Jump to content

Motor-ras på 300SE?


Tjærand Matre

Recommended Posts

S-klassen blåste vannet i køen her om dagen, lokket på termostathuset sprakk og dermed fikk motoren en real høytrykkspyling. Det som var litt pussig var at bilen begynte å hoste og harke og riste som bare pokker for deretter å stoppe.

Naf-mannen kom med slepebil og vi prøvde noen triks men den bare feiltente, hostet og smalt i potta for deretter å dø sakte og med diverse motorlyder.

 

Etter å ha blitt tauet hjem gikk jeg ut og prøvde å fyre opp bilen og det gikk strålende og går som en klokke helt til den får driftstemperatur. Da skjer det samme igjen (bortsett fra at den ikke blåser ut vannet da...). Hosting som øker i styrke, høres ut som om den ikke får med seg alle sylinderene, tydelig feiltenning samt en del stygge lyder fra motoren. Før den blir skikkelig varm går den fint på høyt turtall men etter hvert dør den ved gasspådrag også. Lukter bensin foran og diesel-kaldstart bak (nei, det er ikke diesel på bilen!)

 

Jeg mistenkte toppakning men det er ikke noe forurensning av verken olje eller vann. Kan det være noe annet? Jeg har egentlig avskrevet bilen som ikke verdt å fikse (den er ikke i spesielt god stand) men jeg hadde lyst til å la den runde 300 000 før den fikk hvile ;-) Noen tips om hva jeg skal feilsøke?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser tennpluggene ut.?

Er sikringene i overspenningevernet røket.?

Er det tydelige sprikker i tennplugglednignene, har du plugget ut og gjort rent inni disse, feks koblingen til coil og til fordeler, etc..??

Tørk og rengjøring funker somregel, sjekk tenningskomponenter, bruk elektro rensespray......

 

Ledningsnettet ditt er nok helt på grensen, så vær forsiktig når du river i ting, på min som er 5 år nyere var omtrent alle ledningene sprukket i isolajsonen og flere var helt åpne, dette gir jordfeil og fjusking....en slik høytrykkspyling av varmt vann kan være det som har fått en ledning til å ta kvelden... :?

 

Gjør rent inni rotor og fordeler, evt bytt med en på skroteren som ser bedre ut/nyere bil.... :lol:

 

Hvis dette ikke funker, eller du ser en tennplugg som er helt våt så må du ta komptest slik som Erik nevner, du kan sikkert få lånt utstyr til det på et verksted/BOS og gjøre det selv hjemme....... :P

 

Sjekk også vakumledninger, store gummislanger som lekker gjør at den går som en dass og fjusker slik som du beskriver.....

 

Gi oss tilbakemelding på hva du har prøvd, så kan vi sikkert finne flere ting du bør sjekke.... 8)

 

Lykke til..!!

Link to comment
Share on other sites

Aaah, det var svaret sitt det, tusen takk :-)

 

Så umiddelbart høres det ikke ut som om topp-pakningen? Jeg vingler litt mellom teoriene men som nevnt er det ikke forurensning i olje eller vann og heller ikke vanndamp i eksos etter at bilen har blitt varm (den korte tiden den går med driftstemperatur er det helt fargeløs eksos).

 

Skal feilsøke litt i helgen og rapportere tilbake. Øl og fastnøkkel på en lørdagskveld, livet blir ikke bedre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så umiddelbart høres det ikke ut som om topp-pakningen?

 

Hvis toppakningen er gåen så mye at bilen fjusker så ville den blåst ut trykk i ekspansjonstanken hele tiden, enkelt å sjekke, start bilen med kjølevæske tanklokket av, hvis det blåser/bubler...... :?

 

Jeg vil heller tro det er noe elektrisk feil, ta for deg en og en komponent og sjekk/rengjør, så kan du på mandag morgen sjekke om et par øl har hjulpet.... :wink: :partyman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...