kurtpet Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Noen som har erfaring med å skifte fremre og bakre tettering i en fem trinns gearkasse. Har en gd 300 disel med sst turbo. Er det overkommelig uten spesial verktøy. Evt noen som driver med dette i Bodø området. Har hørt at 5 gearet på disse er en svakthet,noen som har erfaring ? Kurt Ove Pettersen Quote
modzona Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Du kan jo høre med Bil & Transmisjon? Ellers så må det jo bli Nordic bil. Den største jobben er nok å skru ut/inn selve kassen. En kjapp tlf til bergs automatservice vil nok heller ikke skade. Vet ikke om de har noen erfaring med manuell kassene til mercedes men skader jo ikke å prøve. På offroad.no finner du nok flest forumaktive gelenderwagen eiere. Quote
E_S Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Fremre tetningsring på en sånn kasse skifter man selv på 5 minutter. Bakre kjenner jeg ikke til, men det pleier ikke å være stort verre der, men drivflensen (der mellomakselen skrus fast) må demonteres. 5. giret på disse kassene er dårlig, men det hjelper å overfylle litt med olje. Pass også på å bruke kun riktig olje som tilfredsstiller MBs spesifikasjon for disse kassene, ikke "hva som helst". Quote
slippern Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 5-giret skal man vell helst ikke belaste så mye moment på, men heller gå opp til 4-giret i motbakker osv. Fungerer 300 med STT oppsettet bra? Har en 280GE som jeg vil ha en diesel-maskin i Quote
kurtpet Posted June 21, 2014 Author Posted June 21, 2014 Har hatt bilen i 18 år ,skiftet motorblokka i fjor pga deler av et stempelskjørt var havnet i bunnpanna .Resulterte i mye dunking . Da var vel motoren gått ca 350 000 med stt turbo. Problemet er vel at det ikke er olje skjørte spyling på disse motorene som ikke orginalt er oppsatt med turbo. Men det holder en stund ! Ellers funker det utmerket ,diselpumpa må settes opp med en røykbegrenser noe som følger med stt settet etter som jeg forstår.Denne må nok justeres av erfarne folk. Quote
slippern Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 Ja, er fordårlig smøring på disse med STT turbo, men det holder en stund om man ikke drar for mye effekt ut av den.. Undersøker nå hvordan det er og få en OM602.xxx 290TD i den med 5-trinns manuell Quote
E_S Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 Man må ihvertfall bytte girkasse om man skal ha i en nyere generasjon dieselmotor, men det er jo bare en fordel om man kan hive ut den elendige 5-trinnskassen som satt der originalt i de gamle. Den nyere som passer på de nyere motorene er veldig mye bedre. Quote
slippern Posted June 21, 2014 Posted June 21, 2014 ah, så de nye er bedre Er jo bare hva av modifikasjoner man må gjøre mtp på motor og girkasse fester, spakstellet, eksos og sånt skit.. Er jo i grunn ikke rare elektriske på de motorene.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.