Jump to content

Luftfilter


Guest 2332

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan jeg kan bygge om slik at jeg får "bøtte" filter på motoren? Altså fjerne luftfilterboksen.. Har hørt noe om å hente deler fra volvo?

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare ta av luftfilterboksen og måle diameteren over luftmengdemåleren, den er sikkert rundt 90mm, sjekk dette.

Deretter finner du deg en silikonslange med 90 grader bend, og skrur den fast med slangeklemmer.

Husk å montere filter fra veivhusluftinga, og at du fører luftinntaket ut på samme plass som den originale.

 

Husk en ting, legger du feks KN filteret inne i motorommet så får du mest sannsynlig mindre hk enn det du har nå, pga at du vil trekke inn varm luft...... så hvis du ikke trenger alle de hk du har fra før så er dette en bra ting å gjøre... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husk å montere filter fra veivhusluftinga, og at du fører luftinntaket ut på samme plass som den originale.

 

Husk en ting, legger du feks KN filteret inne i motorommet så får du mest sannsynlig mindre hk enn det du har nå, pga at du vil trekke inn varm luft...... så hvis du ikke trenger alle de hk du har fra før så er dette en bra ting å gjøre... :wink:

 

Hvordan monterer jeg filter fra veivhus luftingen? Filteret har jeg tenkt å ha framfor radiator rett bak grillen, har ikke AC så har god plass. Blir det bra? Og hvor får jeg tak i sikikonslange?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan monterer jeg filter fra veivhus luftingen?

 

Mål diameter på røret som kommer fra toppen, gå innom enten TESS eller lignende å kjøp en slangebit og sett på et lite KN filter der og.

 

http://www.gundersenmotorsport.com/Silikonslanger.htm

 

http://www.gundersenmotorsport.com/Luftfilter.htm

 

Alternativ: ta en tur på skroteren, etter at du har målt diameterene på det du skal ha slanger til, ta med verktøy og skyvelære, så kan du rive med deg noen slangebiter, slangekoblinger og slangeklemmer, billig og enkelt, men det er ikke mange biler som har så stort som 90mm rør....

 

KN filteret foran radiator er good shit..!!,.. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Mål diameter på røret som kommer fra toppen, gå innom enten TESS eller lignende å kjøp en slangebit og sett på et lite KN filter der og.

 

 

Veivhus ventilasjonen er jo bare oljedamp som går ut fra topplokket. Hvorfor skal jeg ha filter på det når det egentlig bare skal resirkuleres inn i luft-innsuget..

Den suger jo ikke inn luft?

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har en 1996 W124 E220 Coupé.

Han vil også ha "kaldluftsfilter" på motoren sin. Der er det lett på grunn av nyere motor da han bare fjerner boksen og setter filteret der boksen stod.

Anyways så er han urolig på om luftmengdemåleren kan gå. Har hørt noe rykter om at det kan være skadelig på enkelte motorer. Han har akkurat byttet luftmengdemåler selv på bilen for 7500 kroner. (var defekt når bilen ble kjøpt)

Kjedelig å måtte kjøpe enda en..  :?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med luftmengdemåleren og ettermarkedssportsfilter er etter sigende at filteret må settes inn med olje. Mange overdriver dette og får dermed en tynn oljefilm på luftmengdemåleren og dermed er den defekt...

 

Når man tenker etter hvor lite ekstra hk (så og si ingenting) ettermarkedsfilteret gir så bør man også spørre seg om det er verdt risikoen...

Link to comment
Share on other sites

Forståelig nok. Det finnes jo to forskjellige typer kaldluftsfilter, et som skal settes inn med filterolje og et som ikke skal. så da er vel saken løst for E220?

Noen flere som har noen kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Veivhus ventilasjonen er jo bare oljedamp som går ut fra topplokket. Hvorfor skal jeg ha filter på det når det egentlig bare skal resirkuleres inn i luft-innsuget..

Den suger jo ikke inn luft?

 

Når du fjærner luftfilreboksen så fjærner du også koblingen til innsuget, dvs den står helt åpen.... :?

 

For å si det enkelt, du vil ikke ha noe drit inni der..!!.. og uten filter er det umulig å ha kontroll om det spruter noe inn uansett hvordan.... :lol:

Husk det er en åpning rett inn i motoren, motorer og drit passer ikke godt sammen..... :wink:

Grunnen til at det går inn i innsuget er pga at det ikke er tillatt å slippe ut oljedamp direkte, den skal forbrennes, det er iallefall det bilfabrikantene følger pga at bilen skal være så miljøvennlig som mulig.... :lol:

Samtidig så er det vakum i innsuget så den "suger" ut overskuddsdamp/olje/sot så det holder motoren "ren".... i teorien... :lol:

 

Hvis han kompisen din plasserer kn filteret der luftfilterboksen sto, så må han huske å lage en skilleplate bak og på siden av luftfilteret, pga at eksosmanifoilen sitter jo der, dvs han trekker inn veldig varm luft = mye mindre hk....og da kjører du lett i fra han...men det er vel det du vil... :wink:

 

Og så stemmer det som Alexander sier, filter uten olje må brukes på de bilene med slik luftmengdemåler..... :P

Link to comment
Share on other sites

Men hvis jeg da setter et filter på oljedampventilen så hindrer jeg bare at  skitt ikke kommer inn?

Må jeg ha et filter med olje?

Hvordan type filter må jeg ha på 230E og hvordan må han ha på E220?

Noen som har noe bilder av E220, C180, C200, C220 der dette er gjort?

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...