Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som vet hva tallene på denne bremsekalipperen indikerer?

 

bilde%201%20(5).JPG

 

Det finnes ikke delenummer på den, og ingenting annet som forteller hvilken kalipper det dreier seg om...

 

Posted

Slik ser kalipperen ut:

 

bilde%202%20(4).JPG

 

Disse stammer fra en facelift S211 E320CDI, men det er litt usikkerhet rundt hvilken type bremser det er - såvidt jeg har klart å finne ut er de helt standard, mens andre igjen mener at dette er kalippere for sportsbremser. I alle tilfeller er det vanskelig å finne ut hvilken størrelse skivene skal ha - jeg har funnet alt fra 295mm til 330mm i diameter.

 

 

Dette er kalipperne jeg har montert på min nå, som stammer fra en pre-facelift W211 E320CDI:

 

bilde%203%20(3).JPG

 

Disse har såvidt jeg har funnet ut skiver som er 312mm i diameter med delenummer A2114210912. Dette delenummeret kommer også opp når jeg bruker chassisnummeret til bilen de førstnevnte kalipperne stammer fra. Det jeg prøver å finne ut er hvilke skiver jeg kan bruke med disse kalipperne. Jeg har lyst på så store som mulig, og fortrinnsvis perforerte, men er usikker på hvilket delenummer jeg skal bruke.

Posted

de du har på ligner jo mer på mine som er sportpakkebremser... om du trenger delenummer på noe til sportpakke kan du jo bruke VIN til min bil, eller om du trenger mål på noe... Etter bilde å dømme er dine nåværende calipere egentlig helt like med unntak av at mine er lakkerte i sølv metallic, noe som visstnok er originalt

Posted

Enig i at de ligner mer, men hvis de er like må de ha en annen brakett enn den som står på nå - det er bare noen millimeter klaring mellom ytterste radius på skivene og kalipper, så 312mm store skiver er absolutt maks for disse.

 

 

Posted

Etter å ha undersøkt videre har jeg funnet bilder av faceliftbiler med og uten sportspakke som tilsynelatende har de samme kalipperne - jeg har også sett faceliftbiler med sportspakke som har like kalippere som deg, Rudi.

 

Det ser dog ut til at "330" indikerer maks størrelse på bremseskivene, hvilket vil si at skiver fra biler med sportspakke (330x32mm) mest sannsynlig vil passe. Original størrelse på skivene til disse kalipperne ser ut til å være den samme som på E320CDI prefacelift, nemlig 312x28mm.

Posted

I dag fikk jeg testet ut litt mer i jakten på korrekte bremseskiver.

 

Slik ser dagens oppsett ut:

bilde%202%20(6).JPG

 

Dette er pre-facelift E320CDI-bremser, med skiver på 312x28mm.

 

 

Jeg demonterte en av kalipperne og monterte den jeg ønsker å bytte til - da så det slik ut:

bilde%203%20(4).JPG

 

Som bildet viser er denne kalipperen mye romsligere, og bremseklossene stakk dessuten minste 1cm utenfor den eksisterende skiven.

 

 

Jeg lagde derfor en pappskive i 330mm som passet som hånd i hanske med denne kalipperen:

bilde%202%20(5).JPG

 

"Slitemerkene" på pappskiven indikerer ca hvor bremseklossene tar, noe som passer godt med skiver på 330mm. Jeg forstår ikke hvordan de skal kunne fungere med skiver på 312mm (A2114210912) som EPC sier bilen disse bremsene kommer fra skal ha. Men, med dette fikk jeg i hvertfall konstatert at kalipperne er laget for skiver på 330mm, men jeg er usikker på hvor tykke de kan være.

 

 

Bremseskiver til sportpakken (A2304210812) er 330x32mm, omtrentlig som den eksisterende skiven og pappskiven jeg brukte:

bilde%201%20(6).JPG

 

Dette gikk fint, men bremseklossene som står på er ganske slitt. Hvordan finner jeg ut hvor mye klaring jeg sitter igjen med når nye klosser er montert?

 

 

Vil klossene stå innenfor åpningsbredden i kalipperen, eller i det minste "bakplaten"?

bilde%204%20(3).JPG

 

Posted

Dersom annet enn originalvare skal vurderes, hvilke merker anbefales? Ser at det finnes flere forskjellige tilbydere av skiver og klosser; Zimmermann, Pagid, Optimal, Textar, Bosch, osv.

Posted

Pris på sportpakkeskiver var ikke avskrekkende på BilXtra. Da er det Bremboskiver :) Det må vel kunne anbefales av mine tidligere erfaringer. Klosser kan jeg ikke anbefale de som ble montert på min sportpakkebil for tre år siden, belegget løsnet fra metallet på klossen nå i år, syns det er tidlig, de har da vært montert i 3år/30kkm, to klosser som belegg har løsnet på og to klosser under 50% slitt.

Posted

BilXtra vil jo helst mene at bilen min skal ha 300mm bremseskiver, til tross for at E500 så vidt jeg vet kun er levert med 330mm..

 

Skivene til bilen min kan neppe brukes på din da min har 4Matic, men du kan jo sjekke om du vil.

2114211112 er varenummeret fra MB.

 

Jeg har faktisk aldri opplevd at den bildelefinneren til BilXtra har funka.

Posted

Skivene til bilen min kan neppe brukes på din da min har 4Matic, men du kan jo sjekke om du vil.

2114211112 er varenummeret fra MB.

Det stemmer, 4MATIC er annerledes enn 2WD når det gjelder bremser (som så mye annet). Både kalippere og skiver er annerledes, noe som også forklarer hvorfor din ikke har "Mercedes-Benz" på kalipperne.

 

Det er mulig jeg handler fra reservedeler24.co.no, de er betraktelig billigere enn noen jeg har funnet her hjemme så langt.

Posted

Ok, nå har jeg funnet ut at skivene er 32mm tykke og de tilhørende klossene er 2x 18mm tykke. Totalt blir dette 68mm, noe som fyller ut omtrent hele åpningen i kalipperen:

 

bilde%20(41).JPG

 

På bildet ser man såvidt stemplene stikke ut fra hver side - jeg får ikke trykket dem lenger inn siden hullet til bremseslangen er forseglet, men spørsmålet er rett og slett om stemplene vil gå helt inn i godset når de er presset helt inn, eller om dette er maks bredde?

 

Noen som vet dette?

Posted

Normalt sett vil stemplene ligge i flukt med godset på caliper, jeg har dog vært borti at de har kommet en mm eller to innover og.

Posted

Normalt sett vil stemplene ligge i flukt med godset på caliper, jeg har dog vært borti at de har kommet en mm eller to innover og.

Kult - en mm eller to kan nok gå det også. Da ser det ut til å bli en ordnings på det hele :-)

Posted

Tross regnværet fikk jeg kommet litt videre i dag. Stemplene var enkle å presse inn etter å ha åpnet forseglingen i hullet til bremseslangen, og gav god plass til klossene:

 

bilde%202%20(7).JPG

 

 

Heldigvis satt eksisterende deler på bilen lett nok til at det gikk greit å løsne alt sammen, og etter litt knoting og kryping på bakken var én side ferdig:

 

bilde%203%20(5).JPG

 

 

Etter å ha luftet bremsene og sjekket at alt virket greit, ble hjulet montert, og vips så ble de fine, nye delene borte igjen:

 

bilde%204%20(4).JPG

 

 

Takk til Rune Bjerke hos BoS Autostern for rask levering av deler og utrolig bra service!

  • 1 month later...
Posted

Ble det originale klosser?

 

Skal kjøpe klosser selv nå, men det er jo en jungel av forskjellige merker. Noen som vet hvilke(t) merke det er som er OEM? Vil jo gjerne ha Mercedes kvaliteten til lavest mulig pris...

Posted

Jeg kjøpte alt originalt da prisen til slutt ble omtrent lik som for uoriginalt - i tillegg fikk jeg delene umiddelbart istedet for å måtte vente på frakt og mulig tollforsinkelse..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...