Johans Posted June 4, 2014 Posted June 4, 2014 Ja, jeg lurer på om det er avgifter toll/moms på utstyr som er kjøpt fra utlandet.. Lurer på å kjøpe Star diagnoseutstyr til MB. (Gjelder multiplexer, kabler og Hard-Disk..) Noen som her erfaring her? Noen som har kjøpt fra Kina? Eller noen som vet helt sikkert?
Arnfinn Posted June 4, 2014 Posted June 4, 2014 Når du bestiller varer fra en utenlandsk nettbutikk, må du i de fleste tilfeller betale merverdiavgift på 25 prosent når varen kommer til Norge. Handler du klær, må du også betale toll. Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen har en verdi på under 200 kroner. Frakt og forsikring regnes ikke med i 200-kronersgrensen. Dette avgiftsfritaket gjelder alle varer utenom alkohol og tobakk. http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no antar STARen koster mer enn 200nok? isåfall må du betale moms på den. hvis ikkje noen er late å bare sender den gjennom, som avogtil skjer.
Olaf Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Hvis varene handles i et land utenfor EU/EØS-området slipper du ikke unna moms og evt. andre avgifter. Hvis det derimot er utstyr kjøpt i et EU/EØS-land (uansett opprinnelse), kan det sendes enten Poste Restante til et svensk postkontor for henting der, elller til firmaet Poste Restante Srømstad AB. Så kan du kjøre over grensen og hente det hjem til Norge, uten å betale moms/avgifter. Varer for inntil NOK 3000,- hvis Sverigebesøket varer under 24 timer, varer for inntil NOK 6000,- hvis du tar med teltet og bor utenlands i over 24 timer. http://www.posterestantestromstad.no/sporsmal-og-svar.html Med vennlig hilsen, Olaf
Beckern Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Hvis varene handles i et land utenfor EU/EØS-området slipper du ikke unna moms og evt. andre avgifter. Hvis det derimot er utstyr kjøpt i et EU/EØS-land (uansett opprinnelse), kan det sendes enten Poste Restante til et svensk postkontor for henting der, elller til firmaet Poste Restante Srømstad AB. Så kan du kjøre over grensen og hente det hjem til Norge, uten å betale moms/avgifter. Varer for inntil NOK 3000,- hvis Sverigebesøket varer under 24 timer, varer for inntil NOK 6000,- hvis du tar med teltet og bor utenlands i over 24 timer. http://www.posterestantestromstad.no/sporsmal-og-svar.html Med vennlig hilsen, Olaf Man slipper ikke unna MVA i Sverige ved handel innenfor EU. Man betaler avsenderlandets MVA og det bruker å ligge på rundt 20%. Alle større seriøse nettbutikker tilbyr å trekke fra denne når de sender direkte til Norge. Teoretisk sett skulle man vel kunne få igjen mva ved å dokumentere at varen går til Norge, altså få noen papierer fra Tollen ved grensen men jeg har aldri hørt om noen som gjør det på annet enn kjøp direkte i Sverige. Så regnestykket blir litt mer komplisert og ikke så åpenbart lønnsomt. Via sverige: Vare: 1000,- ink 20% mva i DE Forsendelse 100,- Hente i sverige 300,- Totalt 1400,- rett til norge: vare: 833,- Forsendelse 200,- MVA 255,- Forenklet tollgebyr 135,- Totalt 1423,- Neppe verd å dra til sverige for. Men noen tar det jo som en tur og kjøper alkohol, kjøtt og snus også.
Eirik Tømmerås Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Er det igjennom dhgate.com du bestiller? I så fall setter de verdien så lav at mva blir bagatellmessig
Johans Posted June 5, 2014 Author Posted June 5, 2014 Takk for alle svar! Hva er forskjellen på C3 og C4? Er det nordiske språkpakker i alle SW-versjonene? Bør man absolutt satse på versjon fra 2014? Andre tips??
Eirik Tømmerås Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 C3 er for litt eldre biler, 211 m.fl. C4 er for 212 m.fl.
Fagerdaal Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Kjøpte C3 fra Dhgate, betalte ca 1800,- for den med alt, og mva kom på rett under 400kr.
mbover Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Låner tråden og spør litt jeg også. Når jeg går inn på siden til Dhgate og søker på "Star diagnostic" får jeg opp hundrevis av forskjellige varianter og forskjellige priser. Hva skal man egentlig velge i denne jungelen?
Eirik Tømmerås Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Først må du opplyse om hvilken bil du har, før vi kan gi noe svar
POS Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Da spør jeg også om dette. Jeg har en MB E300 TDT fra 1998. Org solgt i Norge dersom det betyr noe. Denne ?
Eirik Tømmerås Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Da spør jeg også om dette. Jeg har en MB E300 TDT fra 1998. Org solgt i Norge dersom det betyr noe. Denne ? Er det obd2 diagnosekontakt på en så gammel bil?
POS Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Det er STAR-kontakt på en så gammel bil, ja. Men ikke OBD2 tror jeg. Er kun den runde diagnosekontakten i sikringspanelet under panseret (stasjonsvogn).
Eirik Tømmerås Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Ja stemmer C3 kommer jo med endel rare kabler og kontakter, tenkte ikke på det jeg. Kanskje det er diagnosekontakt på min -88 190E og?
Rudi Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Følger med kabel med bananstikkere, instruksjoner om hvilke hull som skal brukes. og en annen rund kontakt og. usikker på hvilken som er på 190, men mener det er den lille runde.
mbover Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Først må du opplyse om hvilken bil du har, før vi kan gi noe svar Jeg har en E-klasse 220 CDI stasjonsvogn 2007 modell.
Eirik Tømmerås Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Først må du opplyse om hvilken bil du har, før vi kan gi noe svar Jeg har en E-klasse 220 CDI stasjonsvogn 2007 modell. Da skal du ha c3.
mbover Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Ser at det ikke er spesielt store prisforskjeller mellom C3 og C4. Antar C4 versjonen dekker alt som C3 dekker slik at det er like greitt å gå for C4. Eller tar jeg feil?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now