Haakon124 Posted June 11, 2014 Posted June 11, 2014 Hei! Bilen min har stått et par uker i garasjen nå, med nøklene i tenningen. Skulle ut en tur med bilen i sta, etter den har stått i 2 uker. Tok en vask, og skulle parkere. Slo av tenningen, og skulle dra nøkkelen ut. Da var den veldig lei å få ut, måtte rikke litt, så kom den.. Tenkte ikke noe mere over det. Etter jeg så skulle ut å starte igjen, satt inn nøkkelen, så ville den absolutt ikke vris rundt. Satt der en drøy time å fikla, men får ikke vridd den noe. Sitter bom fast. Nøkkelen går fint ut, og inn, men vil ikke vris. På døren er det ikke noe problem når jeg skal låse, og åpne den. Har aldri hatt noe problemer med nøkkel og tenning før nå. Skjedde helt plutselig. Kan det ha vært fordi nøkkelen har sittet i 2 uker ? Rattsperren er også på nå. Uansett, har noen av dere råd til meg, hva jeg kan gjøre nå ? Hva kan ha skjedd? slitt nøkkel? eller er sylinderen defekt og må byttes? Jeg er lite mekanisk, så får nok ikke til dette selv da. Hvordan vil det være isåfall da med tanke på at rattsperren er på, og få byttet dette? Håper på respons, og tusen takk for all hjelp!
OlaNormann Posted June 12, 2014 Posted June 12, 2014 Dette er meget kjent at låsesylinder ryker. Søk litt her så ligger det nok mye om det. Har du en før 90 så er det enklere å fikse selv.
Haakon124 Posted June 12, 2014 Author Posted June 12, 2014 Takk for svar. Aldri opplevd dette før. Er nok dessverre nyere en 90 modell. Men da har jeg vært hos mercedes og fått bestilt ny låsesylinder, og de monteren den for meg. Tar en 2 ukers tid, men det får jeg leve med. Da blir det nok bra. Nøkkelen så fin ut sa han, så trengte ikke file opp ny.
OlaNormann Posted June 12, 2014 Posted June 12, 2014 Få pris først. Det kan koste alt fra 500 til flere tusen når de tar av. Snakker da om hvis de ikke får vridd om nøkkelen
Marevan Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Sjekk ut YouTube og han Kent Bergsma. Han har gode tips for akkurat deg
FredrikE300D Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 Å skifte denne låsesylinderen er kjempeenkelt såfremt man får vridd nøkkel til stilling 1! Har sittet og fiklet med slike tenningslåser på 124 noen ganger og med nok prøving(gjerne et par timer), så kommer den, og hva du enn gjør! Ikke skru av tenningen ut av stilling 1 om du først har fått den dit.
Haakon124 Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Hei, og takk for alle gode råd! Da har mercedes fått låsesylinderen, og skulle byttet den i dag. Det viste seg å ikke være like enkelt som de håpet på... De får ikke nøkkel i posisjon 1. Noe jeg fryktet. De sa at rattlåsen må bores og skiftes ut. Total pris 7400 kroner...... Hjelp! Selve delen kostet bare 1400 kroner. De skal ha så mye for jobben ??? Jeg har ikke råd til det. Noen gode råd ???
tommern57 Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Litt WD 40 inn i låsen. Dytt nøkkel ut og inn litt. Ei fille over låsen og blås inn med trykkluft. Gjennta til du blir lei eller at du kan vri nøkkelen til pos 1
Haakon124 Posted June 20, 2014 Author Posted June 20, 2014 Tenkte å prøve dette i sta, men vi avtalte en ok pris, så får det bare gå.... krise.... men, må ha bil.... mercedes....
OlaNormann Posted June 20, 2014 Posted June 20, 2014 Da gjør de det tungvint. Man sliper (ikke bore) bare ned låsetappen, ut med rattlås og inn med ny. Deretter inn med ny låsesylinder og låsehylse.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now