Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er helt fersk på forumet, og har akkurat kjøpt en 2007 w211 280 V6 diesel, Avantgarde, som er importert fra Tyskland.

Bilen virker bra. Har gått 156.000 og er hel og fin. Har så langt ikke funnet noe galt med den bortsett fra litt matt lakk. Som er fikset på med Blackbox fra Turtle og "etterbehandlet" med maguiar polish, da jeg leste at Blackbox ikke holder så lenge. Men nok om det.

Har et par spørsmål ang. Bilen.

Er det spesielle ting jeg bør være obs på på denne bilen? Har en kompis som ofte er i Hamburg og lign. Han er bilentusiast og er ofte innom en sjappe der nede som selger deler til både BMW, som han har, og Mercedes. Han har tilbudt seg å handle med for meg om jeg trenger noe. Neste gang han skal ned skal han få lov til å kjøpe med alt av filter til bilen, bremseklosser og lign, som jeg vil trenge i fremtiden. Er det andre deler det kan være greit å ha liggende?

Etter å ha kjøpt bilen, som jeg trodde hadde 190 HK snakket jeg med en kar som driver å kjøper / selger biler. Han påstod da at bilen min har 232 HK siden den er tatt inn fra Tyskland, og ikke strupet. Er det noe i dette, eller er han helt på jordet? Jeg er første eier i Norge, så det er ikke så mye å få sjekket her i Norge ang dette. Men BOS har kanskje slike opplysninger og historikk på bilen via Mercedes sine systemer?

Gearkasse. Det er en 7 trinns automatkasse i denne bilen, og jeg har prøvd å forhøre meg litt rundt ang hvor ofte man bør ta service (oljeskift) på denne. Der har jeg fått veldig sprikende svar. Alt fra hver 60.000 til aldri. Hva er riktig. Holder det å bytte olje, eller bør man bytte mer, og kanskje fløsje kassa?

Ser også at det er lange intervaller mellom service på bilen, men servicehefte er fulgt. Jeg kommer ikke til å kjøre 30.000 mellom oljeskift. Har en kompis med løftebukk, og har stort sett byttet olje 1-2 ganger i året på mine andre biler, da det er gjort på"et øyeblikk" når vi løfter den opp på bukken. Regner med at 1-2 ganger pr år holder også på denne motoren. Kjører maks 15000 pr år.

Ang. Mobil. Det er jo multidubksjonsratt på bilen, men når jeg trykker på noe som har med tlf og gjøre så kommer det bare opp beskjed om "ingen tlf" Dette er forsåvidt ikke noe stort problem, da det er montertParrot 3200 ls Bluetooth handsfree i bilen. Men dette forutsetter jo at jeg bruker min egen mobil som telefon. Har hørt at jeg kan ettermonterte en egen "mobil enhet" i "armlenet" mellom forsetene for ca 2000+ i Tyskland. Er dette riktig?

Og et siste spørsmål. Om jeg tar service hos BOS i Norge, vil de kunne laste inn/oppdatere til Norsk firmware / software i Norge slike t f. Eks GPS snakker Norsk, og ikke svensk som den gjør pr i dag. Vet den har andre språk også, men det hadde jo vært greit med Norsk språk.

Håper ikke spørsmålene er alt for teite. Har ikke særlig erfaring med MB og er ingen "mekaniker type"

Posted

Automatgir er pr 60.000km. Servicehefter skal ha punkter vedr dette. Mener det er 60.000 eller hvert 3. eller 4. år.

Oljeskift. Bilen sier ifra selv, og det er vel pr 25.000km eller 1 år, avhengig av hva som inntreffer først.

280CDI blir levert med redusert motorkraft. Sjekk opp VIN nummeret på bilen, der vil det være en kode for redusert motorkraft. Hvis den er der, har du ikke over 200hk.

Posted

280 har 190 hk, mens 320 har 224, mener jeg det er. Det er samme 3-liter v6, muligens med noen små forskjeller, men jeg tror det meste ligger i elektronikken.

Posted

Mener at girkassa på denne har tappeskrue på converteren. Dermed trenger du ikke flusheutstyr til å bytte olje. Filter bør også byttes ved oljeskift. Jeg tror det skal byttes olje på denne etter de første 60000. Deretter er det ikke ført opp noe intervall i Mercedes' systemer. Men å fortsette å bytte hver 60000 er absolutt å anbefale.

Det holder nok å bytte olje på motoren en gang pr år med det antall kilometer du kjører. Den skal byttes en gang pr år ifølge serviceinstruks. Så etterhvert vil bilen begynne å telle antall dager til service når den "ser" at du kjører mindre enn oppgitt serviceintervall på et år.

