Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter eu-kontroll ble det påvist defekt nivåregulering.

Hvor skal man begynne å se etter feil?

Noen gjengangere?

Fikk også feil på regulering av lys men jeg antar disse to henger sammen.

Dette er en 2000 E280T 4matic.

Posted

Jeg kan egentlig ikke gi så mye mer info dessverre.

Har hatt bilen på verkstedet veggivegg med jobben og selv om det er BOS så kan de ikke Mercedes.

Bilen er ikke helt hengeræv slik den blir ved lekkasje i hydraulikken, servoen fungerer også fint.

Tenker at det kanskje kan være en pumpe eller noe slikt som gjør at reguleringa ikke fungerer, men at systemet fortsatt er tett slik at den ikke henger så mye.

Posted

Det er ikke nivå sensor som er gåen da? Skulle ikkke forundre meg om du har både nivåregulering på luft bak samt høydejustering på hovedlys og at det kan være denne høydejusteringen som er defekt. Uten høydereg sitter det vel sensoer på bak, evt også for- aksel.

Men det bør være mulig å få et bedre svar enn du har så langt. Henger den ikke med rompa er vel neppe nivåregulering helt ute.

Posted

Ja, kunne godt tenkt meg et bedre svar men verkstedet var ikke interessert i å si noe mer.

De kjenner ikke biltypen og blablabla..

Men er det en dårlig sensor burde det vel være mulig å få ut feilkode?

Er det noe man kan få ut via display på klima eller må man koble på star?

Posted

Man kan jo ikke begynne å reparere ut fra ingenting. Høres ut som et usedvanlig inkompetent/lite serviceminded verksted. Hvilket punkt er anmerkningen og hva sier kontrollskjemaet? Funksjonstest av nivåreguleringen er ihvertfall ikke noe punkt, det er stort sett bare svetting/lekkasjer fra dette som kan anmerkes.

Posted

Skulle ikke forundre meg om at de ser den henger litt med rompa, og det har de aldri sett på 210 før.

Men sannheten er vel kanskje at de ikke har sett en 210 4matic før?

Så vidt jeg vet, finnes det bare en 210 4matic i verden som ikke henger med rompa  8)

Det er forøvrig ingen sammenheng mellom nivå og lysjustering.

Lyset har en sensor bak og en framme som regulerer lyset

Posted

Det kan godt hende at din ikke henger med rompa, og jeg var kanskje litt upresis i utsagnet. Det jeg mente var at en 210 4matic er såpass høy framme at for en som ikke har peil, så kan det se ut som den henger med rompa, men du skjønte sikkert hva jeg mente  :D

Posted

På en EU-kontroll er dette selvfølgelig(?) lysene som er anmerket på. Har du Xenon eller vanlig lys?

Har du xenon er det en nivåføler på øvre bærebro høyre side, og en nivåføler på venstre bakaksel som regulerer lysene, og sannsynligvis ene eller begge gåen?

har du vanlige lys er det vel motoren på lyktene som er gåen?

...just my two cents :)

men dette høres meget merkelig ut at verkstedet ikke gir mer utfyllende info om. hva står på kontrollseddelen ?

Posted

Det kan godt hende at din ikke henger med rompa, og jeg var kanskje litt upresis i utsagnet. Det jeg mente var at en 210 4matic er såpass høy framme at for en som ikke har peil, så kan det se ut som den henger med rompa, men du skjønte sikkert hva jeg mente  :D

ehhmm...  blir da i hvert fall 2... selv om jeg må få inn en pute lavere for å få den enda litt lavere ...

Posted

Det står følgende:

"

4.2. 2 Obligatorisk nivåregulering - innretningen virker ikke

"

Det sier ikke så mye og han på verkstedet kunne heller ikke si så mye mer, det var jo ikke han som hadde tatt kontrollen ........

Posted

4.2 er under hovedpunktet lys.

Tar jeg ikke feil er det faktisk punktet for nærlys, det var det i det minste tidligere og jeg tror ikke det ble endret ved nyttår.

Det er nok derfor høyderegulering av Xenon-lys vi her snakker om.

Posted

Det er vel også en tanke som slo meg når jeg skrev det istad.

Forklarer vel hvorfor det er feil innstilling på lysa.

Tydelig at ikke bare jeg som assosierer nivåregulering til justering av baken...

Men hva kan jeg da gjøre for å se etter feil på nivåreguleringa på lys?

Posted

Det er vel også en tanke som slo meg når jeg skrev det istad.

Forklarer vel hvorfor det er feil innstilling på lysa.

Tydelig at ikke bare jeg som assosierer nivåregulering til justering av baken...

Men hva kan jeg da gjøre for å se etter feil på nivåreguleringa på lys?

Se etter leddet/koblet dingser som sitter mellom aksel og chassi. Det er disse som skal sørge for signalregulering av høyden på hovedlys.

Det er vel typisk enten disse eller selve justeringen (med servo motor?) som feiler.

Posted

Sjekk først at stag og alt henger sammen. En sensor på høyre side bak, en på høyre side foran. Festet bak i et av stagene i bakstillingen, festet foran på bærearmen.

På min bil knakk festet til sensoren bak, etter at det ble skiftet fungerte alt som det skulle.

Posted

Nivåregulering ER høydejustering av selve bilen. Hvorvidt den er kontrollpunkt på PKK er jeg ikke sikker på, men høydejustering av xenonlysene er. Justering av lysene er det helt vanlig at ryker. Det er en liten arm som drar i en sensor, og på den måten sjekker høyden foran og bak, og justerer lysene deretter. Dette er mye mer fintfølende enn nivåreguleringen, der jeg antar du har en arm som drar direkte i ventilen som åpner og lukker for olje ut til hydraulikken.