fonzie2k Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Hei. Jeg har gått til anskaffelse av en 124 1995 E220 16v (sportline) med automat. Diverse småfiks på den, men det jeg grubler mest på er at den går for lavt (går ikke) på tomgang når den er kald, og for høyt når den er varm. Dette skaper problemer med automaten også, da den drar veldig uten gasspådrag. Det er noe som heter kaldstart på disse vet jeg, men påvirker dette motoren når den er varm? Jeg har gått ut i fra at det er en føler av noe slag som ikke er helt med. Luftmengdemåler? Jeg har også fått problemer under normal kjøring en gang. Da reagerte ikke motoren på gasspådrag, og den gikk ujevt mellom 1200 og 2000 omdreininger uten at jeg rørte gassen. Av med tenning og den var ok igjen. Noen som kjenner igjen denne oppførslen? Har byttet plugger, kjørt dyserens med mer nå, for å se om det kan utbedre noe av det. På forhond takk for alle tips Quote
Marevan Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Sjekk for tett luftfilter også. Hadde noen sånne symptomer på en som var grodd igjen i halsen Quote
Guest Hagto Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Sjekk ledningsnett. Ta også en sjekk på kontakt mellom ledningsnett og styreenhet. Var borti en med lignende symptomer, viste seg det var noe dårlig kontakt der Quote
fonzie2k Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Takk for alle tips så langt. Jeg tror ikke det er luftmegdemåler, da den ruser jeg opp uten denne, noe som betyr den er intakt mener jeg. Jeg forsøkte å fjerne luftfilter mm. uten forskjell. Det er mange ledninger hvor isoleringer har mørnet opp, og kontakter som berører hverandre. Dette er jo uheldig, så jeg har isolert de jeg har kommer over. Dog, samme problem Hva er kabelmatte? Og styreenheten, hvor er den? Jeg har kun hatt 211'er, og diesel, så det er litt begrenset med kunnskap her enda Quote
Guest Hagto Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Med kabelmatte mener han vel motorledningsnett. Har vært borti 2 stk m111 960 altså 220 med samme problem. Jeg vil råde deg til å ta en diagnose på bilen. 220 motoren har hfm styring som gir mulighet for feilkodeutlesing samt å få alle data fra alle følere på motor utenom oljetrykk. Sjekk om du får data ut i fra alle følere. Om det er mistanke om dårlig ledningsnett så bør det også foretas en analog måling på diverse følere. Spesielt lambda og luftmassemåler. Så ser du om det er forskjell fra diagnose utlesing og den analoge målingen du gjør. Har nylig gjort dette på min bruksbil. 220 TE 93 , viste seg at det var feil på ledningsnett selv om det ikke var feilkoder og motorstyreenhet fikk alle data fra følere på motor. Men fikk noe diffust signal fra lambdasonden på diagnoseaparatet, selv om dette ikke var helt utenom kravene. og en helt korrekt måling på selve lamdasonden Dette ble påvist med digital måling ved diagnose kontakt altså da får du data ut av styreenhet til motor. og det ble gjort en analog måling på selve lambdasonden Quote
fonzie2k Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Tusen takk for tips. Skal forsøke å skaffe en Odb scanner vertfall, samt gå over alle koblinger med elspray. Quote
Marevan Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Er det odb inngang noe sted på denne? Trodde det var sånn litt eldre blinktester. Quote
E_S Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Dessverre er sånne problemer i 9 av 10 tilfeller på grunn av motorledningsnett som har gått i oppløsning og lager kortslutning/brudd her og der. Ellers er spjeldhuset (gasspjeldet) også noe som kan lage problemer på disse. Quote
Guest Hagto Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Er ikke obd på denne. Men du kan lese ut er verdier gjennom pin 8 på diagnosekontakten. Bosch sin diagnose støtter dette om den er oppdatert Quote
fonzie2k Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 Det er nok ikke ODB nei, men den noe større kontakten på venstre side, sett forfra jeg mente. Takk Quote
Guest Hagto Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Jepp nr på den kontakten er signal fra motorstyring, 1 er jord og 16 er + Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.