Hvis du allerede har en kontakt i midtkonsollrommet er det bare å sette inn en Bluetoothenhet så kan du bruke bilens telefonfunksjoner. Hvis ikke må slik kontakt monteres. Hva det koster vet jeg ikke....

Norsk tale er dessverre ikke mulig å få. Nærmeste du kommer er svensk eller dansk. Selv foretrekker jeg engelsk...

Posted

Takker for gode svar!

Hvor finner jeg VIN nummeret på bilen?

Og hvor får jeg datakortet fra?

Legg inn skiltnummer på en av sidene hos veivesenet så kommer chassinummer/VIN og annen info opp.

Ellers står det i vognkortet tror jeg.

Andre mulige steder er Mekonomen og Biltema men de henter vel info fra VV.

Du kan dropppe bukken for oljeskift. På den bruker du 20 min og 10 av dem venter du på at oljen skal bli sugd opp gjennom peilerøret. Oljefilter står rett foran deg (tror det gjedler V6 også)

fremst på motoren. Bånd eller kopp til å løsne filterhuset trenger du. Og kanskje en skrutrekker til å lette jobben med klips til luftfilter. Det er det de fem andre minuttene går med til etter at du har startet sugingen. Jobben kan gjøres i hverdagsklær uten bekymring for å bli særlig møkkete.

Posted

Ta vare på kvitteringene ved kjøp av filtre og olje slik at du kan "bevise" at service er tatt, siden ingen uavhengig tredjepart stempler serviceheftet. I tilfelle du en dag velger å selge bilen.

Posted

Takk for svar.

Endret: ups...så nå at oljen suges opp. Vil det si at den MÅ suges opp og ikke har tappe plugg i bunnen av motor...?

Ang. Kvitteringer. Tar selvfølgelig vare på dem. Bilen har komplett service hefte, og det har jeg planer om å fortsette med!

Jeg kommer til å ta vanlig service på MB verksted i Norge, Sverige eller Tyskland. Men pleier som regel å bytte olje/oljefilter 1-2 ganger pr år utenom verksted service, siden jeg har en kompis med "verksted i garasjen" og løftebukk, og en annen kompis som ordner gode rabatter på det meste til bil, koster dette ikke annet enn "deler" så er oljeskift gjort på noen minutter mens vi tar en kaffe og skravler litt. Også lærer jeg litt om bil hver gang :)

Ser også at bilen har stått en stund med samme olje (i butikk) og da synes jeg det er greit å bytte.

Hva mener dere om tilsettninger som man fyller i diesel for å rense motor osv.

Har dette noe for seg, eller det bare "jåleri"?

Posted

Ang. Mobil. Det er jo multidubksjonsratt på bilen, men når jeg trykker på noe som har med tlf og gjøre så kommer det bare opp beskjed om "ingen tlf" Dette er forsåvidt ikke noe stort problem, da det er montertParrot 3200 ls Bluetooth handsfree i bilen. Men dette forutsetter jo at jeg bruker min egen mobil som telefon. Har hørt at jeg kan ettermonterte en egen "mobil enhet" i "armlenet" mellom forsetene for ca 2000+ i Tyskland. Er dette riktig?

Er det todelt lokk på midtarmlenet, eller et helt lokk?

Hvis det er todelt er det vel mulighet til å montere telefonenhet i den øverste delen.

Posted

Er ikke todelt dessverre... Men siden det er telefon knapper på rattet bør det da jammen være mulig å montere telefon synes jeg. Skal sannsynligvis en tur til Tyskland i august og tenkte å gjøre det da. Men det forutsetter jo at det er mulig selvfølgelig. Ellers får jeg klare meg med den handsfree saken som allerede står i bilen. Fungerer forsåvidt greit nok den også.

Ang. Tappeplugg for motorolje. Mente at Mercedes hadde magnet på tappepligg for at metallspon skulle feste seg der. Derfor jeg gjerne vil tappe ut oljen istedenfor å suge den ut. Men om det ikke er mulig får jeg skaffe en sånn oljesuger.

Takk til alle som har svart meg. Kommer nok til å være her inne fremover.

Hyggelig forum, også har jeg blitt bitt av MB basillen ser det ut til :)

Posted

Er det todelt lokk på midtarmlenet, eller et helt lokk?

Hvis det er todelt er det vel mulighet til å montere telefonenhet i den øverste delen.

Se etter kontakt i det store rommet i midtkonsollen. På min ex taxi sitter det telefon i en kontakt/holder i bakkant og ikke noe todelt lokk. Tror denne kan være plassert anderledes dersom det ikke er telefon med orig.

