Ronny Madsen Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Etter å ha trålet Detailer forumet ett års tid Har jeg gjort ett lite forsøk på min første skikkelige jobb, dette er egen bil en S211 - 220 CDI registrert 2006 ( men er en facelift 2007 mod ) Obiantsort metalic Etter dårlig erfaring fra en jobb gjort for hånd for ett par år siden, gikk til innkjøp av diverse remedier fra Scandishine. gikk til innkjøp av en nybegynnerpakke og diverse andre ting. Ble ikke så mye fotografering som planlagt , men poster det som ble velykket av de bildene jeg tok. delte jobben opp i etaper og gikk løs på interiøret først for noen helger tilbake, gikk til innkjøp av CG Green Clean og en Nilfisk Buddy 15 (1300W) til dette formålet fungerte bra på Rismatter og Delskinnseter som ikke var vedlikeholdt på annen måte enn støvsuging de siste 3 år ( ja jeg skammer meg). bilen blir kjørt med svette arbeidsklær og diverse søl av kaffe og småbarn har gjort sitt. Gikk løs med kraftig blanding 1:10 og gikk løs på setene sprayet blandingen på børstet det godt inn i stoffet , lot det virke noen minutter før jeg skyllet godt med vann og begynte å suge dritten ut. Måtte gå to runder på fremsetene før jeg følte jeg var i mål. Rismattene ble støvsugd og spylt på den lokale statoil stasjonen før jeg gikk løs med green Clean her også. Og her løsnet dritten lett og det ble bra resultat på første forsøk ( må nok investere i nytt mattesett da det er slitt hull i matten på førersiden) Har ikke annet enn før/ etter bilder av seter ( tatt med mobil) ( Setene ikke bra før rens, skal aldri la dette skje igjen) beklageligvis ett sår i førersetet etter en defekt knapp på en baklomme setene er her enda litt fuktige og de ble enda bedre da de tørket tidsforbruk innvendig 4-5 timer ett par uker etterpå skulle bilen på EU kontroll ( sin første etter 7 år og 225.000 kjørte kilometer) Hadde ikke hatt tid til å få polert opp bilen og bestemte meg for at Verkstedet skulle få en ren og Halvblank bil ihvertfall ( godt første inntrykk tror jeg er viktig) Startet med motoren, der hadde jeg det jeg trengte for å gjøre en noenlunde skikkelig jobb. Sprayet på CG Grime Reaper. gikk på med en kost og fikk kommet skikkelig inn i kriker og kroker spylte av og sprayet på Scholl Blue og her ble det svart og bilen fremsto som ny under panseret. Startet på bilen utvendig for å gi den en midlertidig løft før EU kontrollen, Hadde jo satt av tid i siste feriuke til å ta bilen skikkelig (Hadde heller ikke fått alt ifra Scandishine enda) Men gikk løs på følgende måte_ Turtle Wax Extreme Wheel cleaner på felgene , prickbort fra vinduer og ned . Lot virke 5 minutter la så på skummavfetning(statoil selvask anlegg) lot det ligge i 5 minutter ( tørker, renner av fort denne) , og spylte av med høytrykk med såpe , så renspylte jeg bilen før håndvask med vanlig vaskebøtte og hanske ifra meguars ( samt noe biltema shampo) , tørket bilen og la på litt glans i form av Meguiar's Ultimate quik detailer. Kjørte bilen bort på verksted og slapp nøklene inn nøkkeluken . Hentet bilen dagen etterpå, og Verkstedet hadde ikke funnet noe og Bilen var 100% feilfri, og delevis ferieklar to uker ferie på sørlandet etterfulgt av fjell og grusveier gjorde bilen klar for shining denne uken. og Mandag morgen gikk jeg i gang Hadde fått alt ifra scandishine og var klar Dag 1: tidsforbruk ca 9 timer UTVENDIG VASK Prickbort Surfex HD Scoll Consepts Rim7 Iron X CG mild Clay CG Luber claysmøring (samt skumavfettning fra lokale statoil) Bilen før vask Gjorde forsøk på få av skiltene men den ene trekkeren jeg hadde med knakk bit's i forsøket med å skru av holderen. Scholl Rim7 på felgene , prickbort fra vinduer og ned . Lot virke 6-7 minutter sprayet så på surfex HD 1:5 lot det godgjøre seg i 7-8 minutter men jeg gikk rundt med detailerkosten og fikk dette inn i alle kriker og kroker, børstet dekksidene godt inn med surfex HD 1:5 . La så skummavfetning(statoil selvask anlegg) lot det ligge i 5 minutter ( tørker, renner av fort denne) , og spylte så av før jeg gikk en runde med iron X som forøvrig fant overraskende lite , så spylte jeg bilen med rikelige mengder vann før jeg gikk løs på håndvasken CG bøtte med grittguard og hanske ifra meguars samt sterkt blandet CG citrus & Gloss . gikk grundig og nøye over hele bilen før jeg spylte av . Det var nå Kommet en drosje som ville