Josruu Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Jeg tenkte å polere bilen på tirsdag siden det ifølge forrige eier var ett års tid siden sist. Jeg kjøpte meg DA maskin for en tid siden og fikk med en wolfs wp-3n medium flaske. Har ikke brukt denne enda så jeg lurer på om noen har erfaring med den? Det keg ibitgangspunktet hadde tenkt å bruke er Meguiars ultimate compound først, så super resin polish og til slutt Meguiars NXT gen2 wax. Men etter hva jeg har funnet ut på nett så er wp3n såpass bra att jeg visstnok kan hoppe over SRP og gå rett på NXT 2.0 etter å ha brukt wolfs. Noen som kan støtte oppunder dette eller ville dere heller ha brukt den kombinere jeg hadde tenkt å bruke? Lakken er ikke veldig ille men noen små riper her og der er det jo selvsagt. Og jeg kan jo også legge til at det blir den 2 bilen jeg poserer med maskin. Den første var sølvgrå. 211'en er blåaktig. (Husker ikke hva fargen heter i farten) Quote
ØHN Posted June 22, 2014 Posted June 22, 2014 Bruk Ultimate Compound med en pute som gir lakken god finish. Du må prøve deg frem med ulike puter til du finner den rette på akkurat din lakk. Deretter NXT 2.0. Glem SRP i denne sammenhengen, den funker best for hånd for de som vil avansere seg vekk fra den klassiske grønne Turtleboksen. Maskinkorrigering av riper, som du skal i gang med, krever produkter laget for det. Hvis du ikke finner en pute som passer sammen med UC på din lakk, kan du bytte ut UC med wp-3n og teste om det gir bedre resultat. Begge polisher har medium cut og utretter omtrent det samme. Avslutt med NXT 2.0 uansett. Quote
Josruu Posted June 23, 2014 Author Posted June 23, 2014 Takk Øyvind:) ser du har svart på detailersclub siden også. Skal innom å få tak i pads i dag samt noe annet småtteri til den skal (forsøkes) shines i morgen. Tenke å vaske den skikkelig i kveld og tørke den selvsagt og la den stå i garasjen til i morgen. Fant ut at jeg har gul,Orange og lilla Scholl pads. Bestemmer fargen på disse hardheten på paden? Quote
ØHN Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Hei! Jeg la inn svar begge steder siden du sikkert ikke er den eneste som lurer på dette. Lilla Scholl er veldig bra til grovpolering sammen med UC og WP-3N. Orange Scholl er tilsvarende bra til finpolering etter en runde med Lilla. Kanskje trenger du ikke andre puter enn disse fargene for å komme i mål med en finish du er fornøyd med. Men du bør minst ha en 2-3 puter av hver farge, og rengjøre puten med børste mellom hver runde. Det gjelder særlig på grovpoleringen for å unngå at puten metter seg med polish og lager ugang/dårlig finish på lakken. Ofte bytte av pute sikrer også bedre ripekorrigering og reduserer poleringsstøv. Jeg bruker rundt 15-17 puter til sammen på et grovt og fint steg, og bytter pute omtrent for hvert karosseripanel. Quote
Josruu Posted June 23, 2014 Author Posted June 23, 2014 Jeg er sikkert ikke alene om dette nei så det er fint at du svarer:) I mellomtiden: Da har jeg prøvd meg på en forskjerm men jeg får ikke bort vaskeripene. Jeg starter med 4 små perler på paden og fordeler utover i jevne bevegelser. Når det er gjort så dro jeg over ett par ganger til. Så tok jeg litt mindre UC og gjorde det samme igjen. Altså kjørt over hele skjermen 4-5 ganger. De 2-3 siste gangene på høyere turtall men uten å presse noe særlig på maskinen. Så tørket jeg av med mikrofiberhåndkle. Blankt og glatt blir det jo men jeg syns ikke det ble borte noe særlig med riper. Må jeg legge mer press på maskina? Det er en maskin på 720w og jeg så det nå t den er oppgitt til å være fra 3000-6300rpm. Da burde jeg kansje holde meg på det laveste? Har brukt lilla Scholl pute foresten. Siden det er en mercedes og da med hard lakk, er det mer press på maskinen som er tingen? Og da selvsagt ikke full kroppstyngde men en arm eller to kansje? Quote
ØHN Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 På Mercedeslakk er det en stor fordel å generere varme i lakken, gjerne 50-60 grader C. Da begynner det å skje mer med ripene. Med DA-maskin spres polish på laveste hastighet. Jobb på maks 30x30cm, bruk 3-5kg press mens du beveger maskinen med en hastighet på 1 cm pr. sekund. Du kan presse til den frie rotasjonen på bakplaten nesten stopper opp. Sett gjerne ett tusjmerke på siden av bakplaten som er synlig når du polerer. Slik har du god kontroll med hvordan bakplaten roterer. Å fjerne riper permanent på Mercedes, er rett og slett timesvis med grov maskinpolering og fysisk arbeid. Du slipper litt billigere unna hvis du investerer i roterende maskin, eller kraftigere DA-maskin som f. eks Rupes Bigfoot 21. Quote
Josruu Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Takk for ett bra svar!! Timesvis har jeg ikke til rådighet men har rundt 8 timer før jeg skal på jobb nå så jeg må få gjort litt på den tiden. Skal prøve meg frem litt med metoden du henviser til. Og blir jeg ikke fornøyd så får jeg overlevere bilen til en av dere guruene:) Quote
Recommended Posts