Posted

Er ikke noe der, men regner med det ikke er noe problem å få dette montert i Tyskland om ønskelig, bilen er jo klargjort for tlf både på ratt og i commander pakken? (Heter vel det...?)

Det er tlf knapp på ratt og ved "navi skjermen"

Posted

Noen her som har telefon kan jo fortelle hvor greit de synes det er med fastmomtert.

Jeg ville aldri brukt en krone på det, men behov er forskjellige.

Jeg har demontert i de siste 2 da mor vil ha plassen. Nå er det jo lov å bruke mobilen til Spotify og ta bilder mm nå så jeg føler det er mindre mulighet for å bli tatt for å svare en samtale under sikre forhold. 

Posted

Jeg har sånn BT-greie, og kan derfor ha telefonen i lomma og fortsatt prate på vanlig vis med Comand.

Det er helt genialt, og etter mitt syn en nødvendighet om man synes det er greit å føre noen telefonsamtaler fra bilen.

Posted

Om man har fastmontert har man vel tvillingkort og den andre telefonen i lomma eller noe sånt.

Men den Bluetooth saken hørte jo meget grei ut. Har en BT sak i dag også. Sitter der askebegeret skulle vært. Fungerer forsåvidt veldig bra den, men er ikke "integrert" med bilen, så kan f. Eks ikke bruke knappene på rattet. Hvor kjøpte du den BT saken som gjør at den integreres med bilens system? Har du en link eller noe?

Posted

Jeg har sånn BT-greie, og kan derfor ha telefonen i lomma og fortsatt prate på vanlig vis med Comand.

Det er helt genialt, og etter mitt syn en nødvendighet om man synes det er greit å føre noen telefonsamtaler fra bilen.

Er det like genialt når du har stoppet bilen og står utenfor også? :-)

Når det gjelder ettermontering av utstyr, så er det veldig greit å prate litt med Steve@mbenznl.com . Send han chassinr. og hva du ønsker deg, så vet han hva du har, og hvordan fikse det du vil ha.

Posted

Er det like genialt når du har stoppet bilen og står utenfor også? :-)

Nei, det kan være litt teit.

Merker det samme på jobben de dagene jeg kjører bil.

Jeg har parkering rett utenfor vinduet, og de første minuttene om morgenen vil samtalene helst over til bilen.

Posted

Etter litt frem, og mye tilbake :) har jeg kommet frem til at jeg beholder Bluetooth systemet som sitter i bilen. Fungerer egentlig veldig greit når man har blitt vant til det.

Har byttet olje og oljefilter på bilen, som kom på utrolige 1600 kr for oljen, fikk heldigvis rabatt, så betalte ca 1200 for 8 liter castrol olje. (Ja det er riktig type 51)

Har også bestilt service på gearkasse som skulle komme på 2250 + mva. Dette var da inkludert flushing av kasse. Vil ha dette i service heftet, da jeg ikke kan finne noe om dette i det tyske service heftet. Som forøvrig virker svært mangelfult utfylt. Nekter å tro at det kun er byttet luftfilter en gang på 150.000.... Ser ut som det bare er stemplet og skrevet inn dato når det er tatt service på bilen.

En ting til jeg lurer på. Dette er jo en avantgarde, og den er svært stiv, noe jeg liker godt! Bilen kjennes ut som den er ny! Men hvordan vet man om man har sportsunderstell eller ikke?

Har også tatt en resett på gearkassen. Noe jeg ble svært overrasket over. Dette merket jeg virkelig forskjell på. Bilen girer mer behagelig, og på det turtallet jeg liker bedre enn før. Og den bruker faktisk mindre diesel :) Noe jeg synes er fantastisk siden dette tok 2,5 minutter, man slapp å åpne panseret, eller bli skitten, og ikke minst, det var gratis! :)

Posted

Det hadde vært supert Asbjørn! Om det er et sted alle kan finne dette kan jeg selvfølgelig finne den selv også. Men vet ikke hvor man finner sånt :) nr er: DP52591

W211.thumb.jpg.24ce613ce9824c79b9dfd82db98516cd.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Fant oppskriften på nett. Var vel denne om jeg ikke husker feil.

Hadde med meg iPad ut i bilen og satt å leste litt på nett :)

Put key to position 2 ( just before ignition turns)

Plant foot on accelerator past kick down ( all the way) and hold it there.

Count to five slowly

Switch off ignition key.

Count to five slowly.

Remove foot from accelerator pedal.

Wait 3 minutes for system to clear memory and reset.