Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal demontere/fjerne hengerfeste på en 97 modell W210. Dette er et hengerfeste med avtagbar kule, som ble ettermontert da bilen ble importert til landet. Greia er den at selv om kula er avtagbar, så er ikke resten det, selve festet stikker fortsatt godt ut bak der/vises veldig godt. Jeg ønsker å fjerne hele greia, da denne bilen ikke skal trekke noe henger, ikke så lenge den er i mitt eie ihvertfall. Demonteringen av selve festet bør vel være en grei jobb, men det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre med ledningene bak der?

Jeg vil ikke ha noe kortslutning eller risikere å få opp noe feilkoder eller få andre problemer med disse ledningene. Sikring bør vel først trekkes ut? Eller går sikringen til hengerfeste til noe annet også, slik at det også blir satt ut av funksjon?

Som sagt, lurer på hva jeg bør gjøre med ledningene for å unngå trøbbel? Ønsker også at det skal være greit å montere dette igjen hvis en ny eier en gang i framtida eventuelt vil ha det på. 

Posted

Du virker som en hensynsfull kar da du tenker på dem etter deg.

Da er det bare å sause inn kontakten med noe som hindrer vann og salt fra å komme til så lett og stripse den fast bak fangeren.

Spray inn det du har av fett, silikon, tectyl, olje..

Da vil bilen fungere som den skal og enkelt å feste igjen.

Posted

Vell tectyl er ikke akkurat rette produktet for å hindre vann i elektronikk. Vil du slite kraftig med å fjerne den dagen det blir aktuelt.

Vaselin er nok det enkleste å beste for den jobben.

Posted

Helt enig. Bra du skrev det.

Tectyl kan du ta på baksiden av kontakten og olje el stikkerene.

Får man først irr i ledningene bak må de gjerne kortes inn uansett, men ser at ingen kontakter holder bedre en de som folk har sauset inn med tectyl el..

Mye flott på markedet av isolerings spray, men veisalt skyller ut og skaper problemer for mange.

Det er artig med mange "avtakbare" fester.

Folk vil ha de skjult, men noen produsenter har ikke forstått det.De stikker så tydlig frem at det er penere med fast kule.

Posted

Fikk demontert festet dagen etter at denne tråden ble laget. Selve kontakten var skrudd fast til en liten metallplate, og den platen var igjen skrudd fast i hengerfestet. Metallplaten og kontakten så det ut som det var litt knot å skille/dele, så det lot jeg bare henge sammen og så surret jeg plastikk og teip rundt kontakten for sikkerhets skyld. Deretter måtte jeg prøve å få stripset fast "enheten" under der og jeg fant ut at eneste plassen var til venstre, altså ved eksosrøret. Jeg fant et par hull der bak ved en tverrbjelke som jeg fikk tredd stripsene igjennom og fast i "enheten"/kontakten. Brukte rikelig med strips, vil ikke at "enheten" skal løsne og henge der og dingle, men den vil uansett ikke nå ned til asfalten om det skulle skje. Hengerfeste/bjelken som går på tvers under bilen var veldig grei å demontere, 4 bolter som var lett tilgjengelige og så var den nede. Slik som det er nå så blir det null problem å ettermontere dette igjen, hvis "nestemann" ønsker det.

Innimellom kommer jeg til å ta en titt under, bare for å se at stripsene enda sitter slik de skal, og at de ikke er gnagd av.