Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har hjulpet en kompis med diagnose. Han har stadig oftere fått varsel om batterifeil, og beskjed om å dra på verksted. Lading med batterilader har hjulpet noe. Nå er begge batteriene byttet, uten at det hjalp noe.

Det kommer rød feil om batterifeil, sammen med beskjed om at convenience functions er deaktivert.

Batterispenning er ca 12,6v med motor av, og synker (!!) til 12,3 når bilen går.

Diagnosen rapporterer om et ladeunderskudd på 15-30a, avhengig av lys og litt sånt. Med litt turtall lader den noe, men ikke særlig over 20-30a. Innimellom, i korte blaff på noen få sekunder, starter vifte, command og annet sånt opp igjen, og ladingen rapporteres til ca 100a, før det går med til 15-30a underskudd igjen.

Tilleggsbatteriet kan kobles til og fra. Når det er frakoblet, rapporterer det 12,7v, men når det kobles til, dras også det med til ca 12,3v.

Bilen er en 2005 e500. Disse skal ikke ha elektrisk tilleggsvarmer, og jeg fant heller ingen spor av sånt i diagnosen.

Jeg ser for meg at enten er det dynamoen som er ferdig, eller så er det noe som trekker ganske mye strøm, altså mer enn dynamoen greier å levere på tomgang, og mindre enn den leverer på litt turtall.

Noen tips?

Posted

Om det ikke er andre tegn på at strøm forsvinner et spesielt sted, eller at det er andre feilmeldinger, så tenker jeg, med min manglende erfaring, på dynamo med en gang. Bilen rullet langt a?

Posted

Kan du ikke se pådrag i star? Dersom den drar MYE strøm som trekker spenningen ned vil det definitivt føre til at den må gasse på en del for å holde tomgangstrutall.

Hvis den ikke gir på kan du se bort fra det mener jeg.

Posted

Hadde samme på min. Skiftet dynamo så var alt ok. Litt knotete

jobb, men ikke vanskelig. Reimhjulet er bare en enkel enveisclutch.

Posted

Bilen har gått 130.000 km eller så. Det var diverse feilmeldinger om unterspannung, og også noe på SBC om at den hadde bedt motorstyringen øke tomgangsturtallet.

Det er mulig man kan se pådraget et sted, men jeg fant ikke det i går. så ikke så mye etter det heller, egentlig.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...