smeden Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 Hei. Har et problem med bilen min som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Dette er en 300 te 4matic fra 1987, men skiltnummer jd13033 Har forsåvidt fått hjelp av dere allerede, da jeg kom inn på en gammel lenke igår herfra. Bensinpumpene mine startet ikke når jeg slo på tenningen. Jeg sjekket da her, og fikk tips om at det antakelig var bensinpumpereleet som var synderen. Det ble foreslått at man skulle ta ut releet, og kortslutte nr 30 og 87, noe jeg gjorde. Dette gjorde susen, og pumpene går som bare det. Også når tenningen er av, så jeg tar det ut etter å ha prøvd å starte. Bilen tenner nå, men bare et sekunds tid, så kveler den seg igjen. Jeg har i lang tid hatt problemer med tenningen på bilen, men jeg har erfart at å stille bensinblandingen ofte kan ha heldig utfall, særlig mellom vinter og sommer. Dette gjør jeg ved å stikke en liten (3 mm tror jeg) umbrakonøkkel ned i et hull i luftfilterdekselet, og vri enten til venstre eller høyre, når det tar tak. Dette er vel kanskje ikke noe jeg skal gjøre selv, men har dog likevel gjort det. Regner kanskje med at jeg har stilt dette noe bort fra der det skal være, i og med at jeg styrte endel med bl.a dette før jeg fant ut dette med releet. En annen ting som jeg også må gjøre regelmessig på bilen, gjerne etpar ganger i året, er å rense opp inne i fordelerlokket. Her pleier det å irre på kontaktpunkter og rotor, så jeg rengjør dette godt. Også punktene på rotoren. Dette er forøvrig netopp gjort, så dette skulle ikke være noe problem nå. Er det noen som kunne ha tips til meg om hvorfor bilen ikke fortsetter å gå, når den jo tenner, men deretter kvæler seg? Er det kanskje slik nå at bensinpumpene går på full mugge hele tiden, og at bilen rett og slett får for mye? mvh Smeden Quote
Ols1 Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 Hei, kan ikke svare på så mange av spørsmålene, men fikk her om dagen mulighet til å justere CO'en på blandingsskruen med måler på verksted. En liten bevegelse på skruen (under 1 mm) kunne utgjøre 1% forskjell på CO. Veien er altså kort for å strøype motoren hvis du skrur feil vei, evt drukne den? Du kan prøve å merke deg hvordan skruen står, for så å vri den MED klokken for å øke bensinmengden, mot klokken for mindre bensin. Funker det ikke er det bare å skru den tilbake, siden du alikevel har skrudd på den. Får du start kan vel pluggene gi en pekepinn på hvilken blanding motoren får. Lykke til med resten! Quote
smeden Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Tusen takk for svar! Ja, det er nok ømfintelige saker dette her, så man burde vel overlate det til fagfolk, men det er jo litt spennende å prøve litt selv også. Jeg kjøpte forresten nytt bensinpumperelé, men ble sjokkert over prisen. De skulle ha 3700,- for det, men jeg fikk litt prosenter, så det kom på 3000,- Kunne vel fått en elektriker til å sett på det gamle, men har studert det nøye, og kan ikke se noen synlige feil. Det har vel sittet der i 27 år, og da var det vel modent for utskifting. Nå tenner den, men slukner igjen fort, så jeg tror det nok bare er å få stilt det riktig igjen, som gjenstår nå. Quote
Ols1 Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Det er vel flere ting som kan bli feil på på disse bilene, mange sensorer ved innsuget som styrer i forhold til temperatur, disse skal vel gi en hvis motstand hvis man måler dem. Luftmengdemåler, kaldstartdyse og tomgangsregulator er ting som trenger rens/bytte En gjenganger er overspenningsvernet (OVP) som står bak et plastpanel bak batteriet, på min bil står det ved siden av et kaldstartrele (bilen min starter ikke uten dette). OVP ser ut som et aluminiumrele med rød plasttopp med 1-2 sikringer i. Relet kan være ødelagt/eiret og sikringene kan være gådd, da går bilen i "mekanisk modus". Måtte skifte dette selv, har lest mye om det her inne. Har foreløpig kun en overfladisk kunnskap til Mercedesmotorer. Etter å ha plagdes med litt av det samme som deg, ble motoren bedre og mer lettstartet etter CO-justering. Men problemet ble verre nå når det ble skikkelig varmt. Vurderer å sette bilen inn på Mercedesverksted for å la dem feilsøke en time eller to, tror det blir billigere enn å kjøpe nye deler. Har kjøpt en delemotor til 2500, så jeg kan plukke deler av den om det blir behov. Mange av delene er dyrere enn bensinpumpereleet du kjøpte. Quote
Recommended Posts