Geggi Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Noen som vet hvordan en legger på dette? Fikk tak i en flaske på Essoen i Kvinesdal, men etiketten er ødelagt så jeg er nokså blank m.h.t. hvordan en går fram. Har hørt at det ikke må komme søl på lakken bl.a. så litt tips er fint hvis noen kjenner produktet..... For øvrig vært høyt og lavt for å lete etter dette og fant det til slutt på nevnte Esso på vei til Kr.sand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 FrodeS har brukt dette lenge og har sikkert diverse erfaringer, men skryter fælt av produktet. Jeg har brukt tilsvarende fra andre produsenter. Du gjør ingenting feil hvis du vasker ruta og tørker den godt før påføring. Påfør med en ren tørr svamp og la det tørke til en hvit hinne. Etterpå polerer du stoffet inn i ruta til den er blank igjen med en tørr ren poleringklut. Skal holde en måned eller så avhengig av hvor mye du bruker visker/spylevæske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Noen som vet hvordan en legger på dette? Fikk tak i en flaske på Essoen i Kvinesdal, men etiketten er ødelagt så jeg er nokså blank m.h.t. hvordan en går fram. Har hørt at det ikke må komme søl på lakken bl.a. så litt tips er fint hvis noen kjenner produktet..... For øvrig vært høyt og lavt for å lete etter dette og fant det til slutt på nevnte Esso på vei til Kr.sand Har brukt rain-x i drøye 4 år. Veldig fornøyd. Det er viktig at det gjøres riktig, ellers blir det helt feil. På mine biler har det holdt veldig bra, men på S40n til dama funker det ikke noe særlig. Det tar bare en uke eller tre, også er det borte igjen. Kan nevne at jeg har hatt samme vinduspusser på mercen i over 3 år og over 100.000 km. Det jeg gjør : Kjør inn på bensinstasjon, la motoren gå, med max varme på ruta. Vask av med svampen på bensinstasjon (finn en der de ikke heller zalo i vannet) og tørk av. Sørg for at ruta er skikkelig tørr. Ha rikelig med rain-x på en papirbit og gni utover ene halvdelen av ruta. Det skal dekke, men ikke så mye at det renner. Ta andre siden. Ta første siden. Ta andre siden. Ta første siden. Ta andre siden. Flere lag gjør at det holder lenger. Ikke stress for mye, men la det få tørke ørlitegrann mellom hvert lag. Vask så av ruta med rikelig med vann (svampen på bensinstasjon funker fint) en del ganger, så det ikke er noe mer igjen av rain-x . Ikke bruk gumminalen. Bli forbløffet over effekten, og kjør avgårde. Det som ikke funker så bra med rain-x er når du kjører i lav fart og med lys i mot (eller overfra). Da må du gjerne til med vinduspusseren. Jo mer du bruker pusseren, jo fortere blir guffa slitt av. Vinterstid pleier jeg ha på nytt lag ca. en gang i måneden. Da kan jeg kjøre i salthelvetet her på østlandet uten å trenge å bruke pusseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Jeg har brukt rainX i sommer og det er skikkelig gydd stoff ja. Bruker fremgangsmåten Øystein referer til. Geggi - stoffet finnes i hyllene på Mekonomen i Hollywåg, Kr 135,- http://www.mekonomen.no/stadkarta.asp?butikid=6041-000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted August 26, 2006 Author Share Posted August 26, 2006 Takk for alle innspilla folkens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Produktet er topp! Har prukt det i 2 år selv og er veldig fornøyd.. Har det på alle vinduene på bilen + frontlyktene. Er veldig bra å ha det på siderutene da vannet renner av og ikke ligger der som det gjør uten. Også må man jo ha nypolert bil slik at hele bilen er tørr når det regner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 Meget bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Me like RAIN-X! RAIN-X my friend!! Det kan virkelig anbefales for ALLE!! Bruker det masse selv... På turen til Vallåkra regnet det SINNSYKT om morgenen, da vi dro fra hotellet i Helsingborg og ned til utstillingsområdet, en tur på ca 15-20 min... Jeg brukte viskeren kun 2-3 ganger på hele strekket, da rain-x ordnet opp resten - vannet prellet av som om det ble vettskremt av bilen min som kom i mot!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Rain-X kan anbefales, ja. Har selv hatt mitt første møte med produktet på flere år (siden viskermotoren på min 86 300E røk i 1997) nå i det siste, ettersom viskermekanismen på mine foreldres ikke-lenger-så-kjære Audi A6 har gjort som det meste annet på bilen, nemlig tatt kvelden. Forstår det på de andre i denne linken som at de bruker stoffet selv om viskerne fungerer, og da er det sikkert greit. Men skal du bruke det som nødhjelp ved problemer med viskeren, vær klar over at møtende trafikk og veibelysning kan gjøre sikten temmelig dårlig på kveldstid. Det skal ikke så store vanndråpene til før hele frontruten lyser som en krystallkrone - ganske ubehagelig dersom du ikke var klar over det på forhånd. I dagslys, og i litt fart, fungerer det temmelig greit. Moralen i denne historien må likevel bli: Kjøp aldri en Audi. Men det visste dere sikkert allerede... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted January 13, 2007 Share Posted January 13, 2007 Åssen er det med is og rim på ruta. Blir det lettere å skrape is? Hadde et sant helvete med å skrape flere millimetere med is fra rutene i dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 13, 2007 Share Posted January 13, 2007 Åssen er det med is og rim på ruta. Blir det lettere å skrape is? Hadde et sant helvete med å skrape flere millimetere med is fra rutene i dag Litt, men den typen is du har kost deg med i dag sitter ganske godt uansett. YX på Alfaset har erstattet rain-x med noe Turtlewax Clear-Vue elns. Ser ut til å funke like godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts