Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har aircondition på min -85 300td, men den er sikkert tom for gass etter så mange år. Noen som vet om det er R12 eller R134 på disse modellene, og evnt hvor mye gass det skal være?

Posted

Det er R12-gass originalt og den gassen er ikke (lovlig) å få tak i lenger, men det kan relativt enkelt og rimelig konverteres enten til vanlig R134a eller erstatningsgass.

Det som er verre på et så gammelt anlegg er at det garantert er en eller flere lekkasjer fra gamle O-ringer og så videre. Jeg ville begynt med trykktest (med nitrogen) og tatt det derfra. Dessverre er det "ingen" andre enn kjølefirmaer og enkelt spesialiserte bilverksteder som rører gamle, ukonverterte R12-anlegg.

Posted

Takk for svar. Det går bra, har ac-fyllestasjon som jeg bruker i jobbsammenheng så gjør jobben selv :)

• 1 month later...
Posted

Kan jeg spørre om AC her?

Har en 94 mod, men den er sikker tom den også.

Har hørt at r134 ble vanelig i 92, men hvordan kan jeg sjekke om det er det som er i ?

Hva vil skje hvis det blir fylt R134 i R12?

Posted

Det går normalt sett helt fint, men fylles med 85% av R12 fyllmengde...

Normalt sett er det utvendige gjenger på fylleventilen med R12 og når det er bygd om til R134 får man innvendige gjenger.

Posted

nja, kan vel sammenlignes med ventil i hjul, men større.

Oljen i kompressor byttes uansett på AC service om man er seriøs. Så ja, bytter til annen olje tilpasset R134

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...