Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har en E220 CDI 2000 mod som jeg sliter med....bokstavelig talt.

Den trekker enormt til høyre og må sitte å holde den igjen. Og har dessverre lagt til meg uvanen med å kjøre med venstre hånd slik at jeg nå har pådratt meg en senebetennelse i venstre skulder.

Har hatt bilen inne til hjulstillingskontroll 4 ganger det siste året hos Dekkman i Tromsø, som visstnok skal ha siste skrik innenfor hjulstillingsutstyr. De får ikke camber venstre fremme til å bli rett.

Har gjort mye med understell på denne bilen det siste året som en følge av at den drar mot høyre og sliter gummi.

Men først litt forhistorie.

Jeg kjøpte bilen i 2012 og under besiktigelsen spurte jeg selger om han hadde vært nedpå med bilen. Altså truffet stein, kanter osv osv, noe han sa nei på. Bilen var lav og jeg fikk ikke sett under bilen for å sjekke dette.

Rattstillingen var feil men merket ikke noe til at den trakk hverken til høyre eller venstre. Han sa det nok hadde med at det sto 18" hjul på med 225/40 i dim.

Vel etter å ha kjøpt bilen så bytta jeg ut disse dekkene med 15" felger. 205/65.

Utpå vinteren når veiene ble snødekte så merket jeg at bilen var enormt retningsustabil. Kunne ikke kjøre i mer enn 50 km/t. Det var som å kjøre rally. Måtte korrigere hele tiden.

Skulle inn til EU-kontroll og de avdekket at fremre, nedre bærebru på venstre side var bøyd. Der bærekula sitter. Dette medførte også at støtdemper sto skjevt. De mente at støtdemper ville rette seg ut når ny bærebru ble montert.

Brukt bærebru ble montert samt nye bærekuler, endeledd og stabstag. Og etter dette har jeg ikke fått den bein.

Har byttet det meste både fremme og bak.

Tannstang (brukt)

Fjærer fremme og bak. (Fjærene bak var knekt og alle fjærer var til Avantgarde og dette er en Classic. Byttet til classic-fjærer)

Fjærholder venstre fremme

Fremre foringer i opphengsbru bak.

Alt av stag, unntatt stab-stag, bak

Venstre støtdemper bak. Høyre er på vei med FEDEX.

Alle foringer i bærebruer bak

Alle foringer i nedre bærebruer fremme

Endeledd fremme begge sider

Bærekuler fremme begge sider

Stabstag fremme begge sider

Indre endeledd venstre fremme

Har strammet hjullager H/V fremme

Har skaffet øvre bærearm H/V og skal få de byttet. (bare jeg finner ut hvordan jeg gjør det)

Har også skaffet en brukt hjulspindel på Venstre side fremme som jeg skal bytte. Mistenker skjevhet i spindelen som følge av at bilen må ha vært nedpå noe ettersom venstre bærebru fremme var bøyd.

Dekkene har rett lufttrykk og samme lufttrykk på begge sider.

Noen formeninger om hva som kan være galt? Er så lei av å måtte kjempe med bilen for å holde den på vegen.

Bilens chassinummer: WDB2102061B210090

Posted

Sett bilen inn på et sted hvor de har en flink man på hjulstilling.

Hjelper ikke å putte den på et merkeverksted hvis han som gjør jobben ikke er flink.

Problemet er hvordan finne ut om de er flinke.

Posted

Enig med Eirik T. Det krever erfaring for å skjønne hva man må gjøre for å finne ut av en

problematisk forstilling. Det er mange vinkler som skal fungere sammen. camber, caster, KPI og spissing/spredning.

Det har ikke blitt mindre komplisert etter at negativ sleperadius ble introdusert og bredden på originaldekkene

har økt samtidig som høyden (profilen) har blitt lavere.

I ditt tilfelle tror jeg det ville være lurt å se på caster og kpi siden spesielt castervinkelen påvirker retningsstabiliteten.

En bil som trekker til høyre har sannsynligvis for høy caster på venstre side eller for lav på høyre side.

Det kunne vært interessant å se målebrevet fra forstillingskontrollen.

Jeg går ut fra at du satte på 4 like dekk og at disse er nye. 

Posted

Du sier at han skal gjøre som Eirik T sier.

Så tar du frem erfaring.

Det er nøkkelordet.

Det har overhodet ikke noe med det Eirik T sa.

Erfaring og merkeverksted er ikke synonymt med hverandre.

Nå kan jeg trygt si det da jeg vet hvem som gjør det i min by.

Jo, han blir flinkere for hver dag, men erfaring har han ikke. Men alle må vi tilegne oss erfaring som igjen tar tid.

Har man en problembil går man til erfarne flinke folk, men om man går på merkeverksted eller frittstående så kan det faktisk hende du får en som kun har gjort det en gang før og overhodet ikke har noe erfaring.

Slik er det i alle fag.

Derfor er jungeltelegrafen et godt hjelpemiddel til å finne flinke folk.

Posted

Sorry, jeg blingset litt her. Det var deg jeg var enig med. :lol: Er faglært bilmekaniker og

har selv sett og erfart at det er når man er ferdig med skolen og begynner å jobbe at læringen

tar til. Bare så synd at bilmekanikeryrket er såpass fysisk krevende at gjennomsnittsalderen

for mekanikere er veldig lav. Da jeg begynte som hjelpearbeider på bilverksted, var det en

som kun drev med forstilling. Han kunne man spørre og få gode svar tilbake.