Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva kan det være som er galt når jeg legger over hjulene helt til venstre (bare venstre, ikke når man legger over til høyre)så låser høyre forhjul seg (tror jeg, kjennes slik ut) og lampen i speedometret tennes. Virker som bremsen går på, men lar det seg gjøre ? Ingen ulyd i drivknute som skulle tilsi at det var den som gikk i lås.

Lampen i speedometret har blinket (kommet på) av og til i det siste en liten stund,helst ut av rundkjøringene, men har ikke skjedd mere. Nye ABS følere framme for en tid tilbake (ca 6 mnd). Kjennes i bremspedalen at bremsene arbeider når dette holder på å skje (låse seg).

Koblet ut 4-maticen (lampen for 4-maticen lyser hele tiden) og da forsvinner problemet.

SRS lampen lyser også, kommer på etter noe hundre meters kjøring og blir stående på.

Gode råd mottas med takk !

Posted

Renset du tennene som sitter på navet samtidig som du skiftet abs sensorer? Setter seg ofte mye dritt nede i tenne slik at sensoren leser hjulhastigheten unøyaktig og tror bilen spinner. Var det nye eller "ny" brukte sensorer du satte inn? Det er som oftest selve ledningen mellom senosor og kontakt som blir dårlig og ikke sensoren. Prøv og koble fra en og en abs sensor. Den som ikke gir "abs" lampe i instrument panelet er den som er dårlig (kan være vanskelig hvis feilen er periodisk).

Slutter bilen å bryte hvis du tråkker lett på bremsen? 4-matic skal koble fra når du bremser, kan være bremselysbryteren som skaper krøll. Har du forsøkt å lese ut feilkoder? lyser "4-matic" lampa nede i høyre hjørne etter en stund?

Hadde nesten samme feilen på min i vinter, da jobbet abs som en gal selv på tørt føre, var venstre sensor forran som var gåen.

Posted

Ikke da men i ettertid. Grunner er at jeg ikke får mansjettene på drivaklingene til og vare, har skiftet drivakslinger fremme med nye mansjetter sikkert  tre ganger på hver side siste år (og da blir rillene renset). Kjører sikkert 80.000 km i året med denne.

Satte inn nye sensorer på merkeverksted (dem siste som kunne skaffes gjennom B&S vist nok)

ABS lampen lyser ikke i det hele tatt. Etter at jeg koblet ut 4-matic systemet lyser 4-matic lampen og etter ca 200 meter tennes SRS lampen også. (Hva har SRS med 4-matic og gjøre ?)

Når bilen brremser opp og litt før kjennes det på bremspedalen noe som kanskje kan tyde på at 4-matic system ikke legger ut.?

Har ikke lest ut feilkoder, må kanskje skaffe meg noe slikt.

Posted

Nå har jeg lest ut motstanden på sensorene fremme, begge vist 1.626. Byttet bremslysbryter, men det samme er det samme.

Glem det med SRS lampen, var en kompis som hadde bilen da dette skjedde og det var 4-matic lampa som lyste etter utkobling av 4-matic og ikke SRS.

Er ikke noe god på det elektriske, værste jeg vet.!!!!!!!!!!!!!

Blinker ikke i lampen i speedometret ved oppstart (tenning på).

Posted

Hvis 4matic lampa ikke lyser så tror jeg ikke du får ut noen feil koder. Leses ut på samme måte som ASD. Ligger en tråd på "gjør det selv" delen her på forumet.

Når du sier at det kjennes i pedaler  når du bremser mener du da at du kjenner abs som jobber eller at bremsene ikke tar?

Du skal høre et lite klikk/klunk rett bak gear spaken i det du bremser ned (må over 40 kmh og ned til 0 muligens).

Prøv og koble fra en av abs sensorene forran, prøv gjerne begge to. Hvis en av de roter så skal du få abs lampe på den av de som virker (høres rart ut men det funker)

Lyser alle lampene når tenningen står på? Evt har du hatt 4-matic lampe før uten at du har fremprovosert det? Kan være lavt systemtrykk eller gåen sperre på midten(long shot)

Posted

Har målt og styret på i ettermiddag og greide å provosere frem bruddet i høyre kabel på høyre sensor. Godt jobbet syns jeg sjøl (for det er det jeg liker minst, elektriske på bil).

Grunnen er at verksted hadde satt fast kabelen på gærn måte (to frerstepunkter) slik at når jeg la over til venstre stod kabelen som en fiolinstreng. Noe som har gjort at det har blitt brudd over tid. Ikke bra.!!!!!!

Men takk for all hodebry fra dere.

Posted

Veldig bra! Dette er typisk sjuke på 4-matic. Er bare å skjøte inn en skikkelig silikon kabel med tinn og bra krympestrømper så er du kvitt problemet. Har hatt samme feilen på 3 av 4-maticene i familien. Mener det var venstre forran på alle 3  :D