Erlend Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Det som er tingen er at den er litt umulig å holde skikkelig på veien,må korrigere hele tiden..Kan det ha mye å si at hjul lagrene bak har mye slark? Ja må skifte de..vet det men akkurat nå så har jeg ikke tid og visst jeg skal gjøre eet sjøl må jeg få tak i spesial verktøy og visst de skal gjøre det på verksted så koster det vel skjorta.. Er det mulig å stamme disse bak lagrene,? Mvh Erlend
Alexander Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Bakhjulslagrene bør du nok belage deg på å bytte. Du må ha en pipe for å løsne navet. Finnes rimlige på noen bildelesider (mener autohausaz har en), eller du kan kjøpe Klann sin for noe rundt en tusing på autotrio. Og så må du lese deg opp på hvordan det gjøres. Har du skrudd lite bil anbefaller jeg å sette det bort. Dog tipper jeg du har gåene traversforinger bak, særlig hvis du synes den slenger med rompa når du f.eks. skifter fil på motorveien?
Erlend Posted June 9, 2014 Author Posted June 9, 2014 Traversforingene har jeg skiftet for ikke lenge siden så jeg håper ikke at det er de igjen Den slenger ikke med rompa ved fil skifte men den ligger generelt ustødig på veien?! Kan dempere foran og sletne fjører gi slike symtom? Mvh Erlend
Alexander Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Det kan være så mye. At den ligger ustødig på veien sier ikke mye. Du må under bilen og inspisere, samt bryte og bende i foringene for å finne slakken(e).
Olaf Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Hei Erlend. Jeg har samme problem på en S123, men jeg vet at det er slark i endeleddet på styrestaget på den ene siden, og ifølge en forstillingstest på SnapDrive har bilen feil spissing også - trolig som følge av slarken. Det er sikkert slark i de fleste foringer rund baut, det slamrer og slår både foran og bak over fartsdempere, en overhaling står på todo-lista. Det mest påtagelige skjedde da jeg byttet fra vinterdekk 195/65x15 på standard stålfelg, til sommerdekk 205/60x15 på 7,5" alufelger (ET23). Nå 'slenger' bilen mere på seg og er generelt uryddig på veien, og den sporer helt for jæ...g! Hvilken dekk/felg kombinasjon har du på bilen din? Uten å ta over tråden, kan jeg få stille et forhåpentligvis relevant spørsmål: Har Alexander eller andre erfaring med hvor mye styredemperen betyr for vandring? Mange gamle, slitte W123 styresnekker har endel slark som ikke kan justeres bort, vil en tilsvarende gammel slapp styredemper forsterke problemet med vandring, eller er det motsatt; at en ny stram demper faktisk kan forsterke problemet? Med vennlig hilsen, Olaf
Gujoni Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Normalt skal ikke styredemperen ha så mye å si for vandring. dens hovedoppgave er å dempe eventuelle tendenser til shimmy eller wobbling ved høye hastigheter. Det er også derfor det monteres styredemper på motorsykler, hvor wobbling kan få tragiske følger. Jeg hadde moderate 195/70-14 på min S123 for 20 år siden og den sporet ikke noe særlig. Derimot opplevet jeg så kraftig sleng på en S210 etter å ha byttet til nye vinterdekk foran, at ting flyttet seg i bagasjerommet. Dette skjedde ved filskifte på motorveien selv om veien ikke var spesielt slitt. Bilen var livsfarlig å kjøre, rett og slett. De nye var Continental som de gamle, men en nyere utgave. Etter bytte av de bak også var bilen helt rolig. Når det gjelder skifte av bakhjulslagrene så må du vite hva du gjør siden de skal strammes med riktig forspenn på lagrene og strammer du for hardt så må alt fra hverandre igjen for å skifte klemringen. Du er også helt avhengig av spesialpipen som er nevnt.
Alexander Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Har ikke kjent forskjell på vandring etter å ha byttet styredemper selv.
Erlend Posted June 10, 2014 Author Posted June 10, 2014 Hei Erlend. Jeg har samme problem på en S123, men jeg vet at det er slark i endeleddet på styrestaget på den ene siden, og ifølge en forstillingstest på SnapDrive har bilen feil spissing også - trolig som følge av slarken. Det er sikkert slark i de fleste foringer rund baut, det slamrer og slår både foran og bak over fartsdempere, en overhaling står på todo-lista. Det mest påtagelige skjedde da jeg byttet fra vinterdekk 195/65x15 på standard stålfelg, til sommerdekk 205/60x15 på 7,5" alufelger (ET23). Nå 'slenger' bilen mere på seg og er generelt uryddig på veien, og den sporer helt for jæ...g! Hvilken dekk/felg kombinasjon har du på bilen din? Uten å ta over tråden, kan jeg få stille et forhåpentligvis relevant spørsmål: Har Alexander eller andre erfaring med hvor mye styredemperen betyr for vandring? Mange gamle, slitte W123 styresnekker har endel slark som ikke kan justeres bort, vil en tilsvarende gammel slapp styredemper forsterke problemet med vandring, eller er det motsatt; at en ny stram demper faktisk kan forsterke problemet? Med vennlig hilsen, Olaf Hei takker for et langt og bra svar, og det er akkurat slike symtom som du sier du har som jeg har..jeg har 195/65/15 dekk på penta alufelg på sommerdekk. jeg har skiftet den øvre bære armen eller hva det heter på begge sider,den som er festet i karroseriet og på toppen av av den "stanga" som kommere opp fra baksiden av hjulet., husker ikke heltmhva det heter .. Jeg kan vel og si det at jeg synest at styringa er noe tung selv med servo, jeg har strammet snekka noe men ikke mer enn at det er litt døgang.Jeg kan vel egentøig og se,visst jeg huker meg ned foran bilen at det høyre fremhjul kansje er noe skjevt alså at spissingen skulle vært gjort noe med .. Det verken slår eller banker i fartshumper men jeg synest kansje at den "rikker " litt på rumpa til høyre og venstre når jeg kjører over humpene? Hjul lager kansje? Må nok under bilen igjen, riktig nok fremme denne gangen og sjekke foringer...
Egil A Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 12-kant pipe får du kjøpt på Jula til ca NOK 50,- . Til W124 er det en 30 mm. Mål hva du trenger til 123.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now