til ch# på donorbilen og vil ikke starte. Når styrebokser i snitt koster ca 18-25 tusen så blir det ikke alltid like artig. Koster de like mye i f.eks tyskland også? Ser vel for meg at det går an å skaffe seg en kontakt utenlands som kan lette litt på kostnaden eventuelt? Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Klart det er mulig. Problemet i dag er også at man ikke får lov å kjøpe de da det regnes som en tyverisikrings del. Da får kun forhandlere kjøpt dem. Tenningslås, rattlås og motorstyring skal monteres hos merkeverksted fra og med i fjor. Quote
Tor Anton Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 trodde folk hadde kommet over det at det er livsfarlig å kjøpe chippet bil jeg. Men du mener at folk har kjøpt seg helt ny bil å vil trimme denne,men ikke ta noen konsikvenser ifb.med dette??? Høres ut som de har kjøpt feil bil.Mulig jeg er helt på jorde da jeg synes det er mere sjarm å trimme en eldre bil, f.eks før det ble så effektive motorer som i dag. Å bygge et sprut for så å sette på org etter en stund virker ikke normalt for meg. Hva da bilen er på service å verkstedet ikke får kontakt med bilen via org. diagnoseverktøy? Ser for med noen rare telefoner da Quote
OlaNormann Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Hvis du kjøper en bil og finner ut at den har er trimmet eller har vært så kan du kjøre bilen et år og klage først da. Så får du pengene tilbake og gratis bil et år. Dette vet jeg dessverre alt om. Ikke gøy å selge inbytte biler man ikke kjenner historikken til. Quote
Asbjørn Posted July 13, 2014 Author Posted July 13, 2014 Må starte med å takke så mye for sjenerøse og velfylte svar og innlegg. Jeg synes all diskusjon rundt datasprut, selv om det ikke er direkte relevant, er greit i tråden da det likevel er relevant @Tor Anton Veldig spennende lesning fra deg Tor Anton Glemte kanskje å skrive det, men jeg har prøvd 2 andre LMM. En helt ny kina/uoriginal-LMM kjøpt fra eBay Tyskland og en original brukt. Fortsatt samme problemet, og bilen går i nødmodus. Mye av det du skriver treffer skikkelig blink. Det er flere faktorer som spiller inn som du sier. Jeg har bare lyst til å få bilen til å gå og det er ganske frustrerende å bruke tusenvis av kroner i prøve/feiling. Nå må jeg ta mye selvkritikk som aldri har tatt noen diagnose av denne bilen da, så jeg kunne vel blitt mye klokere selv før jeg brukte pengene. I løpet av 20 år og 180kkm, så går jeg vel ut ifra at det er en del av de 150 originale hestene som er pensjonert og som kanskje ikke hadde vært dumt å sysselsatt igjen @Marevan Tenkte på ledningsnettet. Det finnes jo utrolig mye informasjon på nettet om folk som har slitt med ledningsnett som irrer og blir ødelagt, dårlig isolasjon osv. fra blant annet 124 bil med denne motoren. Min bil har ikke gått lenger enn litt over 180kkm, men den er jo 20 år. Det er veldig lite rust på bilen, så jeg tror den har hatt et OK liv. Jeg frykter det verste og tenkte å vurdere mulighet for evt. datasprut da det hørtes ut som en enkel vei å gå for å få ting til å fungere som det skal og ikke ende opp i en sirkel av feilsøking, frustrasjon og å bruke mye penger på ting som viser seg at man ikke trenger (som Tor Anton skriver så godt, at det å koste på dyre deler uten å være garantert suksess gjør at man kan bli så frustrert at det kan være lurt å tenke på datasprut), selv om det kan være lurest det også, så da tenkte jeg å forhøre meg litt for å bli litt klokere på det @OlaNormann Dette er det mange som har brent seg på. Finnes forøvrig drøyt mange "optimaliserte"/datatunede biler og hobbyfolk som har OBD-stikk og abonnerer på programvare fra Tyskland som legger inn ny programvare i hjernen på bilen din på en time for et par-tre tusenlapper kontant. Men det blir jo en annen diskusjon. Quote
Tor Anton Posted July 13, 2014 Posted July 13, 2014 hvor bor du??? jeg har hugget en 220te så jeg har alle delene du kunne flyttet over. Har du byttet ovp??? En annen ting, går virkelig disse i "nødmodus"?? Quote
Asbjørn Posted July 13, 2014 Author Posted July 13, 2014 hvor bor du??? jeg har hugget en 220te så jeg har alle delene du kunne flyttet over. Har du byttet ovp??? En annen ting, går virkelig disse i "nødmodus"?? Jeg bor i Hemsedal i Hallingdal. Jasså? Har trålet vanvittig mye timer på nettet, og da mye på engelsk også. Mange som beskriver det som "emergency mode" or "limp home mode". De norske søkeresultatene mine beskriver det mye som nødmodus. Har også hørt det før at det ikke er nødmodus på disse bilene, mens andre mener det. Det som iallefall skjer, er at bilen dauer og mister en del motorkraft. Det er samme symptom som når luftmassemåleren eller en luftmengdemåler på en dieselbil er gåen, har opplevd det før på bekjentes biler. Før så trodde jeg det bare skjedde når bilen hadde blitt driftsvarm, men det kan egentlig skje når som helst etter jeg har startet bilen. Når den har "daua" så går bilen mye dårligere og på flat mark er det max 80 km/t på flat mark, i oppoverbakke kan det gå helt ned i 40 km/t. Når jeg svinger inn til siden og stopper og starter bilen på nytt så er den skikkelig frisk og sprek igjen (slik som den skal være), også er det på'n igjen helt til den "dauer" på nytt. Vet ikke om det har så mye å si, men etter litt "hard" kjøring før problemet med at bilen "daua" ble hyppig så kunne det skje, men det er snakk om så sjelden som kanskje 1 gang annenhver måned, og hver gang så stoppet jeg bilen og startet den igjen og da så jeg ikke noe mer til det problemet på lang tid, så jeg tenkte ikke over det. Har også opplevd gasspjeld som har fryst fast på vinteren og bilen konstant "gir gass" så jeg trodde kanskje det var det, men har lite peiling. Men nå skjer det altså så hyppig. Det er sommer og sånt nå, og hvis du vil hjelpe meg og/eller låne meg noen deler, og har tid, selvfølgelig mot betaling, så reiser jeg gjerne flere timer for å få hjelp til å få godbilen frisk Quote
Tor Anton Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 hvis feilen kommer stadig å ikke en gang i måneden(slik at du kan framprovosere den) så hadde det vært en ide å byttet gass-spjeld og hjerne. Quote
Recommended Posts