FrodeS Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Er det noen som kan fortelle meg hvordan el.seter kobles? Det er en plugg under setet der det skal strøm inn til hver motor. Stemmer det at bryterene sitter i panelet i dørsida, slik at ledningsnettet rett og slett bare er ledninger med strøm inn, og til de forskjellige pinnene i kontakten under stolen? Er det forskjellige ledningsnett til forskjellige 124? Er det noe "hokus-pokus" å koble el.seter uten å ha ledningsnettet dersom man har bryterene i dørsidene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Ja, det er noe hokus-pokus. Det er 13 ledninger inn i bryteren på seter før 89, og 14 ledninger fra 89 og opp - dersom du har minne er det bare 5 eller så, men det vet du kanskje ikke? Koblingsskjema er ikke noe problem å skaffe, men det er som sagt en god del ledninger å strekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 23, 2006 Author Share Posted August 23, 2006 Ja, det er noe hokus-pokus. Det er 13 ledninger inn i bryteren på seter før 89, og 14 ledninger fra 89 og opp - dersom du har minne er det bare 5 eller så, men det vet du kanskje ikke? Koblingsskjema er ikke noe problem å skaffe, men det er som sagt en god del ledninger å strekke. Det er ikke memory på de setene jeg skal ha. Skjønner at det må bli såpass med kabler. Er hokus-pokuset bare at det er mye å holde styr på, eller er det noe sære koblinger? Hva er forskjellen før/etter 89? Er det setene, bryterne eller tilkoblingene som gjør at det er forskjeller? Setene og bryterne er fra en '93 så det bør vel gå greit. Er før/etter 89 eneste forskjellen? Jeg så i WIS at el.seter skal kobles til på to steder i boksen for å koble til utstyr. Er det en tilkobling for hver side? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Det er mange ledninger å holde styr på ja - jeg vet ikke hvordan det kobles i 124, men jeg vet med 100% sikkerhet at jeg heller hadde kjøpt et litt dyrt ledningsnett enn å prøve å lage noe selv dersom jeg hadde stått i samme situasjon med 201. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Ledningsnettet er jo ikke så utrolig dyrt vel? Så vi ikke på prisene på det på gørløse da Frode? 700 pr side eller noe for brukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Ledningsnettet er jo ikke så utrolig dyrt vel? Så vi ikke på prisene på det på gørløse da Frode? 700 pr side eller noe for brukt? Jeg syns det blir litt mye hvis det kun er snakk om et lass ledninger, så jeg prøver å få dem litt rimeligere enn det. Det vil nok bare ta litt tid, men det tar ikke så lange tida før jeg setter i el.seter. Husk at det kommer mva og fortollinger og faens oldemor på det fra Gørløse også. Mulig jeg får tak på begge sider for 800,-. Da begynner det å hjelpe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Jeg hadde gladelig betalt 1500 for ledningsnettet fremfor å prøve å lage det selv, for å si det sånn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Om ledningsnettet er likt til begge sider..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Om ledningsnettet er likt til begge sider..?? Ingen aning. Tror jeg får høre på smurfen, han har tross alt vært borti det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Nope. Slik det var på min bil så var det tredelt; Venstre sete er plugget inn i strømtilførselen, og høyre sete har mellomstykke som settes inn mellom pluggene til ovennevnte. Jeg har et bilde hjemme som viser ledningsnettet lagt ut på gulvet, og det er som sagt IKKE noe jeg ville ha prøvd meg på å lage selv så lenge det er snakk om såpass 'lav pris' for å få tak i et komplett nett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Hvor så dere ledningsnett til 500+ kroner..?? Jeg har merket litt knussel i mitt førersete, bevegelser i døren tyder på at det begynner å bli litt slitt i dør overgangen/hengslen, tenkte derfor å åpne og bytte ut en og en ledning, men hvis et mindre slitt koster 500+ så er jeg ikke i tvil hva jeg velger.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Som regel er det bryteren som begynner å bli sliten etter x antall år, men vanskelig å si hva det kan være - løsne gummiforingen i overgangen og inspiser ledningene (har selv opplevd at alle ledningene til bakvinduet på en 190E var brukket tvers av inni her).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Ledningsnettet er jo ikke så utrolig dyrt vel? Så vi ikke på prisene på det på gørløse da Frode? 700 pr side eller noe for brukt? Jeg syns det blir litt mye hvis det kun er snakk om et lass ledninger, så jeg prøver å få dem litt rimeligere enn det. Det vil nok bare ta litt tid, men det tar ikke så lange tida før jeg setter i el.seter. Husk at det kommer mva og fortollinger og faens oldemor på det fra Gørløse også. Mulig jeg får tak på begge sider for 800,-. Da begynner det å hjelpe Kommer vel bare moms og transport på? Og såvidt meg bekjent så skal du ikke da betale dansk moms fra gørløse autoimport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt E Jacobsen Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Om ledningsnettet er likt til begge sider..?? Ja det er likt. Bare det at ledningen på høyre side er lengere. dette gjelder på 124. Ledningene går fra stolene og opp til Sikkringsboksen der de kobles rett inn i D og H. Dette står det i lokket på sikkringsboksen. Pluggene stikkes rett inn i setet, der det er to motplugger. Tok meg litt over to timer å montere seten med strøm og alt. Det som var vanskeligste var å tre ledningene gjennom gummien og inn i døra, det var jæv.... trangt. Trelista i døra må kappes for å få plass til bryteren også. Ellers er det ikke noe pes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 26, 2006 Author Share Posted August 26, 2006 Om ledningsnettet er likt til begge sider..?? Ja det er likt. Bare det at ledningen på høyre side er lengere. dette gjelder på 124. Ledningene går fra stolene og opp til Sikkringsboksen der de kobles rett inn i D og H. Dette står det i lokket på sikkringsboksen. Pluggene stikkes rett inn i setet, der det er to motplugger. Tok meg litt over to timer å montere seten med strøm og alt. Det som var vanskeligste var å tre ledningene gjennom gummien og inn i døra, det var jæv.... trangt. Trelista i døra må kappes for å få plass til bryteren også. Ellers er det ikke noe pes. Mange takk. Jeg får litt ekstra pes med min, for siden jeg ikke har el.vinduer eller el. noenting (annet enn takluke) fra før, så mangler jeg sikringer fra E og oppover. Har bare 1-16 og A-D . Det er noe reléer og slikt jeg nok trenger + selve sikringene. Å dytte et ledningsnett med 14 ledninger gjennom døra er ikke noe jeg ser spesielt fram til . Jeg hadde nok småkutt etter å ha dratt ledninger til innstegslysene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt E Jacobsen Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Om ledningsnettet er likt til begge sider..?? Ja det er likt. Bare det at ledningen på høyre side er lengere. dette gjelder på 124. Ledningene går fra stolene og opp til Sikkringsboksen der de kobles rett inn i D og H. Dette står det i lokket på sikkringsboksen. Pluggene stikkes rett inn i setet, der det er to motplugger. Tok meg litt over to timer å montere seten med strøm og alt. Det som var vanskeligste var å tre ledningene gjennom gummien og inn i døra, det var jæv.... trangt. Trelista i døra må kappes for å få plass til bryteren også. Ellers er det ikke noe pes. [/quote Mange takk. Jeg får litt ekstra pes med min, for siden jeg ikke har el.vinduer eller el. noenting (annet enn takluke) fra før, så mangler jeg sikringer fra E og oppover. Har bare 1-16 og A-D . Det er noe reléer og slikt jeg nok trenger + selve sikringene. Å dytte et ledningsnett med 14 ledninger gjennom døra er ikke noe jeg ser spesielt fram til . Jeg hadde nok småkutt etter å ha dratt ledninger til innstegslysene. Du trenger ingen reler eller noe annet i sikringsboksen. Alt du trenger er to 25 A sikringer å sette i sikringsboksen alt annet er ferdig opplagt. Just plugg and play. Det at du ikke har El vinduer er bare en fordel, det blir ikke så trangt å trekke ledningene gjennom gummien i døra da. Reler sitter i styringsenheten eller under setet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 26, 2006 Share Posted August 26, 2006 Etter å ha sett koblingsskjemaer og i EPC så kan jeg konkludere med at det er ett rele i forbindelse med el-seter. Det er releet som tillater justering av seter når tenning er av og en dør er åpen. Dette releet ser ut til å være på alle biler med enten el-vindu, takluke og/eller el-seter. Ser også ut til at det kun er 1 rele. Frode mangler den ytterste "løse" raden av sikringsholdere i sikringsboksen. Det er der el-vindu og el-seter kobles inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt E Jacobsen Posted August 27, 2006 Share Posted August 27, 2006 Etter å ha sett koblingsskjemaer og i EPC så kan jeg konkludere med at det er ett rele i forbindelse med el-seter. Det er releet som tillater justering av seter når tenning er av og en dør er åpen. Dette releet ser ut til å være på alle biler med enten el-vindu, takluke og/eller el-seter. Ser også ut til at det kun er 1 rele. Frode mangler den ytterste "løse" raden av sikringsholdere i sikringsboksen. Det er der el-vindu og el-seter kobles inn. OK. Jeg visste ikke at det manglet holdere for sikringer, forstod det slik at han bare manglet sikringer . Det blir litt mere pes med den jobben da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 27, 2006 Share Posted August 27, 2006 Denne er utvilsomt skrudd i usikret kontaktpunkt i forkant av sikringsboksen (evnt ved batteriet) - på 201 går strømledningene til el.seter ut gjennom torpedoveggen til separat sikringsholder og relé, før de går til strømtilførselen direkte fra batteriet foran på sikringsboksen. El.vinduer og soltak er derimot plugget rett inn i sikringsboksen på innsiden av torpedoveggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Er da ikke sitroeng med billige løsninger heller da! Alle sikringene i 124 er samlet på ett sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Poenget var mer at denne rekken antakelig henter strøm fra 'usikret punkt' utenfor selve sikringsboksen (som sagt er det 4pos foran på sikringsboksen til W201)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts