Jump to content

Alarm/Fj.styrt sentrallås

Guest Jan-E.

Recommended Posts

Guest Jan-E.

Er det mye styr å montere uoriginal Alarm m/fjernstyring til sentrallås?

Tenker på at sentralåset ikke er som på andre biler......

Er det mye styr å montere uoriginal Alarm m/fjernstyring til sentrallås?

Tenker på at sentralåset ikke er som på andre biler......

Jeg har montert på min. Alarmen bør la deg velge type fjernstyrt sentrallås. Du har vakum-drevet. Hvis du vet opp og ned på en loddebolt, så monterer du en alarm på en god kveld.

Jeg har litt bilder og forklaringer på hvor man henter strøm, signaler og slikt i 124 hvis du skulle trenge det.

Husk å lodde alle ledninger, ikke bruk kabelsko.

Du har vakum-drevet.

Hvordan virker egentlig dette? Vakuum ene veien, trykk andre veien?

Stemmer.

Pumpa kobles mot +12v for å låse opp, og mot jord for å låse igjen (eller motsatt). Det ligger en blå ledning i kabelgata på venstre side av fotbrønnen til føreren. Denne klippes over og kobles inn på alarmen. Den ligger inni ei svart strømpe som må åpnes først.

Du kan ha alarm uten sentrallås, hadde det på gamlebilen, der var det kun sensorer som sjekket om dørene var åpne/igjen og glassrute sensor etc som er vanlig......

Det kan monteres elektriske "motorer" i dørene som låser opp/igjen men tror det blir mye arbeid..... sikkert lettere å få tak i komplett sentrallås på skroteren av en annen bil og montere det først.... :P

Du misforstår Frode. Det er sentrallås på 230en, men 123en har ikke en motor som man kan gjøre igang for å tvinge låsene opp eller ned med alarmen.

Den har vel ingen motor som lager trykk, men den må da ha noe som sørger for å porsjonere ut vakum dit det skal? Blir jo ikke nok trykk i systemet til å trykke ned eller trekke opp alle ved at du vrir om nøkkelen vel? :D

Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i hvordan systemet fungerer, men det er vel en vakuum tank eller noe som styres av låsen i førerdøra. Jeg må sjekke opp dette nøyere.

Det er jo typisk at når en 123 har stått en stund så fungerer ikke sentrallåsen før du har startet bilen. Min lekker i tillegg ganske mye...

Har en tegning i Haynes manualen av systemet.

Det sitter en vakumtank bak i bilen og en vakum-bryter på førerdøra. Vakumet lagres i tanken og når førerdøren låses opp/igjen sørger vakumet i tanken for at alle låsene følger med. I følge Haynes manualen skal man kunne låse opp og igjen opptil 10 ganger. Høres litt optimistisk ut spør du meg...

Så, det jeg må ha er en sak som elektrisk sørger for å åpne og stenge ventilen på førerdøra.

Det må jo være to tanker da, en som blåser opp og en som 'blåser ned' - eller tenker jeg feil nå? Da ville jeg satt på en elektrisk solenoid på førerdøren, så er det i boks. Jeg har forresten sett fjernstyrte sentrallåser for salg beregnet på slike systemer, men det er en stund siden så jeg husker ikke helt hvor....

Jeg mener forøvrig å ha lest i instruksjonsboken til den gamle 116en at sentrallåsen skulle virke opptil 5ganger uten at motoren ble startet igjen.

Det må jo være to tanker da, en som blåser opp og en som 'blåser ned' - eller tenker jeg feil nå? Da ville jeg satt på en elektrisk solenoid på førerdøren, så er det i boks. Jeg har forresten sett fjernstyrte sentrallåser for salg beregnet på slike systemer, men det er en stund siden så jeg husker ikke helt hvor....

Jepp, har hørt om det jeg også. Må vel "google" det litt i morgen tenker jeg...

Jepp, har hørt om det jeg også. Må vel "google" det litt i morgen tenker jeg...

Kan du ikke bare montere inn en driver i førerdøra som presser låsen der opp og igjen? Da vil jo det igjen "dra med seg" sentrallåsen.

Vurdert å montere inn en gammel støvsuger for å drive vacumen?