Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått subbelyd foran som jeg ikke klarer å lokalisere sikkert. Lyden er høyest i lav fart opp til 20 km/t, over det merker jeg lite. Har sjekket ut hjullager og er igang med bremser. Leste i et innlegg fra en annen på forumet at klosser som henger kan skape denne lyden. Så til mitt spørsmål, kan man rengjøre "stagene" som klossene sklir på selv? Hvordan går jeg frem? Kan man smøre med noe?

Obs. Er klar over faren med SBC bremser.

Posted

Ok, men det jeg trenger hjelp til er beskrivelse av selve demonteringen. Hva skal av? Må kaliper skrus av? klossene ut etc? Noe man bør være spesielt oppmerksom på underveis?

Posted

Du må ikke smøre pinnene med kobberpasta. Helst skal man bruke syrefritt eller silikon -fett. Kobberfett er fint å ha på endepunktene på klossene, som skal skli på festebraketten og på baksiden av klossene.

Jobben.

- Av med hjul,

- av med kalipper. Den sitter i bolter som igjen sitter i glidepinner. Her må du holde igjen glidebolt med fastnøkkel

- jeg vil anbefale og ta av brakettene. Boltene har 18mm hoder.

- sitter boltene løst og det ikker er rust gjør du bare rent både bolten og hylsa.

Er bolten rusten må man fjerne all rust. Smergel er vel tingen.

- Rengjør gummimoffe også.

Fylle på med silikonfett, til det tyter når pinnen settes i. Fyll opp i gummimoffe også.

Når du har ute brakketen tar du også ut blekket som klossene glir i og gjør rent dette også. Ja og selve braketten også.

Til slutt smører jeg inn blekk, brakett og klosser i kontaktpunktene og setter alt sammen igjen.

Gjengelås på boltene til kalipper.

Garanterer ikke at dette er 100% etter boka men det har fungert bra for meg.

Posted

Du må ikke smøre pinnene med kobberpasta

Har aldri hatt noe problem med det her.

Kobberet i kobberfettet sliter på alt annet enn stål. Det er vel noen o-ringer/pakninger der som får økt slittasje.

Er det alu involvert er det enda verre ettersom kobberet spiser på alu. Tror ikke det blir tilfellet på vanlige bosch calipere foran men uansett er det verd å være obs på.

Må innrømme at jeg googlet dette og at det er der jeg har det fra, men det er mange som har fått problemer med dette og det var mange referanser til rett og feil bruk av kobberpasta og de var ganske ensartet. Det var i det minste nok til at jeg kjøpte meg en tube silikonfett. Det var også silikonfett som fulgte med repp-sett til glidepinner.

Posted

Både hylse og glidepinne er jo stål. Og eneste andre materiale er mansjetten.

Mulig jeg blander med andre modeller men er det ikke en o-ring/gummiring der også?

Bak er det jo gummi/plasthylse også som pinnen går igjennom.

Et annet moment med kobberfett er at det kan (avhengig av fett komponenten) angripe gummideler og forårsake svelling. 

Uansett har du nok rett i at glidepinne foran ikke er den mest kritiske delen mhp bruk av kobberfett.

Posted

Da er det konstatert at gummi moffene er ødelagt og stemplene henger (treghet) i begge kalipre foran. Ble anbefalt kjøp av nye kalipre. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette rimelig? Er det å anbefale å skifte disse selv og kun kjøre på verksted for lufting av bremsene etterpå ?

Posted

dette finnes det strengt tatt ikke noe fasitsvar på. sjekk pris på ditt lokale verksted og sammenlign priser. å skifte en caliper på verksted behøver ikke koste all verden men det kan og koste skjorta. verktøy for lufting av sbc bremser er det og flere som har her i klubben, og det koster vel ikke stort mer enn 3-500 på ebay heller :) lykke til

Posted

Jeg vill tatt den anbefalingen med en klype salt.

Stempler keramiske og kalippere i Aluminium.

Derfor er faren for korrosjonsskader betraktelig redusert.

Skaff heller repp sett til kalippere. (finnes ikke originalt til bosch kalipere med 60mm stempler)

Jeg kjøpte nye uorig. kalippere men endte med å fikse de gamle. De var gode som nye bare jeg fikk byttet gummimoffene.

Ingen korrorsjonssakder eller slitasjeskader på tross av at den ene hang pga støv og møkk.

Byttet vel et par glidepinner også om jeg husker rett.

Tror ikke du skal kjøre bil etter kalipperbytte/kalipper rep. Rørene foran er tomme for veske og du har null bremser foran.

Posted

Eller gjør som dette: fjern støvmuffen, dra ut stempelet, ta ut tetningsringen (o-ring med firkantprofil),

sjekk om stempelet går lett inn og ut av caliperen. Hvis alt da går lett så sett inn o-ringen med

silikonbasert fett beregnet på bremsecalipere og sylindere, dytt inn stempelet og sett på støvmuffen,

ferdig. Alt rengjøres selvfølgelig før montering, samt at o-ringen skal inn samme vei som den satt.

Posted

Eller gjør som dette: fjern støvmuffen, dra ut stempelet, ta ut tetningsringen (o-ring med firkantprofil),

sjekk om stempelet går lett inn og ut av caliperen. Hvis alt da går lett så sett inn o-ringen med

silikonbasert fett beregnet på bremsecalipere og sylindere, dytt inn stempelet og sett på støvmuffen,

ferdig. Alt rengjøres selvfølgelig før montering, samt at o-ringen skal inn samme vei som den satt.

Grei gjennomgang det men ødelagte moffer er vel greie å bytte ut. Da hadde jeg byttet o-ringer samtidig, man får de jo som regel sammen i sett uansett.

Posted

Har bestilt fabrikk overhalte kalipere fra autotrio. I dag var jeg ute  på langtur og oppdaget at støyen foran har blitt mye kraftigere. Over 80km/t er det ulyd som minner mistenkelig om hjullager som verskstedet her fant bare trengte litt stramming. Viser seg nå at hjullageret er gåent og sannsynligvis skader på spindel. Får man kjøpt løs spindel til min bil ? Kan ikke finne denne delen hos noen bildel forhandlere. Hos huggerne selges hele NAV. Må man kjøpe hele navet om man kjøper nytt? Greit å fikse selv?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...