trondsol Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Hei, ny på forumet her, men ser ut som det er mye kloke hoder samlet på ett sted Sliter med vibrasjoner i drivlinjen på min 08 vito 115 4x4. De merkes kun mellom ca 50-65 km/t, men er da til gjengjeld kraftige og forplanter seg i bilen. Kjennes best ved pådrag under belastning, gir seg når jeg slipper opp litt. Ingen forskjell om kassen er kald/varm. Mistenkte slitte kryss / oppheng på mellomaksel, hatt bilen inne hos powertrain, skiftet samtlige bevegelige deler og sjekket balanse i aksling, men ingen endring utover tommere lommebok. Derimot har jeg funnet slark i utgående laget bakover fra fordelerkassen. Tar jeg tak i flensen og beveger den opp/ned er det merkbar bevegelse i den. Regner med det kan skape vibrasjoner i bilen. Spørsmålet blir dermed, er det noen som vet hvordan man bytter dette lageret? Har ikke tegninger av kassen innvendig, kun utvendig. Kan det gjøres med kassen på bilen eller må fordelerkassen ut og åpnes? Mb selger forøvrig ikke slike lager som reservedel, og ville isteden selge meg en ny fordelerkasse til 80.000,- .. Tenker det da er verdt å prøve å få lageret ut å se om jeg kan finne et tilsvarende fra SKF eller lign.. Skal på tur til Sverige med campingvogn på slep over helgen, så hadde vært strålende om noen har vært borti slikt og har noen tips ) Quote
KennethJ Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jeg vil tro det er mulig å skaffe lageret. Men hvis ikke er det et verksted i Tyskland et par av oss her inne har brukt. http://w-w-auto.de/ De byttet fordelingskasse på min 211 for ca 22000,- Quote
trondsol Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Takk for svar, ja jeg leste den tråden om verkstedet i Tyskland, og Bergs Auto og så videre.. Ringte forøvrig bergs i dag i håp om at de kunne sende meg et lager, men der fikk jeg til svar at de aldri hadde opplevd at det lageret var dårlig, og ikke trodde det var det. Det var visstnok normalt med litt bevegelse på utgående aksel fra fordeleren). De mistenkte isteden converteren, og ville ha bilen inn på test. Ikke så enkelt når jeg bor i bergen, men kanskje jeg tar turen innom på vei til Sverige. Men leste noen tråder rundt converter også, men da var det snakk om vibrering kun i 4. og 5. Gir? Min rister uansett gir.. Tok en tur på mekonomen og kjøpte redline sin olje samt LS additiv, og puttet det på fordeler. (Stod på flaske at den var egnet som tilsetning på slitte fordelerkasser med permanent 4-hjulstrekk nettopp for å ta knekken på risting). Tok bakdiff i samme rennet, så var det gjort også, bilen har nå passert 300k etterhvert Føler oljen tok knekken på noe av "busslyden" i hvertfall, men den rister nå like godt enda. Noen som har noe andre ideer om hva det kan være? Høres det ut som convertertrøbbel eller kan vibrasjonene stamme fra andre steder? Har forresten ikke sjekket aksling som går fremover, dvs den føles fast og fin montert, men er det noe poeng i å ta den ned? Kan bilen kjøres uten drift på enten forhjul eller bakhjul for å prøve å komme nærmere kilden? Eller vil det ødelegge fordelerkassen? :/ Quote
Recommended Posts