brani Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Hei! Lurer litt rundt hvordan takluka på w124 skal oppføre seg etter hvilken stilling bryteren står i. Hvorfor er det fire forskjellige stillinger på bryteren? På min så går takluka fram/opp når jeg drar bryteren fram/opp/ned. Det har altså ingen ting å si om jeg velger å dra bryteren fram eller om jeg trykker den opp eller drar den ned, for takluka funger likt uansett. Om drar bryteren bakover, tilter takluka ned og skyver seg bakover. Er det sånn det skal fungere? Jeg tror egentlig ikke det, siden det er fire forskjellige stillinger på bryteren. Har dermed fått for meg at det skal være sånn: Drar bryteren fram: Takluka går automatisk til lukket stilling. Drar bryteren ned: Takluka går automatisk til lukket stilling. Trykker bryteren opp: Takluka går automatisk til tiltet posisjon. Drar bryteren bakover: Åpner seg automatisk. Alt dette uten at man må holde bryteren inne , holder bare med et "klikk". På min så må man holde bryteren inne. Hvis takluka er f.eks. åpent og man skal skal lukke det, så kan man dra bryteren fram helt til soltaket er lukket, men hvis man ikke slipper, så fortsetter takluka til tiltet stilling. Hvordan skal det være, og hva kan eventuelt være feil på min? Jeg kan filme min i morgen så dere får se hva jeg mener.
Rudi Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 feiljustert. På motor er det en plastskrue som dras ut, for å frigjøre justeringa, dra den ut, kjør til lukket stilling, klem den inn igjen mener jeg var det som måtte til for å justere.
brani Posted May 30, 2014 Author Posted May 30, 2014 Så det er altså en endebryter på motoren, så den vet hele tiden hvilken stilling takluka står i? Det vil da si at den skal kunne gå til ønsket posisjon uten at jeg trenger å holde knappen inne. Her er en liten film fra hvordan den fungerer i bilen min: (se på hele).
OlaNormann Posted May 30, 2014 Posted May 30, 2014 Det er et telleverk i motoren. Ingen automatikk. Du kjører bryteren med å trykke bryteren forover. Når luken stopper så skal den være i lukket stilling. Er den ikke det er telleverk ute av synkronisering. Da drar du ut pinnen på telleverket(motoren) og kjører den i lukket stilling. Så er det bare å trykke inn pinnen igjen.
brani Posted May 31, 2014 Author Posted May 31, 2014 Det er et telleverk i motoren. Ingen automatikk. Du kjører bryteren med å trykke bryteren forover. Når luken stopper så skal den være i lukket stilling. Er den ikke det er telleverk ute av synkronisering. Da drar du ut pinnen på telleverket(motoren) og kjører den i lukket stilling. Så er det bare å trykke inn pinnen igjen. Eneste måte å stoppe takluka på er å slippe bryteren. Den stopper ikke av seg selv (den går ikke av seg selv heller). Prøvde metoden din med å dra ut pinnen og det, men det ble ingen forskjell
OlaNormann Posted May 31, 2014 Posted May 31, 2014 Det kan være feil i tellemekanismen. For å være sikker. Du skyver på bryteren forover? Altså ikke vipper den, men dytter den forover? For å være sikker så dytter du som nevnt bryteren forover til luken går igjen og vipper helt opp. Slipp bryteren og dra ut pinnen. Kjør så luken helt tilbake (åpen). Trykk inn pinnen helt. Kjør så luken igjen ved å dytte bryteren forover uten å slippe (ikke vippe). Går luken helt frem og vipper opp uten å stoppe på veien? Eller stopper den og du må vippe den for å kjøre videre?
brani Posted June 1, 2014 Author Posted June 1, 2014 Ingen forskjell nå heller. Den kjører fram og vipper opp uten å stoppe på veien. Og det er forsatt de tre posisjonene på bryteren som gjør den samme jobben på takluka. Det er riktig at det er den hvite pinnen jeg skal dra ut? Og jeg skal bare dra til jeg hører et klikk? Har det noe å si at det er en 1985-modell sedan?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now