Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finnes dette til en overkommelig pris?

Jeg skal til å montere el vinsj på ny hengeren, å da tenkte jeg å bruke et ekstra batteri for å drive kun vinsjen.

Da hadde det vært greit med lading til dette batteriet også, så da lurer jeg på om det finnes en 12v til 12v lader jeg kan bruke.

Eller kan det gjøres så enkelt som at jeg drar en ekstra ledning fra kjørelysene, som da vil gi strøm hele tiden under kjøring.

Kan denne bare kobles rett på batteriet? Eller er det ikke så enkelt som  jeg tror? :lol:

Jeg skal legge opp alt nytt med 2 slike koblingsbokser.

KGrHqNpME7Bcvg3EHBPD7DP2p60_35_zps0ebdd1d1.jpg

Med denne så kobler jeg den første 7 ledern fra hengerkontakten og inn til denne og da legger jeg opp lys og slikt framme i denne første boksen. Monterer også en slik en bak og gjør det samme, dette gjør jeg for å gjøre det enklere med trekking av ledninger til alle lysene. De fleste som kjenner meg vet jeg er litt i overkant glad i lys :lol:

Posted

Hei.

Enkleste måten å gjøre detta er å bruke Voltage controlled relay likt og detta her for eksampel.

http://www.outbackmarine.com.au/Cyrix-i-12-24V-120A-Voltage-Controlled-Relay-ACR-VIC-CYR010120000R.5810

Det er ikke anbefalt å ha betteriene kobla sammen hele tida eller å ta strøm fra lysene på bilen.

Takker.

Så det er bare å koble denne mellom batteri og strøm fra hengern da? Eller er jeg helt på bærtur? :lol:

Posted

Ville nok ikke koblet meg på strømmen fra hengeren, ledningene er vel ikke akkurat dimensjonert for noe annet enn lys? Jeg ville lagt opp litt grovere ledninger på egne, større sikringer.

Men ja, sånn som jeg forstod det så skal det reléet kobles mellom batteriene sånn i prinsippet.

Biltema har et sånt skillerele til 150 kr, Art.nr: 25230

Posted

12v til 12v lader er ganske vanlig i campingvogner for å lade batteriet mens bilen kjører.

Kobler du kjørelyset rett på batteriet, vil du garantert ta sikringer, da du fort vekk kan få 100A lading den veien. En 12v til 12v lader med begrenset ladestrøm vil jeg tro er det som funker best. Har du 13-pol hengerkontakt, så er det pinner der beregnet for lading.

Den boksen var fin. Likner den som satt på ifor-hengeren min. Hvor har du fått tak i den?

Posted

12v til 12v lader er ganske vanlig i campingvogner for å lade batteriet mens bilen kjører.

Kobler du kjørelyset rett på batteriet, vil du garantert ta sikringer, da du fort vekk kan få 100A lading den veien. En 12v til 12v lader med begrenset ladestrøm vil jeg tro er det som funker best. Har du 13-pol hengerkontakt, så er det pinner der beregnet for lading.

Den boksen var fin. Likner den som satt på ifor-hengeren min. Hvor har du fått tak i den?

Får se om jeg finner meg en lader, fattern driver med vogner så han vet muligens om de caravan sjappene selger slike.

Stemmer at disse boksene er på ifor williams ja, hadde en ifor henger før men har brian james nå og de bruker desverre ikke disse.

Jeg har 7 pol på bilen, så da blir det brukt det på hengeren også for jeg gidder ikke de adapter greiene :lol:

Kjøpt i england på ebay.

De koster litt men mener de er værd hver ei krone, for det gjør det mye enklere å koble inn på flere lys om man trenger det.

http://www.ebay.com/itm/200933470802?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Posted

Bygg om bilen til 13-pol først som sist, den kontakten er enormt mye bedre også, med pakning som gjør den vanntett + lås. Dessuten er det ugunstig å ta ut mye strøm fra den 7-pol steinalderkontakten, da blir det nedsmelting. MB har hatt 13-pols som standard med originalt hengerfeste ihvertfall siden tidlig på 90-tallet..

