MortenE Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Gamlingen sin 86mod 300SE w126 er tverr når den er blitt varm. Bilen starter og går som en kule når den har stått en stund og er kald. MEN når den er blitt driftsvarm, fjusker den og går dårlig på lavt turtall, under 3000rpm. Samt den starter ikke hvis den blir stoppet når den er varm. Luftmengdemåler, coil, bensinpumpe, tomgangsregulator, pluggledninger, fordeler, ECU og diverse følere er byttet uten nevneverdig resultat. Tror han begynner å bli lei, og vurderer å grave ett hull i hagen til å kjøre den nedi, så tips mottas med stor takk! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Min 300SE hadde akkurat samme sykdom for noen år siden og årsaken var at rusk og rask hadde ruslet fra tanken og opp i innsprøytning og tettet noe som verksmesteren på BOSteen kalte "Still-leddet". Det var uansett en liten grå-svart plastdings som sitter i bakkant av bensinfordeleren, altså under selve luftmengdemåleren. Den er festet med 2 skruer og har noen kuleventiler og noen veeeldig små stempler inni som tettet seg. Prøv å la bilen gå seg varm og sur for så å slå på denne dingsen (ta av luftfilterboksen) og se om den starter. Jeg endte opp med å bytte alt mellom innsug og luftfilterboks med pent brukte deler og da løste deg seg. Mens jeg var nedi der så byttet jeg pakningen på innsuget også, den var rimelig morken og gjorde sikkert sitt til at den ikke fikk riktig blanding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Still-leddet tror jeg er det som i litteraturen kalles EHAen. Altså dingsen som elektronisk justerer bensinblandingen opp og ned. Prøv å napp ut pluggen på denne når den begynner og fuske og se om det har noen effekt. Har lest at det sitter en justeringsskrue på EHAen (mulig du må ta den av for å komme til) hvor man kan justere styretrykket opp på en gammel og slitt enhet. Finnes helt sikkert mer info om dette på Mercedesshop, ellers så har du meg jo på MSN... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted August 30, 2006 Author Share Posted August 30, 2006 Gamlingen mener på han har byttet denne med en brukt uten å få noe særlig bedre resultat. Han beskriver problemet sånn; For meg høres det mer ut som et tenningsproblem.Feil fortenning,lugging når du gir på,stopper under 1000rpm. M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Da får du bytte det som ikke er byttet av tenningsdeler da... Men symptomene du beskriver kan godt komme av problemer med EHAen. Prøv å napp ut pluggen for å se om det gir noen effekt i det hele tatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Har han gått over innsuget med startgass for å se om den suger falsk luft..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Har han gått over innsuget med startgass for å se om den suger falsk luft..?? God ide. Les mer her: http://www.mercedesshop.com/Wikka/M103VacuumLeak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn.S Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Ikke for å ta noe thread hijack her men.. fikke samme problemt etter skifting av OVP på en m104 her om dagen.. Snodige greier.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Ikke for å ta noe thread hijack her men.. fikke samme problemt etter skifting av OVP på en m104 her om dagen.. Snodige greier.. Etter at du byttet OVP releet? Du byttet til et nytt ikke sant? Da må du begynne å sjekke de samme tingene som vi har rådet Morten til. Kan tyde på at innsprutet ditt kun gikk på mekaniske innstillinger før, men at elektronikken har begynt å fungere nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn.S Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 nais, da ser det ut til at vi har noe å fikle med til helgen.. hehe prøver og rote fram EHA på : Link noen som kan gi med en liten hjelpende hånd her ok peke meg i riktig retning ? ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Hmm, kan det være 29 på denne tegningen tro: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124061&M=104%2E980&GA=722%2E359501&GM=717%2E450&CT=M&cat=520&SID=07&SGR=015&SGN=01 Den er lett å finne. Sitter bak på bensinmengdefordeleren når du står foran bilen. En svart plastboks som det går en kabel inn på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Det er nummer 29 ja. Den kan forøvrig være lys grå på gamle modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted September 12, 2006 Author Share Posted September 12, 2006 Gamlingen raportere nå om velstand i 126 leiren. Feilen viste seg å være overslag i fordelerlokket! (sånn er det vel med biler som går på bensin? De stopper vel bare en parklyspære mister jording eller hur???) Fordelerlokket var oversett siden det var byttet for ikke lenge siden! Men det beviser jo bare sannheten om att selv nye deler kan det være feil på! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts