Josruu Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Er fornøyd med bassen i bilen men diskant og mellomting kunne godt vært litt mer detaljert og ikke så slitsom. Noen som har anbefalinger til noe som passer rett i og som låter bra? Budsjett ca 1000-1500,- Hadde Focal 6,5" i den forrige bilen min og var veldig fornøyd med lyden i de. Kansje de har noe som passer i dørene på 211 også? Og det er aps50 som sitter i bilen hvis det har noe å si siden forsterkeren sitter baki. Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Focal uten tvil! http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6767&katid=649&id= Quote
Josruu Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Bra å høre! det var dette settet jeg hadde tenkt meg:) men passer dette rett inn og er det plass i dørene til å gjemme delefiltrene? På passaten jeg hadde måtte jeg skjære hull i dørtrekket og legge filtrene i dørlomma. Slikt vil jeg helst unngå på denne bilen:) Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 regner med det er god plass til delefiltrene. er hvertfall det på min cls. Quote
Josruu Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Da regner jeg med det går bra. Og jeg trenger ingen adapter til høyttalerne? De går rett i hullene til orginal høyttalerne? Quote
Josruu Posted June 23, 2014 Author Posted June 23, 2014 Da er Focal 165A1 bestilt:) håper de kommer på torsdag så jeg rekker å montere de før jeg skal på langtur på fredag:) Quote
Josruu Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Det kan jeg prøve å gjøre. Ser ut som om de kommer i morgen men ikke sikkert jeg rekker å sette de inn før torsdag. Quote
Josruu Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Hmm, fikk svar fra bilradiospesialisten nå om at jeg også trenger adaptere for å få montert Focal settet. Ifølge ei amerikansk nettside så er det visstnok massevis av plass på baksiden så adaptere trengtes visst ikke... Jeg får ta av ett trekk og se i morgen når settet kommer. Quote
Josruu Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Da har jeg fått settet og prøvd å montere det. For det første så trengte jeg adaptere så keg laget det i mfd. Diskanten passer faktisk rett inn i det originale hullet uten noe modifisering:) Så var det delefilteret....etter å ha prøvd det mange plasser uten at det lå ordentlig eller å unngå at ruta gikk borti så fant jeg en plass rett over høyttalern. Satte fast alt og skulle ha igjen døra....da gikk dørstopperen borti delefilteret.... Ut igjen med filter og klø seg masse i hodet og til slutt så monterte jeget originale igjen da jeg rett og slett ikke får lagt filteret en plass det ikke blir problemer eller skrangling. Jeg testet jo selvsagt lyden i den ene døra jeg monterte i før jeg demontere igjen og jeg ble faktisk litt skuffet. Litt hard diskant (med filteret satt til -3db) og total mangel på bass. Så jeg sitter og lurer på om jeg skal prøve å få tak i originale bose høyttalere fra en nyere bil istedenfor. Quote
Josruu Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Glem Bose, det var Harman Kardon det skulle stå... til dere som har HK og har hørt de andre, hvor stor er forskjellen i mellomtone og diskant på disse? Det er i de områdene jeg er ute etter forbedringer da bassen er bra nok i de jeg har. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Hvor er de originale delefilterene, eller er det bare spoler og kondensator på ledningen? Quote
Josruu Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Ingen filter der iallefall. Kun 2 ledninger fra dør og inn på ei kontakt som splitter signalet opp til diskant og ned til høyttalern. Vet ikke om det sitter spoler i selve diskanten? Har nå fått tak i HK til begge dører forran samt diskanter. Totalt blir det 1700,- inkl toll og frakt. Noen her som kan bekrefte at HK låter så mye bedre at det er verdt bytte? Tenker da mest på diskant og mellomtonen. Men sammenligner man magnetene på HK og de originale er det jo kjempeforskjell på størrelsen og det er som regel positivt. Veldig bra hvis noen kan bekrefte eller avkrefte dette:) Quote
Eirik Tømmerås Posted June 26, 2014 Posted June 26, 2014 Er du sikker på at det er høytalerene som er årsaken til dårlig lyd? Jeg hadde audio 20 headunit med kjempelyd og så byttet jeg til comand ntg 2.5 og fikk mye dårligere lydgjengivelse, dette var skuffende. Jeg har nå montert 3 forsterkere og en surround-processor og har igjen veldig god lyd med de originale høytalerene Jeg har kjøpt meg 2-veis infinity høytalere for å montere i dørene, men er ikke kommet så langt enda, vet ikke om det blir noe av det heller da det er ganske store delefiltere til de. Quote
Josruu Posted June 26, 2014 Author Posted June 26, 2014 Det er som nevnt diskant og mellomtone som jeg opplever som hard og slitsom ved litt volum over tid. Og i tillegg er jeg allergisk for skarp lyd så når jeg først har begynt å tenke på det så glemer jeg det ikke... Men jeg har fått tak i komplett HK høyttalere forran for ca 1000,- fra BOS Lørenskog så da går det ann å prøve. Noen som sier det er litt mindre bass i HK men siden jeg har de orginale baki enda så regner jeg med det blir nok bass uansett. Og slik det er i dag så er det til tider alt for mye selv med bass innstillinga på midten. Og jeg vil anbefale deg å legge filtrene inne i bilen og strekke ledningene ut til døra. Det er grådig trangt å få plass til filtre med ruta ned og dørstopperen tar veldig stor plass også når døra er stengt. Quote
Josruu Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Etter diverse mislykkede forsøk på å få tak i HK høyttalere så tenkte jeg at greit, nå skal focal settet på plass. Tok ut orginalhøyttalerne og siden jeg hadde fått ett par til med orginalhøyttalere så klippet jeg ut det originale elementet og focal mellomtonen passer rett i:) focal diskanten passer også rett i orginalhullet uten modifiseringer. Måtte bare ta bort plasthuset rundt diskanten. Så var det filteret. Planen om å ha det inne i bilen falt i grus da jeg tok ned sparkeplata og prøvde å tre en ledning igjennom og ut i døra... Trangt og kronglete.. Etter litt prøving så fant jeg ut at fremmerst og nederst i døra så er det plass til det stående og fikk festet det med skikkelig borrelås (faktisk) og med gummi i mellom så det ikke gnisser noe sted og selvfølgelig så det ikke skrangler. Kan ikke ha det i en MB!! Lydmessig så ble det bedre nå enn sist gang jeg prøvde selv om det ble litt mindre bass i bilen. Men som nevnt så er det egentlig nok allikevel og det ble ett bra løft i diskant og mellomtone område. Regner også med at det blir bedre bare jeg får spilt de inn litt. Tok ett par bilder jeg tenkte jeg skulle legge ut etterhvert men glemte å ta Bilde av alt sammen og selvsagt etter at jeg var ferdig. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Kjenner at jeg får tiltakslyst igjen av å lese tråden din, godt du fant plass for filterene. Quote
Asbjørn Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Har du tenkt på å få tak i H/K forsterker? Kan hende det kan hjelpe å drive de nye og større høyttalerene Quote
Josruu Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 Selvsagt har jeg det Asbjørn:) Men focal 165a1 skal være såpass lettdrevne at de ikke trenger forsterker men nok effekt skal man heller ikke kimse av. Jeg har sett litt på nett men lurer på om jeg må høre med BOS Lørenskog igjen om forsterker. Det står visst HK på dørtrekkene i de bilene som står der (e500 fra statsministeren) men indirekte så satt det standard høyttalere. Gutta innpå der kunne ikke helt skjønne det... Eirikt, det er ikke god plass der men hvis du har delefilter som ikke er mye større enn focal sine så skal det gå bra. Heldigvis så er det ikke mye jobb å fjerne dørtrekkene, det er gjort på ca 5 min. Står en fin guide i en tråd om bytte av låsekasse her inne. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Filterene til mine Infinity Kappa som jeg tenker å sette inn måler: H-120mm, B-90mm, D-37mm. Tror du dette går? Quote
Josruu Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 De er større enn de til focal men jeg tror det skal gå hvis du legger de litt lenger opp enn jeg gjorde. Jeg tok ett par bilder som kommer ut etterhvert. Men det dreier seg om fremst og nederst i dørene, der er det ingenting annet som går eller ligger. Quote
Josruu Posted July 16, 2014 Author Posted July 16, 2014 Etter noen timer med innspilling har jeg blitt mer og mer fornøyd med lyden i Focal settet. Bassen har løsnet litt og blitt dypere. Da gjenstår det bare å få tak i en annen spiller:) Quote
Recommended Posts