uklar Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Hei. har en MB W124 230 sedan som jeg må bytte hjulnav og mest sannsynlig vis også hjullager pga av gjengene er ødelagt. Det jeg lurer på er om noen har lyst å ta på seg jobben? Det beste er vis noen har sted og verktøy og ikke så langt unna Fredrikstad. Jeg fikser nytt hjulnav og hjullager vis det trengs. Vi blir enig om kompensasjon for din brukte tid. Er litt usikker om det er lov å spørre om sånt her så vis ikke så beklager jeg. Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg:) Mvh Alexander Quote
E_S Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Sikkert lurt å nevne om det er foran eller bak Foran er det "piece of cake" og kan gjøres på en parkeringsplass på en halvtime, bak er det en ganske omfattende jobb. Quote
Rudi Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 MB har et eget spesialverktøy for skifte av nav og lager bak. Jobben er da gjort på latterlig kort tid, kan hende de ikke tar all verden for det? Quote
uklar Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Okei, vis det er tilfelle så kan jeg vurdere det, var innom mekonomen og de skulle ha 6000kr for bare jobben, så kommer lager og nav i tillegg. var innom mercedes, men han personen som kunne gi meg pris var til lunsj så la igjen email så de kunne gi meg pristilbud der men hørte aldri noe mer:/ Quote
FrodeS Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jeg har byttet bak på min. Det kan gjøres uten spesialverktøy også, men er litt jobb. du må da løsne alle stagene ytterst, samt brekkwiren. Da kan du ta ut hele "klædden" med nav og lager og alt. Legger du denne i en presse, så presses først navet den ene veien, og evt. lageret den andre veien. Vil anbefale at når du først gjør noe sånt, så bytt brekkwire, gjør ren og smør opp opphenget til brekkwirene oppunder bilen, bytt hjullager, og bytt bremseskjold. Brekkwirer er forbruksvare, og koster ikke stort nytt. Quote
Rolf Åge Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Vist du bruker FrodeS sin metode, er det lurt å få tak iny mutter til drivakslingen.. Lett å ødelegge den når du demonterar. Ellers er det rett fram arbeid:) Quote
uklar Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Skulle gjerne prøvd det, men har dårlig med plass her og nesten ikke noe verktøy og lite erfaring, så jeg håper det er noen her som har lyst å ta på seg jobben, som har plass og verktøy i nærheten, ellers så må jeg levere den på verksted og det kan bli en liten formue:/ Quote
OlaNormann Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Du har fått feil pris på Mekonomen. Hør på nytt eller men noen andre. Quote
SigurdB Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jeg fikk pris på 3000 for å skifte brenseskjold bak inkludert nytt hjulager. Er en del år siden. Du trenger ikke all verdens med vektøy, holder med et pipenøkkel sett og skiftnøkkler(holder lenge med 8, 10, 13, 15, 17, 19 og 22 og 8 mm ubrakko) . Eneste som er vondt å få løs er mutteren på navet. Jeg har demontert navet selv og bare levert det på verksted de gangene jeg har gjort det. Betalte 300 for pressingen av lageret sist gang. Nå har jeg spesial verktøyet og gleder meg til neste gang. Quote
myhre Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Hei, Hiver meg på her. Hvor mange km. varer ett hjullager? sånn ca. Er dette noe man bør bytte på intervall? eller er det bare å kjøre til man hører ulyd Quote
Tor Anton Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 har hatt bil med 270'km med def. lager å bil med 330'km med helt lager(temmelig sikker på at det ikke var byttet). Så lenge du skal bytte lager og spindel så synes jeg du skal få tak i hele "klumpen", få noen til å bytte lager i denne(enkelt i en presse) å så bytte hele "klumpen"selv. Det er en grei jobb du kan gjøre hvor som helst med "std" verktøy(noen fastnøkkler, unbraco, skrutrekker, tang,meisel, hammer og jekk). Det mest uvanlige du trenger er 30mm pipe til muttera på stikkaksling. Et tips til å få opp denne er å ta ut senterkoppen på felgen å skru opp denne mens den står på hjulene, bilen i 1.gig/park å brekket på. Da kan du hoppe på latmannsarmen. Eneste knotet er håndbrekkvaieren,men ikke noe hokus pokus. Quote
Recommended Posts