Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg våger meg til å prøve med noe som ikke har med bil å gjøre. Etter å ha lest uendelig med forumtråder som alle anbefaler å formatere pcen, sjekke at den får strøm osv så er jeg lei...  :x

Pcen er en Dell som er noen få måneder gammel. Har fungert knirkefritt inntil den begynte å krølle for en måned tid siden, nå er den helt håpløs (er min fars pc).

Dell Latitude E6430

Windows 7 Pro, 64-bits

Intel Core i5

8 GB RAM

500 GB HDD

husker ikke så mye mer i hodet...

PROBLEMET;

Pcen fryser. Og jeg klarer ikke å finne noe eksakt mønster i hvordan. Å boote og starte opp går fint, og det samme gjelder innlogging. Men der stopper det, selve innloggingen kan ta alt fra sekunder til flere titalls minutter. Og når skrivebordet kommer opp så kan man ikke klikke på noen ting, hverken mus eller tastatur virker. Noen gangen kan du flytte pilen rundt på skjermen, andre ikke.

Pcen fungerer fint i sikkerhetsmodus (m/nettverk). Har kjørt "windows repair", men det er jo ikke et oppstartsproblem så naturlig nok fant den ikke noe. Finner heller ingen feil med check disc. Kjørte AVG rescue disc, men fant heller ingen virus.

Hadde tidligere Norton Internet Security installert, dette har jeg nå fjernet så den innehar for øyeblikket ikke antivirus.

Har noen en idé om hva som kan være galt? Å sende pcen inn til Dell er egentlig ikke et tema  siden min far trenger den til sin firmadrift, og det allerede er ille nok som det er.

Håper på at det er noen datasniker her inne som har vært borti noe lignende  :lol:

Posted

Hvordan ser disklampa ut når den henger? Ser det ut som den jobber eller er det stille?

Har du funnet noe i eventlog eller taskmanager? Du kan evt prøve å skrive perfmon /rel i kjør/søk vinduet å se om du finner noe der.

Mulig det er en driver eller annet som skaper krøll. Jeg har god erfaring med Microsoft performance toolkit og xperf som følger med der:msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/hh162945.aspx

Posted

Har vært borti det samme hos en kamerat, og da var det harddisken som sang på siste verset. antar at det er en vanlig harddisk, og ikke SSD? Hvis SSD, så er det mest sannsynlig driver/virus feil. Hvis god gammal dags harddisk, så kan det være driver/virus eller at harddisken er defekt.

Hvis dere har installert noe form for malware bytes program eller noe sånt, så kan de forårsake et problem.

Prøv først en system restore tilbake til en dato noen uker før dette problemet dukket opp.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/restore-system-files-and-settings

Hvis ikke dette hjelper, slett alle programmer som virker shabby og "ukjente".

Hvis ikke dette hjelper, er neste steg å formatere. Gå inn i safe mode, og ta backup av dokumenter og bilder.

Enten har maskinen en partisjon med Windows 7 installasjons image liggende i seg, eller så fikk dere Win7 DVD med. Hvis den har windows 7 image på harddisken så står informasjon i bruksanvisningen for hvordan du kan starte en installasjon. Husk at du skal da ha en clean install. Dvs slette alt som er der fra før. ikke ta en "repair"

Hvis problemene vedvarer selv etter en reinstallering av windows, så er det harddisken som er defekt. Kontakt Dell support direkte, og forklar problemet. De vil komme og hente PC'en, reparere og levere denne tilbake. Men greit å ha rensket PC'en først slik at man er sikker på at det ikke er en dum driver/virus.

Hvis dere har Windows på DVD, så anbefaler jeg å bestille en SSD disk fra Intel eller Samsung på 256GB fra komplett.no :)

Posted

Takker for gode råd!

Disklampa indikerer ikke noe særlig, nei. Flasher sporadisk, men ikke nok til at den egentlig viser noe jobb.

Der hare ikke vært installert noen nye hverken komponenter eller programmer før disse problemene oppstod, og der er pr idag heller ikke noen form for malware og/eller anrivirus installert.

Skal prøve Windows Performance Toolkit, men jeg er dessverre begynt å helle til at det kanskje er HDD som er gåen (vanlig roterende disk av HFGA eller et annet Kina merke). Har en mening om at snurrende disk av annet merke enn WD er galskap, og NOK en gang blir dessverre det kanskje bekreftet.

Satser på at den fungerer såpass lenge i safe mode at jeg får berget ut alt, evt. clonet den til en ny disk (har flere disker liggende, bare at de er 3,5").

Så blir det bestilt 256 GB Samsung SSD. Har skamkjørt en slik i min pc nå i et halvt år og den fungerer helmax  8)

Posted

Ram og vram kan få pc til å halte/henge. Om det er en fresh installasjon av operativsystem inne, så er det nok en komponent. Jeg ville testet med en annen HD. Husk backup av viktig info om man ikke har tatt det:)

Posted

Så blir det bestilt 256 GB Samsung SSD. Har skamkjørt en slik i min pc nå i et halvt år og den fungerer helmax  8)

Har hatt SSD i alle mine bærbare/stasjonære de siste 5 åra. At folk ikke går over til SSD alle som en, synes jeg er rart.

fikset PC for en venn, og gud hvor sakte avinstallering og reinstallering gikk...

Posted

Hadde samme på min.

Funket med ny harddisk, prøvde aldri i nødmodus, så vet ikke om det funket. Men logget inn på pcn, å liten stund etter så låste alt seg.

Roterende harddisk tåler lite.

Posted

Clonet disken til en ny disk. Og etter å ha fått null feil på kloningen (ingen sektor feil e.l.) og heller ingen feil ved analyse. Synes dog pcen ble LITT bedre, men ikke bra.

Får ikke åpnet enhetsbehandling, det låser seg totalt. Og nå har jeg omsider funnet ut hvorfor; HSDPA lager all faenskapen  :x Det faller inn og ut av enhetsbehandling (de to sekundene du får se av og til). Klarte å nappe tak i det i kontrollpanel på nettverkstilkoblinger og avinstallert det. Ser at det fortsatt ligger og flasher i kontrollpanel, men nå går det tross alt å få bruke den til jeg får en ny pc opp og gå og sende denne på rep...

Det blir forøvrig bestilt SSD uansett og montert når den kommer i retur fra DELL... Er lei vanlige snurredisksnå... med unntak av 10.000 rpm SCSI diskene i serveren er de jo så trege at man kan få anfall av mindre  :shock:

Takk for all hjelp igjen  :D