Frank O Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 På tomgang med varm motor har eg oljetrykk på rundt 1,4 og med gearkassen i Drive synker det ned til rundt 1,2. Ka kan være grunn til så lavt trykk? Kan det hjelpe å fylle på sånn rensegusje neste gang eg fylle olje? Kjører på Penzoil 10w40 halvsyntetisk. (eller var det 10w50). I det siste har eg fått endel ventiltikking. Skyldes dette at oljetrykket er så lavt (tikker og når eg gir gass og nåla på oljetrykk stiger til topps) eller er det hydr.løftere som bør byttes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Har ikke erfaring med dette, men gutta på BOS sa en gang at bytte av oljepumpe gjør susen: motoren trenger ikke nødvendigvis være utslitt fordi om oljetrykket er lavt. Vel, ikke vet jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank O Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 Oljepumpe tror eg ikkje at eg gidder å skifte med det første, men en rens og skifte av ventilløftere tror eg det blir når eg får tida. Eg har ikkje turteller på bilen så det er jo mulig at tomgangsturtallet er litt lavere enn det skal være og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Kan nok være at du kan fjerne noe tikking med rens/bytt av løftere, men kan ikke tenke meg at bytte av løftere vil resultere i høyere oljetrykk. Spillolja fra løfterene drypper ned mellom løfter'stempelet' og selve ventilsylinderen i toppen. Skal dette medføre redusert oljetrykk må det isåfall være stoore slitasjespor i ventil sylinderen (altså i alu'en). Selve det sylindriske løfterhuset er jo av hardere metall så det slites neppe nevneverdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Oljepumpe tror eg ikkje at eg gidder å skifte med det første, men en rens og skifte av ventilløftere tror eg det blir når eg får tida. Eg har ikkje turteller på bilen så det er jo mulig at tomgangsturtallet er litt lavere enn det skal være og. Når bytta du olje og filter sist..?? Med så lavt oljetrykk så bør du finne ut av årsaken, bytt olje og filter, kjør gjerne igjennom slik rensevæske i oljen og se om ting blir bedre.. Hvis ikke det blir bedre er bytte av oljepume eneste løsning, nb den kan demonteres og rengjøres den oljepumpa, det pleier ofte være mye drit inni og en rengjøring/rens gjør at den holder noen tusen km til.... Alternativ, finn en 300 på skroteren, plukk med deg oljepumpen, ta den hjem i garasjen og demonter den, gjør den skikkelig ren og sjekk tilstanden på vitale slitedeler..... så kan du sette den inn når den du har nå ryker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank O Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 Har kjørt rundt 4-5000 på olja og filteret så det skal jo ikkje være så gromsete allerede. Men rens skal iallefall prøves neste gang oljen skal av. Tenkte eg skulle skru av toppdekselet, bare for å se tilstanden nedi der. Du Frode veit vel sånn ca pris på ventilløftere, regner med at du har kjøpt sånn ca 24 stk i det siste. På den lokale høggeren kan eg nok bare drømme om å finne en 300 motor. Den nyeste bilen som står der er vel en 90 mod 190E. Kvite rusta 123 er det litt meir utvalg av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Hva skal oljetrykket ligge på sån til vanlig på mb-er? Min ligger litt over 1 mens en kompis har på 3 bar uansett temperatur?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Når jeg kjøpte min E280 (220'km) stod nåla på 3 bar hele tiden. Etter noen år og litt herjing ligger trykket på 2,5 (varm motor, tomgang) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Okei. tror i følge instruksjons boken så skal 230E ha 1,3 bar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Sikkert minimumstrykk det..... Glemte å si at jeg synes at ny god olje gir litt bedre trykk de første 2-3000 kilometrene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Det stod en sliten 300E på "knoksen" her i stavanger for ikke så lenge siden, så det er fult mulig å oppdrive..... Ikke bytt løfterne før du har full kontroll på trykket, hvis din gått 250`km ++ så er det helt normalt med litt tikking i løfterne, da er bytte av løftere eneste alternativ, det er 2 forskjellige typer løftere, den ene koster ca 200 per stk og den andre 240 per stk, er ikke sikker på hvilken du skal ha.... Spør om pris ho Speed Autoteile(Bjørn Moen), Stjerneservice (Simen Malerbakken) og Auto Trio, husk å si at du er medlem i MBE..... da får du rabatt.... Men jeg vil råde deg til å sjekke oljepumpa før du bytter løftere, jeg er aldri under 2 bar trykk, selv etter en hard tur over fjellet når motoren er skikkelig varm, med A/C innkoblet og turtallet ligger på 500rpm...... Som Bernt nevner, BOS anbefaler bytte hvis den kommer ned i 1-1,5 bar, men som jeg har nevnt tidliger, den kan rengjøres.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 jeg er aldri under 2 bar trykk, selv etter en hard tur over fjellet når motoren er skikkelig varm, med A/C innkoblet og turtallet ligger på 500rpm...... I følge instruksjonsboken skal oljetrykket ligge på ca. 1,5 bars trykk på tomgang og ved varm motor. jeg har helt nye løftere og min ligger på ca 1,3-1,4. men selfølgelig på maks når jeg har litt turtall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Tror du kan ta det med ro med det oljetrykket ditt! Leste en gang i en innstruksjonsbok til MB att oljetrykket kunne synke ned mot 0,3 på tomgang på varm motor. Det som er viktig er att det stiger strax du gir på litt gass! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Det er forskjell på biler som går på olje og de som kun trenger olje til smøring Morten, det må også du vite..... Faller trykket til under 1 bar så må noe gjøres, på bensinbiler så er jeg nesten sikker på at det står 1,3 bar som minimum, men skal legge meg flat hvis jeg tar feil..... 0,3 høres ekstremt lavt ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank O Posted August 30, 2006 Author Share Posted August 30, 2006 Angående ventilløftere så er dei nok modne for å skiftes, når det først tikker så tikker det jo når eg gir gass og. Da er jo trykket på topp. Har følgt litt ekstra nøye dei siste dagene og trykket ligger rundt 2 på tomgang. Men det hender at det detter ned på 1,3. Så det er jo ikkje så veldig kritisk. Men den tikkinga irriterer som bare det. Kan jo være at det er balataen min som lager litt lyd når eg kjører, viss eg er heldig. Den er ganske slarkete, ny er innkjøpt så det er jo "bare" å hive bilen på bukken å skifte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Faller trykket til under 1 bar så må noe gjøres, på bensinbiler så er jeg nesten sikker på at det står 1,3 bar som minimum, men skal legge meg flat hvis jeg tar feil..... 0,3 høres ekstremt lavt ut... Det er både latterlig og grenser til hysteri og bruke disse målerene til noe som helst annen enn en indikasjon på en trend i motoren! Dette er IKKE rocket science, og nøyaktigeheten i disse instrumentene kan nok være så som så.. Husk dette er 15år + gamle instrument og følere, for ikke å nevne att det er elektroniske signaler som formidles av like gamle kabler og koblinger! I de gode gamle, var det en fysisk oljelinje som gikk opp, og nøyaktigheten kunne nok være noget bedre! I min 93mod f.eks. Viser oljetrykket 1bar under gløding, for så å dette til null når en kjører starteren, for så å stige igjen til maks på kald motor. Ved varm motor ligger den mellom 1-2bar, avhengig av hvor hardt jeg har kjørt og dagsformen... Poenget er att det er ikke vits i å ta av fordi om måleren ens viser 0.001 bar for lite..... De fleste andre dødelige biler har ikke engang oljetrykkmåler! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Lund Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 La oss starte med en kostant.... hva er turtallet ditt? hvis jeg husker riktig, så skal 103 motoren ha minimum 1 kg v/ 1000rpm, på varm motor, som minimum- hvis du legger turtallet dit, så tipper jeg at du har nærmere 2 En annen ting som påvirker oljetrykket er arbeidstempratur på motoren- hvis du kjører med en 92garder(vintertermostat), vil du ha lavere oljetrykk enn hvis du har en på 87 grader... Erik p.s: har du 0,3 så er det bare å begynne og overhale, for da har du for store klaringer i lager etc... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank O Posted September 4, 2006 Author Share Posted September 4, 2006 Eg har ikkje turteller så turtallet på tomgang veit eg faktisk ikkje. Men et lite trykk på pedalen så stiger nåla rett til topps så dette er ikkje lenger et problem som plager meg. Balataen er foresten skiftet, fortsatt tikking under kjøring av og til, men eg venter til neste oljeskift og ser om det blir bedre etter en rens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts