Arnfinn Posted June 4, 2014 Posted June 4, 2014 Har siden jeg satt sammen bakakslingen igjen i vår slitt med at parkbremsen ikke trekker seg nok tilbake men er litt i hele tiden. Tenkte et kom til å slite seg til men det har det ikke gjort. Kjørt Stavanger - Gol - Stavanger uten at det hjalp. Har blitt ganske varmt på bremseskiven men ikke nok til at jeg ble bekymra. Kan holde på det litt, er ikke instant brent hud. Når en kjører ned en bakke så virker det som bremsene henger i et par sekund for så å slippe. Slik gjør det hele bakken. Merker ikke til dette med gasspådrag. Mulig at det henger så lite at motorens kraft bare ignorer dette og det er derfor det ikke merkes ved gasspådrag, evnt så vrir noe seg på plass når akslingene får kraft. I dag tok jeg vekk hele hele parkbrems mekanismen, bare kabelen som henger igjen. Da ble da straks bedre, men føler det er litt der enda. Men det tok lang tid, type 20 minutt med kjøring før dette ble merkbart. Etter en 40-50 mins kjøring er også bremseskiva nesten tilsvarende varm som før. Tydeligvis har ikke bremseskoene så mye kontakt siden denne varmen kommer uansett. Så det ble bedre uten parkbrems men ikkje helt bra. Noen idéer? er det diff(LSD) som lugger slik eller er det parkbrems? Er hjullagrene bak for stramme? de ble bare strammet med kvalifisert gjetting, stram til det det ikke er slark mer. Skal sies at det ble litt modifisering for å få det stramt. Er noen klemringer der som var for store så den ene ble dreid smalere får å få stramt lager. Bytta nav til en 280s tidlig 80modell som var litt annerledes maskinert. Har vi feila der? Mye her men alle erfaringer med bakaksling w126 mottas med takk.
500 sel Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Er det slitekanter på skiva oppe å nede,fikk samme probleme tok vinkelsliper å slipte bort kantene problemet borte.Kan å slipe bremseklossene litt skrå oppe å nede.
FrodeS Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Er det slitekanter på skiva oppe å nede,fikk samme probleme tok vinkelsliper å slipte bort kantene problemet borte.Kan å slipe bremseklossene litt skrå oppe å nede. Brekket er vel inni trommelen, på samme måte som 124? Jeg vet ikke hvordan dette funker på 126, men hvis det er likt som på 124, så er det fjærer som trekker bremseskoene sammen, i tillegg til en fjær i mekanismen midt under, som skal hjelpe til å trekke kabler og greier bakover. Er alle på plass? Mister man den fjæra midt under, så vil ikke de i skoene alltid være nok til å trekke alt løs.
Arnfinn Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 jeg har vell komt fram til at det varmen kommer ikkje fra bremsen men fra lager evnt skivebremsen selv. det får bare være slik det er. har montert parkbremsene igjen alt er rimelig(helt) nytt der bak så det er ingen slipekanter jeg har alle fjærer på og en i tillegg for å få pedalen til å trykke inn bryteren skikkelig. den lyste alltid på parkbremslyset før jeg monterte denne. det er at den lugger i nedoverbakker har vi vell komt fram til at er girkassen som slipper taket ved motorbrems, er ikke relatert til bakakslingen. den er vell moden for en overhaling.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now