Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Heisann! Jeg har en Mercedes 300ce, 1988 modell. som har blitt fylt feil olje i tanken til hydraulikken. hvor på bilen brukes denne hydraulikkoljen? jeg skal skifte olje, men har ingen anelse på hvordan tømme systemet. og hvor mange liter går det på igjen? Takker så mye for svar! Mvh Jørgen Quote
Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Har ikke nivåregulering, men går ikke denne vesken til ASD ? eller er det bremsveske ? Quote
E_S Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 ASD-systemet bruker denne hydraulikkoljen. Biler med hydraulikktank har enten ASD, nivåregulering eller begge deler. Biler som verken har nivåregulering eller ASD har ikke hydraulikkoljetank eller pumpe. Oljetypen heter originalt ZH-M, fås enten originalt (dyrt), eller Auto-Trio, Stjerneservice eller noen andre som er spesialisert på Mercedes. For å skifte ut mest mulig og mest mulig effektivt, tøm og rengjør beholderen, fyll opp med ny olje, legg returrøret (den som kommer inn i lokket) i en egen beholder, start motoren og fyll etter med olje i beholderen til oljen som kommer i returen er tilnærmet like klar som den nye oljen. Quote
Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Hvordan funker den mot ASD, det er jo bare en slange tilkoblet ASD'en. Har den stor sirkulasjonsområde ? Quote
modzona Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Sett opp bilen på støttebukker. Start den opp sett den i Drive. Slik at hjulene spinner. Da er det bare å åpne lufte skruen på diffen. Så er det bare å vente til at ny olje kommer ut. Lufteskruen er på motsatt side av røret som kommer inn. Quote
Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 For å skifte ut mest mulig og mest mulig effektivt, tøm og rengjør beholderen, fyll opp med ny olje, legg returrøret (den som kommer inn i lokket) i en egen beholder, start motoren og fyll etter med olje i beholderen til oljen som kommer i returen er tilnærmet like klar som den nye oljen. Dette funket supert! Takker Sett opp bilen på støttebukker. Start den opp sett den i Drive. Slik at hjulene spinner. Da er det bare å åpne lufte skruen på diffen. Så er det bare å vente til at ny olje kommer ut. Lufteskruen er på motsatt side av røret som kommer inn. Skal prøve dette også, hva er konsekvensen hvis jeg ikke lufter etter bytte av diffrential ? Quote
modzona Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Konsekvensen er at du kan ha luft i systemet og dermed vil ikke ASD fungere slik som det er tenkt. I verste fall kan du brenne i stykker lamellene/cluchplatene i diffen. Quote
Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Da har jeg prøvd dette også, etteså jeg har bygd om til manuell satte jeg den i andre og gikk under, skrudde så opp lufteskruen, men kom bare noen dråper ? Skrudde lufteskruen ganske så langt ut. skal det være slik ? Quote
modzona Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Prøv å holde igjen et av dekkene slik at systemet tror du spinner. Da skal du vertfall få trykk, hvis ikke så er det noe galt med systemet. Quote
Jørgen F.J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Vell, prøvde såvidt, men klarte ikke å bremse ned hjulet når det gikk rundt. Får prøve å holde bedre igjen neste gang jeg tar den på bokk Takk for hjelpen godtfolk! Da var jeg noe lærdom rikere Quote
FredrikE300D Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Skal komme væske ut nippelen når systemet er aktivt og du kjører innenfor en viss hastighet. Varseltrekanten skal lyse. Står forhjulene stille mens bakhjulene går, så skal hastighetsforskjell gi utslag(hjulspinn) og aktivere systemet. Luft i ASD trykkrøret kan vel ikke brenne lamellene i det heletatt? Dreier seg isåfall om manglende trykk på ringsylindrene som strammer opp. Kan kjøre uten oljerør tilkoblet om man vil, jeg kjører for tiden med ASD diff uten olje i systemet(adskilt med egen håndpumpe). Selve diffen derimot har korrekt oljetype og korrekt mengde. Quote
FrodeS Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Nei og nei. Da er det montert fra fabrikken, muligens med tanke på ettermontering av nivåregulering. (ikke vet jeg) Men det er ikke noe vits å skifte olje da den ikke brukes. Dette er feil. Hydraulikksystemet brukes til både nivåregulering OG til ASD. Enkleste måte å bytte, er å demontere røret som går inn i toppen av hydraulikkoljetanken. Den sitter rett bak venstre hovedlykt, og returen er øverst. Stapp en slange av noe slag innpå, og før returen til en flaske eller kanne eller hva som helst. Start bilen, og den vil da begynne å pumpe olje. Når tanken er nesten tom, begynner du å helle på mer, mens bilen fortsatt står og går. Vanligvis kan man se stor forskjell når det kommer ren olje i returen. Da har du fått skylt gjennom det meste, og kan stoppe bilen. Sett returrøret tilbake, og fyll opp til anbefalt nivå i tanken. Skal du være sikker på å ha fått byttet mest mulig, kan du gjenta prosedyren etter en (god) del mil. EDIT : Leste resten av tråden nå 124-biler har bare én sensor for begge bakhjulene. Den sitter på inngående aksling på differensialen. Bilen tror derfor at det spinner så lenge snittfarten av bakhjulene avviker fra tilsvarende foran. Om ett hjul holdes igjen gjør derfor ingen forskjell. Lyser trekanten i dashboardet når den står sånn og spinner? Det er en del "regler" for når og hvordan ASD virker. Bla. virker den ikke over en viss hastighet (28-35 km/t avhengig av årsmodell, mener jeg det er), samt at hvis man kjører i gang og ikke oppnår X km/t innen Y sekunder, så vil ASD forbli aktivert neste gang du tar i vei, så lenge det skjer innen Z sekunder. Dette fordi bilen antar at du har hatt trøbbel med å komme avgårde, og håper at det vil hjelpe om ASD allerede er aktivert ved neste start. Quote
Jørgen F.J Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Nei og nei. Da er det montert fra fabrikken, muligens med tanke på ettermontering av nivåregulering. (ikke vet jeg) Men det er ikke noe vits å skifte olje da den ikke brukes. Dette er feil. Hydraulikksystemet brukes til både nivåregulering OG til ASD. Enkleste måte å bytte, er å demontere røret som går inn i toppen av hydraulikkoljetanken. Den sitter rett bak venstre hovedlykt, og returen er øverst. Stapp en slange av noe slag innpå, og før returen til en flaske eller kanne eller hva som helst. Start bilen, og den vil da begynne å pumpe olje. Når tanken er nesten tom, begynner du å helle på mer, mens bilen fortsatt står og går. Vanligvis kan man se stor forskjell når det kommer ren olje i returen. Da har du fått skylt gjennom det meste, og kan stoppe bilen. Sett returrøret tilbake, og fyll opp til anbefalt nivå i tanken. Skal du være sikker på å ha fått byttet mest mulig, kan du gjenta prosedyren etter en (god) del mil. Okei, takker =) Gjorde noe alla dette som nevt tidligere kommentar. Fra det ene til det andre, kansje noen har peiling på hvilken olje en 5 trinns manuell girkasse skal ha ? Quote
Recommended Posts