vaske, så jeg rygget meg ut og tok Clayingen ute Var lite å finne her også etter første side etter andre side etter Clay før siste avspyling kjørte så inn og spylte igjen før jeg tok en grundig tørk Kjørte forsiktig hjem . hadde ikke andre steder å stå enn carporten , ikke optimalt! trangt dårlig lysforhold osv.. ble også vanskelig å ta bilder og mesteparten av de jeg tok ble for dårlige her er ihvertfall ett par forsøk på å dokumentere tilstanden før jobben startet. panser Bakluke Exteriør Shine Mate ERO600 ( DA maskin) erstatning for Krauss 900 som de var tomme for ( fikk litt diverse produkter i tilegg) Scholl Rubbingpute Lilla Scholl Poleringspute Orange CG Hex-Logic Orange Cutting Hand Pad Scholl S03 Scholl S40 CG Pete's 53 Carnaubawax CG Metal Shine Scandicshine voks påføringspute TW Clear Vue SONAX rute rens Meguiars Endurance Tire gel IPA ( Biltema kondensfjerner og batterivann) Prøvde å få tatt bilder under jobbens gang men ble dårlig , ( lite kjent med brutterns speilreflex, samt dårlig lys gjorde bildene ubrukbare) Så får bare fortelle hva jeg gjorde: Har tittet litt rundt på erfaringer som folk har postet på tilsvarende lakk som jeg har og gamblet derfor på scholl S03 og S40 samt lilla og orange pads Har jo heller ingen lakkmåler så måtte bare sjanse på at dette gikk bra Startet med panseret da dette sammen med bakluken var i dårligst forfatning , Jobbet på hele bilen på panelflater som utgjorde ca 40x 40 cm. begynte med S03 på Lilla scholl .spredde på laveste hastighet før jeg kjørte 5-6 pass på høyeste hastighet, tørket av og sjekket med led lommelykt , noe bedre, men var ikke fornøyd før jeg hadde totalt 3 omganger på panser og bakluke med S03 og Lilla Scholl resten av bilen fikk 2 omganger (tok også litt xtra kjøring på områder hvor jeg hadde ett par tilfeldige riper), Tok så de områdene jeg ikke hadde kommet til med Håndpad S03, Dette krevde mye jobb og press før jeg kunne si meg fornøyd. klokken var nå blitt nesten 16:00 og jeg kjente at kroppen trengte en pause , dekket til bilen med presenning inne i Carporten , tuslet bort i barnehagen og hentet gutta så jeg fikk ladet meg opp til neste dag DAG 2 Tidsforbruk ca 8 timer Startet med å ta en wipedown av hele bilen med ISP, Fant ut at det ble en strafferunde med håndpaden i dørhåndtaket på førerdøren ellers så det bra ut. Startet opp maskinen igjen , denne gangen med S40 og Orange scholl pad , kjørte på samme område størrelsen som med S03 (40x40) spredde på laveste hastighet gikk så opp på fult 3-4 pass med ganske hardt press ( ikke så hardt som jeg kjørte med på S03) så ned på halv hastighet med litt press 1 pass før jeg kjørte den ned på laveste hastighet og kjørte ett pass med lite press , tørket av og ble overrasket over glansen som hadde kommet , Dette er som tidligere sagt min første maskinpolering så ble litt overrasket over det utrolige resultatet. gikk over hele bilen med S40 og Orange Pad, før jeg gikk runden med håndpad på områdene maskinne ikke hadde kommet til .kjørte så ut av Carporten og fikk tatt ett par bilder før jeg avsluttet jobben bakluke ( minner om bildet lenger opp ) ble bedre til slutt men glemte å dokumentere det kjørte så bort på Statoil og tok en ny vask . surfex HD 1:5 og håndvask med CG citrus & Gloss hjem igjen Nå var naboen borte og jeg lånte en carport med litt mere armslag. gikk så løs på felger, eksosstuss og stjerne med CG Metal & Shine. gikk over vinduene med SONAX Ruterens og la på TW Clear Vue på alle rutene og speil. Tok en ny wipedown med ISP mulig det var unødvendig men ville være sikker, ville være sikker på at jeg kom nærmest mulig lakken med voksen. Gikk så på med CG pete's 53 på bil,felger,eksos og stjerne , samt Meguiars Endurance Tire gel på dekksider klokka var på nytt blitt 16.00 og unga måtte hentes , hadde lagt seg litt støv før slutt fotografering Panser ( minner om bildet lenger opp) Erfaringer fra denne jobben: Må ha flere Pads hadde 2 pad av hver type og det var i grenseland, kjørte i filler en lilla pad tidlig og var ikke god på slutten den andre. Microfiber får du ikke nok av, gikk litt på denne jobben , bra det var med noen xtra fra scandishine. Ellers er jeg på Husjakt og Garsasjeplass er en av de tingene som står på prioriteringslisten under jakten så håper jeg har bedre arbeisforhold neste gang jeg prøver meg på en skikkelig jobb. Quote
Recommended Posts