Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har gått til anskaffelse av en 124 1995 E220 16v (sportline) med automat.

Diverse småfiks på den, men det jeg grubler mest på er at den går for lavt (går ikke) på tomgang når den er kald, og for høyt når den er varm.

Dette skaper problemer med automaten også, da den drar veldig uten gasspådrag. Det er noe som heter kaldstart på disse vet jeg, men påvirker dette motoren når den er varm? Jeg har gått ut i fra at det er en føler av noe slag som ikke er helt med. Luftmengdemåler?

Jeg har også fått problemer under normal kjøring en gang. Da reagerte ikke motoren på gasspådrag, og den gikk ujevt mellom 1200 og 2000 omdreininger uten at jeg rørte gassen. Av med tenning og den var ok igjen. Noen som kjenner igjen denne oppførslen?

Har byttet plugger, kjørt dyserens med mer nå, for å se om det kan utbedre noe av det.

På forhond takk for alle tips  :)

Guest Hagto
Posted

Sjekk ledningsnett. Ta også en sjekk på kontakt mellom ledningsnett og styreenhet. Var borti en med lignende symptomer, viste seg det var noe dårlig kontakt der

Posted

Takk for alle tips så langt.

Jeg tror ikke det er luftmegdemåler, da den ruser jeg opp uten denne, noe som betyr den er intakt mener jeg.

Jeg forsøkte å fjerne luftfilter mm. uten forskjell.

Det er mange ledninger hvor isoleringer har mørnet opp, og kontakter som berører hverandre. Dette er jo uheldig, så jeg har isolert de jeg har kommer over.

Dog, samme problem :(

Hva er kabelmatte? :P Og styreenheten, hvor er den? :P

Jeg har kun hatt 211'er, og diesel, så det er litt begrenset med kunnskap her enda :o

Guest Hagto
Posted

Med kabelmatte mener han vel motorledningsnett. Har vært borti 2 stk m111 960 altså 220 med samme problem.

Jeg vil råde deg til å ta en diagnose på bilen. 220 motoren har hfm styring som gir mulighet for feilkodeutlesing samt å få alle data fra alle følere på motor utenom oljetrykk. Sjekk om du får data ut i fra alle følere. Om det er mistanke om dårlig ledningsnett så bør det også foretas en analog måling på diverse følere. Spesielt lambda og luftmassemåler. Så ser du om det er forskjell fra diagnose utlesing og den analoge målingen du gjør.

Har nylig gjort dette på min bruksbil. 220 TE 93 , viste seg at det var feil på ledningsnett selv om det ikke var feilkoder og motorstyreenhet fikk alle data fra følere på motor. Men fikk noe diffust signal fra lambdasonden på diagnoseaparatet, selv om dette ikke var helt utenom kravene. og en helt korrekt måling på selve lamdasonden

Dette ble påvist med digital måling ved diagnose kontakt altså da får du data ut av styreenhet til motor. og det ble gjort en analog måling på selve lambdasonden

Posted

Dessverre er sånne problemer i 9 av 10 tilfeller på grunn av motorledningsnett som har gått i oppløsning og lager kortslutning/brudd her og der. Ellers er spjeldhuset (gasspjeldet) også noe som kan lage problemer på disse.

Guest Hagto
Posted

Er ikke obd på denne. Men du kan lese ut er verdier gjennom pin 8 på diagnosekontakten. Bosch sin diagnose støtter dette om den er oppdatert

Guest Hagto
Posted

Jepp  nr på den kontakten er signal fra motorstyring, 1 er jord og 16 er +