Mercenus Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Har en 00 E270CDI W210 hvor jeg har fått en skikkelig gnisselyd fra et av løpehjulene i front. Det høres godt på tomgang og er tydelig et lager som har røket/holder på å ryke. Lurer bare på hvilket løpehjul det er, mener å høre lyden kommer fra det hjulet nr 2 øverst fra venstre sett forfra. Et hjul som ikke har "riller" og den flate siden av multireimen går på. Hvilket hjul er dette? Mye jobb å bytte? Er det andre typiske gjengangere?
FredrikE300D Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Kjenner ikke motoren så godt, men har du mulighet til å legge ut et oversiktsbilde om opplegget der? Det er ikke uvanlig at et strammehjul må byttes(lagerlyd). Er ikke så kjekt at strammehjula ryker på tur, så når jeg mistenker slikt, så slakker jeg reimstrammern og snurrer på alle hjul og kjenner etter slakk.
Mercenus Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Skal ta meg en tur ut og ta bilde. Kanskje jeg skulle slakket reimstrammeren og sendt rundt løpehjulene for å høre, ulyden er så tydelig at jeg regner med lageret er helt gåent. Er det torx på reimstrammeren?
Mercenus Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Mener å tro det er øverste hjulet til høyre. Høres sånn ut, samt at det er betraktelig varmere enn de andre hjulene etter en kjøretur. Noen som vet hva slags hjul dette er, hvordan jeg får skiftet det?
Mercenus Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Demonterte viften og fikk bedre innsyn. Mener det er løpehjulet som sitter like til venstre for strammehjulet. Er det en god ide og skifte begge deler når en er først ute med reima? Selve strammehjulet, er det slik at en skrur ut torx-mutteren på hjulet og kommer til med en større nøkkel for å få slakket reima? Torxen gir jo etter slik at en ikke får slakket reima..
Tobbe Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Byttet forleden løpehjulene, 2 stk. Tabben var at disse hjulene var i den rimelige kategorien, ca 100 kr stykket. Var igrunnen noe jeg bare rasket med meg for å oppnå fordel med fri frakt. Tenkte at ja ja når jeg først har dem så kan jeg like gjerne skifte ut de gamle. Det viste seg som sagt å være en bommert. De nye hjulene laget en irriterende plystrelyd på tomgang. Sprayet med w 40, lyden forsvant for en stund men kom like fort tilbake. Satte tilbake de gamle orginal hjulene og alt bare velstand.
Gujoni Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Tobbe, drivreimer og olje går dårlig sammen. Den gjør bare at reimene slurer lydløst. Det er flere måter å kontrollere lageret i stramme/løpehjul. 1. Ta av reima og snurr dem rundt. Er det en rumlende lyd så er det modent for utskifting. 2. Bruk et stetoskop med "probepinne" f.eks fra Biltema og sett pinnen mot torxskruen mens motoren går. Hører du en rumlende lyd så er lageret defekt. Man kan også bruke en lang skrutrekker ved å legge håndtaket mot øret mens trekkerdelen holdes mot torx- skruen, men stetoskop er tryggest i nærheten av bevegelige deler. 3. Kjenn for slakk. Det skal være helt fritt for slakk. Stetoskop: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-20338/
Mercenus Posted June 10, 2014 Author Posted June 10, 2014 Har oppklart litt nå. Det jeg har trodd er et løpehjul for strammehjulet viser seg å være vannpumpen Så da må en igang med vannpumpeskift, noe spesielt å ta hensyn til? Spesialverktøy? Skal vel være rimelig rett frem vil jeg tro..
Eirik Tømmerås Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Ikke spesialverktøy, men muligens utvendig torx. Er det på 211 i hvertfall
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now