Posted

Kan se ut som folk mener at 7-polet kontakt ikke har pinne for lading, dette er feil, jeg dro mye vogn i min ungdom og jeg hadde bestandig fulladet batteri i vognen fra bilen. Dette var aldri koblet til på noen biler jeg hadde, så dette måtte jeg gjøre selv :)

En annen ting er jo kvaliteten på 7-polet utstyr, 13-pol er jo en mye nyere standard og mye bedre, men 7-pol har pinne for lading.

Posted

Grunnen til at jeg bruker 7 pol på hengeren er for at bilene jeg trekker hengerne med er 7 pol.

De mb`ene blir litt små i forhold til hengerne jeg har (3500kg) hengere med 3 aksler blir noe smått bak en e klasse.

Så jeg foretrekker 7 pol, for jeg har ikke bruk for alle ledningene.

I hverstefall om det blir for mye styr, så får jeg bare lade batteriet hjemme av og til. Vinsjen er ikke noe som bruker vær dag, så strømforbruket er ikke så stort men hadde vært kjekt å hatt som jeg bruker å si:)

Posted

Det er egentlig ikle lading i 7-pol, men ofte blandes det litt om man har tåkelys eller lading på den siste pinnen. Jeg har hatt et par vogner der laderen har vært koblet til tåkelyset, så da har de ladet når keg har kjørt med tåkelyset på. Med 13-pol slipper man alt sånt. 13-pol er ikke en ny standard. Jeg mener Mercedes har hatt det standard siden 124 kom. Min '92 Har det originalt, og den pluggen funker ennå. Det ville neppe en 7-pol gjort.

Posted

Blir dårlig med uttak i lader blå den tåkelys ledningen, da jeg har 4 ryggelys på den :lol:.

Får se om jeg kommer på noe lurt, gidde ikke å bytte til 13 pol på begge chevyene bare for å få lading. Da lader jeg heller batteriene engang i blant og har med booster i tilfelle.

Er 13 pol på hengern, men om jeg husker rett så er det kun 7 stikker i den :lol:

Posted

Det er egentlig ikle lading i 7-pol, men ofte blandes det litt om man har tåkelys eller lading på den siste pinnen. Jeg har hatt et par vogner der laderen har vært koblet til tåkelyset, så da har de ladet når keg har kjørt med tåkelyset på. Med 13-pol slipper man alt sånt. 13-pol er ikke en ny standard. Jeg mener Mercedes har hatt det standard siden 124 kom. Min '92 Har det originalt, og den pluggen funker ennå. Det ville neppe en 7-pol gjort.

Jeg skrev at 13-pol er en NYERE standard, ikke ny! 54G som pinnen heter er for lading, tåkebaklys, ryggelys e.l
Posted

Jeg skrev at 13-pol er en NYERE standard, ikke ny! 54G som pinnen heter er for lading, tåkebaklys, ryggelys e.l

Problemet blir jo når samme pinne brukes til forskjellige ting. Da må det være likt på bil og henger, og det er det ingen selvfølge at det er.

Hva som er nyest eller ikke spiller i grunn ingen rolle. Jeg syns det er rart at folk fortsatt henger igjen med 7-pol. Heldigvis blir det stadig mer 13-pol å se på nye hengere og vogner.

Posted

Mulig din er levert uten krok, men at det er satt på orginalfeste med 7 pol bare.

Grunnen til 13 pol på hengere var at i 2012 ble det påbudt med ryggelys som standard.

Jeg husker ikke helt hvor jeg så dette, men mener det var på ei brian james el ifor williams side.

Posted

From October 2012 new EU directives come into force which require all new trailers to be fitted with a reverse lamp. These may be wired using 12n/12S 7 pin plug and sockets or the single 13pin plug and socket. During 2012 Ifor Williams trailers will migrate to having the reversing lamp fitted as standard along with the 13 pin plug.

Posted

Enda et eu-direktiv ja. Skulle vært morsomt å sett det direktivet i praksis, slik som den gamle VW LT31 jeg hadde uten ryggelys originalt. Skulle jeg da ikke fått lov å dra ny henger med den?

Er mye snåle regler ja.

Er vel sikkert bare at de må ha det, om de fungerer er sikkert ikke så viktig :lol: