Sven Håkon Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Er det noen som vet hva tallene på denne bremsekalipperen indikerer? Det finnes ikke delenummer på den, og ingenting annet som forteller hvilken kalipper det dreier seg om... Quote
Bengt E Jacobsen Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Vet ikke hva tallene betyr, men det ser ut som 211 320 cdi prefacelift kalippere. Skrikplaten, boltene, spennfjæra bak boltene, feste til slitasjevarsleren er lik som det er på min. Quote
Rudi Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 vet slik merking som plassering av "330" ofte er diameter på skive... Quote
Sven Håkon Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Slik ser kalipperen ut: Disse stammer fra en facelift S211 E320CDI, men det er litt usikkerhet rundt hvilken type bremser det er - såvidt jeg har klart å finne ut er de helt standard, mens andre igjen mener at dette er kalippere for sportsbremser. I alle tilfeller er det vanskelig å finne ut hvilken størrelse skivene skal ha - jeg har funnet alt fra 295mm til 330mm i diameter. Dette er kalipperne jeg har montert på min nå, som stammer fra en pre-facelift W211 E320CDI: Disse har såvidt jeg har funnet ut skiver som er 312mm i diameter med delenummer A2114210912. Dette delenummeret kommer også opp når jeg bruker chassisnummeret til bilen de førstnevnte kalipperne stammer fra. Det jeg prøver å finne ut er hvilke skiver jeg kan bruke med disse kalipperne. Jeg har lyst på så store som mulig, og fortrinnsvis perforerte, men er usikker på hvilket delenummer jeg skal bruke. Quote
Rudi Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 de du har på ligner jo mer på mine som er sportpakkebremser... om du trenger delenummer på noe til sportpakke kan du jo bruke VIN til min bil, eller om du trenger mål på noe... Etter bilde å dømme er dine nåværende calipere egentlig helt like med unntak av at mine er lakkerte i sølv metallic, noe som visstnok er originalt Quote
Sven Håkon Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Enig i at de ligner mer, men hvis de er like må de ha en annen brakett enn den som står på nå - det er bare noen millimeter klaring mellom ytterste radius på skivene og kalipper, så 312mm store skiver er absolutt maks for disse. Quote
Rudi Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Her er målene på sportpakkebremser; http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Mercedes-Benz_E+Class_1.8_2005/p/car-parts/car-service-parts/regular-service/brake-discs/?104220968&1&29a6a7a75df4d1be620d78eca7cf2577c083f04e&000027 Og caliper ser slik ut; Quote
Sven Håkon Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Etter å ha undersøkt videre har jeg funnet bilder av faceliftbiler med og uten sportspakke som tilsynelatende har de samme kalipperne - jeg har også sett faceliftbiler med sportspakke som har like kalippere som deg, Rudi. Det ser dog ut til at "330" indikerer maks størrelse på bremseskivene, hvilket vil si at skiver fra biler med sportspakke (330x32mm) mest sannsynlig vil passe. Original størrelse på skivene til disse kalipperne ser ut til å være den samme som på E320CDI prefacelift, nemlig 312x28mm. Quote
Sven Håkon Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 I dag fikk jeg testet ut litt mer i jakten på korrekte bremseskiver. Slik ser dagens oppsett ut: Dette er pre-facelift E320CDI-bremser, med skiver på 312x28mm. Jeg demonterte en av kalipperne og monterte den jeg ønsker å bytte til - da så det slik ut: Som bildet viser er denne kalipperen mye romsligere, og bremseklossene stakk dessuten minste 1cm utenfor den eksisterende skiven. Jeg lagde derfor en pappskive i 330mm som passet som hånd i hanske med denne kalipperen: "Slitemerkene" på pappskiven indikerer ca hvor bremseklossene tar, noe som passer godt med skiver på 330mm. Jeg forstår ikke hvordan de skal kunne fungere med skiver på 312mm (A2114210912) som EPC sier bilen disse bremsene kommer fra skal ha. Men, med dette fikk jeg i hvertfall konstatert at kalipperne er laget for skiver på 330mm, men jeg er usikker på hvor tykke de kan være. Bremseskiver til sportpakken (A2304210812) er 330x32mm, omtrentlig som den eksisterende skiven og pappskiven jeg brukte: Dette gikk fint, men bremseklossene som står på er ganske slitt. Hvordan finner jeg ut hvor mye klaring jeg sitter igjen med når nye klosser er montert? Vil klossene stå innenfor åpningsbredden i kalipperen, eller i det minste "bakplaten"? Quote
Sven Håkon Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 Dersom annet enn originalvare skal vurderes, hvilke merker anbefales? Ser at det finnes flere forskjellige tilbydere av skiver og klosser; Zimmermann, Pagid, Optimal, Textar, Bosch, osv. Quote
Rudi Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Pris på sportpakkeskiver var ikke avskrekkende på BilXtra. Da er det Bremboskiver Det må vel kunne anbefales av mine tidligere erfaringer. Klosser kan jeg ikke anbefale de som ble montert på min sportpakkebil for tre år siden, belegget løsnet fra metallet på klossen nå i år, syns det er tidlig, de har da vært montert i 3år/30kkm, to klosser som belegg har løsnet på og to klosser under 50% slitt. Quote
Sven Håkon Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Fant ingen skiver på 330mm hos BilXtra, selv ikke med søk på din bil. Høres dårlig ut med de klossene ja - får vurdere noe annet der.. Quote
Rudi Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Glemte skrive at de ble montert av mercedes- og hadde originaldelenummer Quote
Sven Håkon Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Glemte skrive at de ble montert av mercedes- og hadde originaldelenummer De du kjøpte på BilXtra? Quote
KennethJ Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 BilXtra vil jo helst mene at bilen min skal ha 300mm bremseskiver, til tross for at E500 så vidt jeg vet kun er levert med 330mm.. Skivene til bilen min kan neppe brukes på din da min har 4Matic, men du kan jo sjekke om du vil. 2114211112 er varenummeret fra MB. Jeg har faktisk aldri opplevd at den bildelefinneren til BilXtra har funka. Quote
Rudi Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 Skiver er bilxtra. klossene var nye og montert like før jeg kjøpte bilen Quote
Sven Håkon Posted July 6, 2014 Author Posted July 6, 2014 Skivene til bilen min kan neppe brukes på din da min har 4Matic, men du kan jo sjekke om du vil. 2114211112 er varenummeret fra MB. Det stemmer, 4MATIC er annerledes enn 2WD når det gjelder bremser (som så mye annet). Både kalippere og skiver er annerledes, noe som også forklarer hvorfor din ikke har "Mercedes-Benz" på kalipperne. Det er mulig jeg handler fra reservedeler24.co.no, de er betraktelig billigere enn noen jeg har funnet her hjemme så langt. Quote
Sven Håkon Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Ok, nå har jeg funnet ut at skivene er 32mm tykke og de tilhørende klossene er 2x 18mm tykke. Totalt blir dette 68mm, noe som fyller ut omtrent hele åpningen i kalipperen: På bildet ser man såvidt stemplene stikke ut fra hver side - jeg får ikke trykket dem lenger inn siden hullet til bremseslangen er forseglet, men spørsmålet er rett og slett om stemplene vil gå helt inn i godset når de er presset helt inn, eller om dette er maks bredde? Noen som vet dette? Quote
Rudi Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Normalt sett vil stemplene ligge i flukt med godset på caliper, jeg har dog vært borti at de har kommet en mm eller to innover og. Quote
Sven Håkon Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Normalt sett vil stemplene ligge i flukt med godset på caliper, jeg har dog vært borti at de har kommet en mm eller to innover og. Kult - en mm eller to kan nok gå det også. Da ser det ut til å bli en ordnings på det hele Quote
Sven Håkon Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Tross regnværet fikk jeg kommet litt videre i dag. Stemplene var enkle å presse inn etter å ha åpnet forseglingen i hullet til bremseslangen, og gav god plass til klossene: Heldigvis satt eksisterende deler på bilen lett nok til at det gikk greit å løsne alt sammen, og etter litt knoting og kryping på bakken var én side ferdig: Etter å ha luftet bremsene og sjekket at alt virket greit, ble hjulet montert, og vips så ble de fine, nye delene borte igjen: Takk til Rune Bjerke hos BoS Autostern for rask levering av deler og utrolig bra service! Quote
Asbjørn Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Ble det originale klosser? Skal kjøpe klosser selv nå, men det er jo en jungel av forskjellige merker. Noen som vet hvilke(t) merke det er som er OEM? Vil jo gjerne ha Mercedes kvaliteten til lavest mulig pris... Quote
Sven Håkon Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Jeg kjøpte alt originalt da prisen til slutt ble omtrent lik som for uoriginalt - i tillegg fikk jeg delene umiddelbart istedet for å måtte vente på frakt og mulig tollforsinkelse.. Quote
Recommended Posts