Bjørnar Huse Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Hei På 211 er det en antenneforsterker som hjelper til med å ta inn signal fra nøkkel samt fra radio. På sedan ligger dette i C-stolpen, på stasjon ligger det over vindu på førersiden. Etter det jeg har funnet ut, skal det være to ledninger med 12V på når radio er på. Hos meg er det 12V på rød/gul nede ved SAM enheten/sikring 8, men oppe i vinduskarmen er det IKKE strøm. Steve mente det kunne være en skjøt på denne ledningen, men det har jeg vanskelig for å forstå (og finne). Er det noen her som har koblingsskjema tilgjengelig til W211 (2005) T-modell som kan lese av om det er noen forgreininger på rød/gul mellom sikring/SAM og antenneforsterkeren? Hvis det ikke er noen forgreininger på veien strekker jeg bare ei ny ledning fra SAM slik at jeg får 12V opp, men jeg vil forsikre meg om at det ikke ligger andre komponenter på veien opp dit... Bilde 1 viser rød/gul bak SAM Bilde 2 viser rød/gul oppe i antenneforsterker Bilde 3 viser interiøret bake i kråa... Quote
OlaNormann Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Ingen sjøt. Dra i ledningen. Bruddet pleier å ligge 10-40 cm inn i ledningsnettet. Det er bare å sjøte/legge opp nytt. Quote
Bjørnar Huse Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Ledningen er i en bunt med 20-30 som ligger i bunn av hjulhuset og går opp stolpen bakerst. Tror det er like greit å legge ny som å forsøke å finne brudd... Quote
OlaNormann Posted June 26, 2014 Posted June 26, 2014 Når man først har bestemt seg for å legge opp ny skader det ikke å dra litt hardt i den ledningen for å se om det er rett inn i strømpen det er irret over. Det er greit å åpne opp der det er for å stoppe videre problemer med irr. Jeg har et apparat som jeg stikker i enden av ledningen. Så drar jeg en sonde langs ledningsnettet. Da får jeg pipe å lys signal når jeg kommer til bruddet. Så er det bare å åpne akkurat der bruddet er så jeg slipper å sprette opp unødvendig mye av strømpen. Quote
Bjørnar Huse Posted June 26, 2014 Author Posted June 26, 2014 OK, er dette apparatet noe som er tilgjengelig fra lokal langer til en grei pris, eller er det noe fra Hogwarts som du må gi sjela i bytte for? Quote
Bjørnar Huse Posted June 26, 2014 Author Posted June 26, 2014 Da er saken ute av verden. Ca 30 cm etter SAM, rett bak cdspilleren til NAVI, var det en liten spleis, der den ene ledningen fra sikringsboksen ble splitta til to ledninger, sikkert en til hver forsterker (en over hvert vindu). Spleisen her var kobla sammen med en bitteliten (3mm) "klistreskjøt", og så var det vikla noen centimeter med vevtape rundt. Ledningene og selve skjøtemetallet var helt oppeira, og ledningene datt ut av tapebiten når jeg løfta på den. For å komme til vikla jeg av 10-15 cm av vevtapen på hele bunten med ca 25 ledninger. Kappe av endene av alle tre ledningene, fortinne, skjøte mellom en bit med rød overledning, lodde sammen skjøtene og tette med krympestrømpe. Radioen funker som ei kule, og det beste av alt: fjernlås/låsopp funker på 10 meters avstand med nøkkelen i lomma Quote
Recommended Posts